Tja, vi har väl alla varit där... eller många av oss.

Mitt tips, är att Du dokumenterar allt Du sagt och vad som hänt, runt hela bygget. Vilka närvarade, vilka sa vad, uppföljning, datum och tid. Bakgrund till möten, etc.

Skriv det i excel och sortera på datum samt person. Skriv ut båda versionerna.

Sammanställ protokoll och underlag strukturerat.

Koppla omgående in en Entreprenad jurist. han ger dig en bedömning och kalla husföretag och underentreprenörer till förhandling hos juristen.

Din hemförsäkring täcker cirka 75 tkr. Dock kan en tvist uppgå till 500 tkr och då gäller det att vinna.

OM Du gör så här, lär Du få uppmärksamhet och göra rätt från början.

Men dokumentera allt. Historiskt, nu och i framtiden.
 
OKI - nu har jag gjort följande:

*sammanställt en lista på alla 110 fel som vi hitintills sett

*ringt besiktningsman och bokat tid för särskild besiktning ang väggar o golv konstruktion

*meddelat huvudentreprenören samt husleverantören att en sådan kommer att ske

*håller fortfarande samtliga kronor inne

Tackar för alla råd och tips från er alla. Ju mer vi ser att entreprenören har mörkat desto mer f-nnad blir man ju.

Ska ha trevlig helgläsning med alla avtal som är inblandade och gå igenom hela förloppet. Tur nog är jag strukturerad och har sparat vartendaste litet mail, brev, fakturor, avtal, kontrakt etc sen det hela började. Hade tur o hittade bygg-AMA på biblan också med alla referenser och mått och toleranser. Nu var det iofs en referensbok så många kopior blev det....

Funderade skarpt igårkväll på att trixa ihop ngn form av utb angående det här med att bygga hus - kunde kanske vara nåt. På en del ställen finns det ju kurser om vad man ska tänka på när man köper begagnat.

Jag jobbar på ett stort o expansivt företag där många är i husbyggartagen och jag kan säga att det är frågor till max och jag försöker svara så gott jag kan och visar även vart de kan hitta det här forumet.

Åtminstone vet jag ju nu hur man inte ska göra : ) - blåögt gå på och tro alla om gott...
 
Tja, Du är ju svensk och förmodligen ärlig själv! Då går man på nitar.

Ett annat tips är att tex ta in dom som övervakar elektrikerna och ett försäkringsbolag. Då blir det drag!

Men juridiskt kan Du tyvärr inte hålla hela pengen utan bara en del. ta in en jurist!

Lycka till!
 
Sly_fox skrev:
OKI - nu har jag gjort följande:

*sammanställt en lista på alla 110 fel som vi hitintills sett

*ringt besiktningsman och bokat tid för särskild besiktning ang väggar o golv konstruktion

*meddelat huvudentreprenören samt husleverantören att en sådan kommer att ske

*håller fortfarande samtliga kronor inne

Tackar för alla råd och tips från er alla. Ju mer vi ser att entreprenören har mörkat desto mer f-nnad blir man ju.

Ska ha trevlig helgläsning med alla avtal som är inblandade och gå igenom hela förloppet. Tur nog är jag strukturerad och har sparat vartendaste litet mail, brev, fakturor, avtal, kontrakt etc sen det hela började. Hade tur o hittade bygg-AMA på biblan också med alla referenser och mått och toleranser. Nu var det iofs en referensbok så många kopior blev det....

Funderade skarpt igårkväll på att trixa ihop ngn form av utb angående det här med att bygga hus - kunde kanske vara nåt. På en del ställen finns det ju kurser om vad man ska tänka på när man köper begagnat.

Jag jobbar på ett stort o expansivt företag där många är i husbyggartagen och jag kan säga att det är frågor till max och jag försöker svara så gott jag kan och visar även vart de kan hitta det här forumet.

Åtminstone vet jag ju nu hur man inte ska göra : ) - blåögt gå på och tro alla om gott...
Bra jobbat.. :)

Har haft tanken jag med ang. kurs för nybyggare (Byggherre). Har hört att vissa större Entreprenader int vågar ta Byggherre ansvaret (TYP NCC) pga av att det är så mycket man måste kunna och veta om så många olika saker.

Idag är det ju så att Tex en florist på måndag jobbar som vanligt med att sälja blommor, och dagen efter så ska han veta det mesta av husbyggen pga. att han har köpt en kåk från ett husföretag. Lite snett system tycker jag.

Mvh Jarppan
 
Litet förtydligande:

*Håller fortfarande samtliga kronor inne = av slutfaktureringen på Huvudentreprenör samt husleverantör - och det håller juridiskt - det har jag kollat

I övrigt - Jarppan - kanske vi skulle köra igång en utb? "Skratt" men inte just nu - för många bollar i luften.
 
Jarppan skrev:
Bra jobbat.. :)

Har haft tanken jag med ang. kurs för nybyggare (Byggherre). Har hört att vissa större Entreprenader int vågar ta Byggherre ansvaret (TYP NCC) pga av att det är så mycket man måste kunna och veta om så många olika saker.
Byggherre ansvar tar väl samtliga större byggbolag så fort de bygger i egenregi vilket är ofta mycket ofta...
De bygger ofta på totalentreprenad vilket innebär en heldel mer åtagande än i en utförande entreprenad. Men det byggbolagen gör är att de ofta ör prcis lika dumma som andra beställare när det gäller tidplaner och pressade byggtider...men det är en annan disskussion
 
Av totalsumman, är det inte ok att hålla mer än "skäligt". kolla Du upp det med Din "jurist".

Faller också på sin orimlighet, att Du kanske har byggt ett hus för 3 MKR och så saknas det någon list eller en vägg är skev. Du har då inte rätt att hålla hela summan.

Det finns vissa som försöker sätta det här i system att t ex köpa in en hantverkare med svag likviditet och betala 1 gång. (vanligare mellan företag - företag) Därefter ökar han tempot rejält i projektet och tar in kanske 8 man till. Det tar då 6 veckor, innan leverantören reagerar och troligen 8-10 veckor med tanke på utförandetid, betalningsvillkor samt diskussion kring vad som är rätt/fel. Helt oetiskt. För ett litet företag som då kanske omsätter 10 MKR, gör noll resultat på helåret, får ju då kanske ett tapp på 2 månader * 8-10 personer * timpeng. Inte ovanligt att dom går omkull då.
 
OLHA skrev:
Det finns vissa som försöker sätta det här i system...
Sorry OLHA, fattar inte alls, är litet trögtänkt.

Kan du ta om det, lååångsamt?  :-*

KoW
 
Citat OLHA: "Av totalsumman, är det inte ok att hålla mer än "skäligt". kolla Du upp det med Din "jurist"". Redan gjort.

Lite synd att du inte vet mer om felen än vad du gör OLHA - då skulle du se det rimliga i det hela. Som jag har sagt tidigare - det är inte ett fel - snarare hundra... och nya tillkommer alt upptäcks hela tiden.

Det värsta är att vi la ingen press på när de skulle vara klara - i början - och det kanske var fel. De har hållt på 25 veckor nu med vårt förhållandevis lilla hus. De har hitintills åtgärdat ca 5-6 fel av alla.

Citat OLHA "Det finns vissa som försöker sätta det här i system"

- lessen men sånna är inte vi - hade problemen varit ringa eller få så hade vi inte reagerat på samma sätt men som det är nu så har vi byggt ett nytt hus som ser typ 10 år gammalt ut - innan vi flyttat in!

Man blir bara sååååååååå trötttttttt och lessen.
 
Här kommer mitt standard tips:

Om du inte redan är medlem i villaägarförbundet så gå med. Du får gratis jurist konsultation. Just i läget där du kan hoppas att du inte skall behöva göra rättssak av det hela, så är det bra om du får en advokats syn på problemet. Så har du kanske litet mera på fötterna när du kommer till att bedömma besiktningspunkter.

Just bullarna på goövet tycker jag låter helt orimliga, det är ju sådant man kan stå och fundera över om man skall acceptera när man funderat över att köpa 100 årigt hus.
 
Tack för tipset hempularn - vi har gått med sedan årsskiftet och jag har redan varit i kontakt med deras byggingenjör - som har gett mig rätt - nu gäller det "bara" att få de andra att fatta det...

Ja - det är golvet som bekymrar mest - det känns som om man är onykter när man går på det - kan ju vara kul ibland - tänker billiga fester o så där - men inte i vardagen..

En vägg som lutar är också ett stort problem för den lutar alltså som det ser ut ca 3-4 cm och det är inte snyggt precis.

Toppen att känna supporten från det här forumet iallafall : )
 
Hej

För er som vill veta - nu har vi haft en extra besiktning och ja! vi hade rätt det lutar för mycket både här och där och är bullar och gropar utöver tolerans! Och ja - de ska göra nåt åt det. Dessutom har vi + entreprenör haft en genomgång av alla felen och de ska också fixas.

Troligtvis ekonomisk kompensation för en del - vilket egentligen inte var önskvärt - det hade varit roligare om det hade varit bra från början och så en mängd åtgärder... : )

En sak som faktiskt inte kom upp igår på besiktningen utan som vi upptäckte när vi skulle lägga oss - det finns en stor sättningsspricka mellan yttervägg och bärande vägg så vi måste nog "släpa dit" ytterligare en besiktningsgubbe. Sprickan är ca 1 m lång och ca 3mm bred. Kanske man måste göra en konstruktionsbedömning också - så att inte huset säckar ihop helt?????????

Ja! Jag hade tagit mig tiden att sitta sent på biblioteket och lusläsa husAMA som de hänvisade till och Ja! jag hittade rätt i djungeln.

Ska fira med en pilsner eller två i helgen!

Tack än en gång alla som kommit med råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.