Hej
jag har köpt en robotgräsklippare gardena silen 500. Jag vill slippa trimma kanterna och funderar på att lägga marksten runt gräsmattan. Hur djupa måste kantstenarna vara för att roboten ska klippa all gräs?

Hur hade ni gjort underarbetet för markstenen för att få dem stabila?

Tacksam för hjälp!
 
Ca en tegelsten på höjden skulle jag gissa..
 
Mät hur långt det är från ytterkant klippare till kniven och lägg till lite överlapp. Gissar att det är ca 5cm?
 
För i manualen står det om man lägger begränsningskabeln 35 cm från ett hinder som är mer än 5 cm hög så blir ca 20 cm gräs oklippt. Så om man kör marksten 14x21 o man lägger dem på bredden så djupet blir 21 cm så borde man klara sig eller?

har ni förslag på hur man ska lägga stenen i gräsmattan för att de ska hålla utan att det blir ett stort projekt?
 
Räknat lite och det verkar som att den klipper ca14,5cm innanför ytterkanten på karossen så det ska nog räcka att lägga stenarna på längden då tror jag.

(Klippbredd 22cm och kaross 51cm)

Gräv bort en stentjocklek och släta till med sand, lägg stenarna. Om 15 år tar du upp dom, slätar till och lägger tillbaka dom.
 
Ok vad snällt. Det ju snyggare o mindre matrialåtgång om man kör på längden dvs djupet är 14 cm men risk att den missar 0,5 cm.

funkar stenmjöl istället för sand? Tror du stenarna håller sig stabila med bara det? vad tror du om ogräs mellan plattorna?
 
Har du redan stenmjöl så använd det, om du inte gjuter fast dom så kommer det röra sig ändå då det bara är en tunn kant så jag föreslår att göra det enkelt för sig och man kan ju komma att få för sig att flytta kanten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.