Halloj
Har funderingar på å göra ett platsbyggt kök i solitt trä. Blir nog enkla spegeldörrar. Men det jag undrar är vad använder ni för material till tex luckramarna. Köper man färdigt planhyvlat eller var hittar man trä med bra kvalite?
Mvh calle
 
Och var köper man bäst å billigast limfogskivor? Eller gör man stommarna av plywood
 
Stommar är ofta spånskivor, men jag hade kört på 12mm plywood. Till luckor kan man använda mdf skiva, formstabilt och enkelt att jobba med.
 
Jag har använt Byggmax limfogskivor/hyllplan till skåpstommar, fungerar utmärkt även till högskåp. Vill du ha riktigt bra finish är furulamell en variant men det blir dyrare. Finns på Calexico Wood, https://www.calexicowood.se/lamellskivor#Furulamell_p
Enkla luckramar kan absolut göras av planhyvlat, Se bara till att det får torka ordentligt innan du tillverkar. Speglarna av björkplywood 6 eller 9 mm. https://www.calexicowood.se/plywood-bjork
Jag vill på det bestämdaste avråda från all användning av MDF i köks och badrumsinredning. Fruktansvärt fuktkänsligt, även den "fukttröga" varianten. Vid skarvar och/eller minsta defekt på ytbehandling sväller MDF ofelbart direkt vid kontakt med väta. Det finns ett lysande undantag, Tricoya MDF men det är dyrt. https://www.calexicowood.se/tricoya
Snygga gångjärn om du vill ha Shakerstil finns i sortimentet på Eskilstuna kulturbeslag. http://kulturbeslag.se/produkt/gangjarn-5076/ Mycket bra rullsnäppare som lucklås finns på Theofils https://www.theofils.se/produkt/Rullsnappare-625--26476.aspx
Beslag till lådor (finns även färdiga lådor) blir billigast att köpa från Tyskland. https://www.lignoshop.de/index.php?stoken=&cl=search&searchparam=Tandem
 
  • Gilla
jimtho och 5 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Jag har använt Byggmax limfogskivor/hyllplan till skåpstommar, fungerar utmärkt även till högskåp. Vill du ha riktigt bra finish är furulamell en variant men det blir dyrare. Finns på Calexico Wood, [länk]
Enkla luckramar kan absolut göras av planhyvlat, Se bara till att det får torka ordentligt innan du tillverkar. Speglarna av björkplywood 6 eller 9 mm. [länk]
Jag vill på det bestämdaste avråda från all användning av MDF i köks och badrumsinredning. Fruktansvärt fuktkänsligt, även den "fukttröga" varianten. Vid skarvar och/eller minsta defekt på ytbehandling sväller MDF ofelbart direkt vid kontakt med väta. Det finns ett lysande undantag, Tricoya MDF men det är dyrt. [länk]
Snygga gångjärn om du vill ha Shakerstil finns i sortimentet på Eskilstuna kulturbeslag. [länk] Mycket bra rullsnäppare som lucklås finns på Theofils [länk]
Beslag till lådor (finns även färdiga lådor) blir billigast att köpa från Tyskland. [länk]
Tack för en jättebra sammanställning! (y)
 
Tack hson för den infon.
Då får det bli dessa hyllplan från
Byggmax eller liknande. Å bra tipps om att låta de planhyvlade att torka innan man använder dem.

Vill inte ha mdf eller spånskivor vill ha ett rejält kök.
Mvh calle
 
A
Det är inga problem med MDF i ett kök. Problemet är att de flesta har dåliga erfarenheter av IKEA, eller andra köpekök överlag. Ytbehandlingen är under all kritik hos de flesta tillverkare, liksom MDF-kvalitén. Vi har levererat ca 40 kök/set med utbytesluckor genom åren, och aldrig hört om nga problem..Sen om man VILL ha massivträ, så är ju det trevligt i sig!
 
Jag vidhåller att MDF är olämpligt. Visst kan det fungera om man lyckas få till en helt tät ytbehandling som man sedan är extremt försiktig med, men varför chansa?
Bifogar ett klipp som visar svällning av så kallad "vattentrög" MDF med Tricoya MDF. Redan efter någon minut är den vattentröga räddningslöst förlorad.
Tricoya beter sig ungefär som massivträ, sväller marginellt. Återgår när det torkat nära nog till ursprungsdimension utan att separera. Vattentrög MDF förblir svälld och separerar.
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
Ingen har nämnt valchromat?
 
A
Jo, jag förstår. Tricoya är ngt speciellt, har gjort nga runda fönster i det. Men det är ju naturligtvis inget alternativ pga priset. Och man bör inte måla med syrahärdande färg. Och den är lite tråkig att fräsa i. Dagens tips från mig är att man inte tvättar sina köksluckor i biltvätten eller badkaret.
 
Nja.
Jag är ingen vän av extrem rengöring, snarare tvärt om.
Det Marbodalkök som en bekant försökte reklamera eftersom MDF svällt mellan kantlisten av ek och själva luckan på samtliga luckor var varken högtryckstvättat eller badat .
Marbodal hänvisade till otillräcklig och/eller för sen torrtorkning efter rengöring med fuktig trasa.

Jag kan försäkra dig att ingen biltvätt varit i närheten av den på grund av svällning fullständigt deformerade Swedoor ytterdörr föregående ägare hade ”pimpat” huset med strax före vårt tillträde. Jag kasserade den efter mindre än tio år.

För övrigt föredrar jag massivt trä framför board, framförallt i kök och badrum.
Vår relativt nya ytterdörr med riktiga franska speglar är tillverkad i furu (givetvis med undantag av isoleringen) av ett pålitligt mindre snickeri, jag har ytbehandlat själv. Blev dock övertalad att använda Tricoya istället för massivträ i speglarna (risk för torksprickor) allt har fungerat utan något som helst bekymmer i flera år under samma förutsättningar som tidigare dörr.
Totalpriset ca 50 % högre än Swedors liknande dörr med fejkspeglar i MDF, pålimmade lister och frästa spår
 
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
A
Fejkspeglar gör ingen lycklig.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
J
mowatom skrev:
Jo, jag förstår. Tricoya är ngt speciellt, har gjort nga runda fönster i det. Men det är ju naturligtvis inget alternativ pga priset. Och man bör inte måla med syrahärdande färg. Och den är lite tråkig att fräsa i. Dagens tips från mig är att man inte tvättar sina köksluckor i biltvätten eller badkaret.
Varför ej syrahärdad färg på Tricoya MDF?
 
A
J Jönas skrev:
Varför ej syrahärdad färg på Tricoya MDF?
Jag vet inte det vetenskapliga svaret, utan det är tricoya själva som går ut med att det kan förstöra ngn av tricoyans egenskaper. De är väl egentligen bara ngn produkt från Teknos som rekommenderas av dem själva. Jag har själv sprutat med syrahardande, vet massor som linoljestryker, båda med gott resultat (hittills) så det är möjligt att man kan det med en nypa salt. Men visst, ska man ta del av den generösa garantin, så ska det säkert vara enl rek:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.