Jag håller på att bygga en enkel altan på knappt 25 kvm (3,5 x 7 meter). Lägger cementplattor i "korsningarna" och salar med tryckt virke. Stampar manuellt enbart under under cementplattorna. Räknar med att justera salningen ett par gånger under de första 5 - 6 åren,,,,

Jag har haft både Friggebodar och manskapsbaracker uppställda på cementplattor under många år och det har fungerat utmärkt!
 
  • Gilla
Rikard Georgii och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Tycker inte att du behöver vara orolig. Det ser ut som att hantverkarna vet vad dom håller på med.
är det typ makadam under plattorna så ser det bra ut tycker jag. Jord eller lera är inte bra.
 
E Erik Salhammar skrev:
är det typ makadam under plattorna så ser det bra ut tycker jag. Jord eller lera är inte bra.
Bör man lägga bergkross eller makadam under plattorna?

Bergkross (t.ex. 0/18) har 0-fraktion som packar bra, men blir det dränerande??

Makadam (t.ex. 8/16) har inget finmaterial i sig och borde dränera bättre, men blir det tillräckligt packat?
 
R rsa skrev:
Bör man lägga bergkross eller makadam under plattorna?

Bergkross (t.ex. 0/18) har 0-fraktion som packar bra, men blir det dränerande??

Makadam (t.ex. 8/16) har inget finmaterial i sig och borde dränera bättre, men blir det tillräckligt packat?
gräv en liten grop, i med duk och sen rent makadam som du packar med en stöt eller bräda och slägga. Väg av med 0-5 (flis)

allt makadam är dränerande. Inte krossmaterial så inget med noll i alltså.
 
Jag byggde exakt likadant för 10 år sedan. Altanen ligger snyggt i våg fortfarande. Jag hade dock inte betongplattor utan liggande bitar av träreglar mot grus. Ändträ mot dessa träbitar av hållfasthetsskäl samt att trä sväller mindre längs fibrerna.
 
A
R rsa skrev:
Bör man lägga bergkross eller makadam under plattorna?

Bergkross (t.ex. 0/18) har 0-fraktion som packar bra, men blir det dränerande??

Makadam (t.ex. 8/16) har inget finmaterial i sig och borde dränera bättre, men blir det tillräckligt packat?

Jag har kört med markduk + 4-8 makadam...

den låser sig bra + dränerande.
 
  • Gilla
keöm
  • Laddar…
W williamspäron skrev:
Tack för svar! Andra vintern nu och den har hållit ihop bra. Sjunkit ca 2cm vilket känns acceptabelt.
Sjunkit 2 cm??
 
J JonasP70 skrev:
Sjunkit 2 cm??
Japp, vi hade precis dränerat innan vi lade altanen så verkar som allt satt sig lite
 
  • Gilla
JonasP70
  • Laddar…
Ni som byggt på betongplatta, tror ni man kan komma undan hanteringen av allt gräs och jord på marken man tänkt bygga altanen på om man bara gräver ut för plattorna och låter gräset vara kvar utöver det, men att man lägger markduk över hela området och fyller på med makadam framförallt under plattorna men även som tyngd på resten av duken för att döda och förhindra gräs och ogräs?
 
  • Gilla
DMJfavjaj1
  • Laddar…
R reta skrev:
Ni som byggt på betongplatta, tror ni man kan komma undan hanteringen av allt gräs och jord på marken man tänkt bygga altanen på om man bara gräver ut för plattorna och låter gräset vara kvar utöver det, men att man lägger markduk över hela området och fyller på med makadam framförallt under plattorna men även som tyngd på resten av duken för att döda och förhindra gräs och ogräs?
Kanske. Gräs och ogräs är envist. Du behöver nog spruta bort det som finns med gift. Det hade jag gjort. Och sikta på minst 5 cm makadam på duken. Och ta en kraftig proffsduk, inte sånt tunt från byggvaruhusen.
 
Nej då, det kommer snabbt att dö. Även utan teckning.
 
  • Gilla
SamuelA90
  • Laddar…
Düsseldorff
W williamspäron skrev:
Stort tack för ditt svar. Fått höra att det är risk för att skruvarna som håller fast passbitarna riskerar att gå av och därmed få konstruktionen att säcka ihop.
Men man lägger ju tre bitar, en under och en på vardera sida. Håller för en jävla jordbävning om underlaget är korrekt.

Det är precis så man gör.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Kanske. Gräs och ogräs är envist. Du behöver nog spruta bort det som finns med gift. Det hade jag gjort. Och sikta på minst 5 cm makadam på duken. Och ta en kraftig proffsduk, inte sånt tunt från byggvaruhusen.
Jag har duk, 20 cm packad makadam, 15 cm till undersida trall, 6 mm mellan 28x120 och gräset vill gro i makadammen nu. Finns det ljus finns det gräs…
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jag har duk, 20 cm packad makadam, 15 cm till undersida trall, 6 mm mellan 28x120 och gräset vill gro i makadammen nu. Finns det ljus finns det gräs…
Skumt, anledningen att jag börjat tänka att bara duk och utan att gräva bort borde räcka långt är nämligen detta experiment (och där är det t.om. direktljus och ingen altan i vägen)
 
R reta skrev:
Skumt, anledningen att jag börjat tänka att bara duk och utan att gräva bort borde räcka långt är nämligen detta experiment (och där är det t.om. direktljus och ingen altan i vägen)
Beror nog mer på var man bor och lokala förutsättningar också. Min altan ligger på den blåsiga skånska slätten, 1 m från åkermark och har legat i 8 år.
Med makadam menar jag kross, 0-16 paddat. Det är i den det gror. Det kan beror säkert mer på kontaminering uppifrån. Jord blåser in över altanen på höst och vinter tillsammans med fröer. Detta gror på våren, speciellt längs kanterna. Så det kommer inte underifrån. Inte där. Grejen är att fast det ligger trall över så gror det i det organiska materialet som finns där. Skulle jag gjort om den idag hade jag lagt t.ex 8-11 eller liknande på min 0-16 för att göra det svåraste att gro.
Vi har däremot singelgångar i trädgården med bortschaktad grässvål, proffsduk och 50 mm singel 8-11. Det kommer ogräset efter några år. Vet inte om det kommer genom duken eller gror från ovansidan i det fina organiska materialet som lägger sig bland stenen.
Oavsett och som svar på din fråga, så kommer gräs efter några år, så min erfarenhet är att göra det så svårt som möjligt.
Sen är det säkert skillnad på en villaträdgård i stadsmiljö jämfört med en åker i Skåne…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.