H
Hej!

Jag har precis fått klart mitt bygglov efter väldigt många vändor.

Det jag dock fastnar på och något som jag fått tips att bestrida är kravet från kommunen att en nybyggnadskarta skulle skapas. Det kostade mig 4800kr för en karta som var nästan identisk med den situationsplanen jag redan hade skickat skickat in i både PDF och DWEG

Jag frågade om det verkligen var nödvändigt enligt nedan:
"Var denna nödvändig då det ändå var en kostnad på närmare 5000kr och dessutom för en ritning som var nästan samma som jag skickat in. Tittar jag på era kartor så bor jag varken i detaljplanerat eller i sammanhållen bebyggelse. Det var inget jag tittade på då men tittar man runt lite på policys så känns det som att denna inte var nödvändig."

Svaret blev:
"Vi begär in en förenklad nybyggnadskarta för att få exakta gränser, vattendrag, bebyggd yta samt för att få alla byggnader som finns på fastigheten inritade vilket saknades på situationsplanen."

Min ritning som är välgjord i autocad via en projektör dög alltså inte som situationsplan. Man skulle tvunget ha in en nybyggnadskarta och skickade ut en person under en hel förmiddag för att sätta mått på tomten. Det skiljde totalt, utan att överdriva, någon meter från min ritning.

Allt är nu klart men jag känner mig fortfarande snuvad på 5000kr.

Vad anser ni?
 
Skiljer det någon meter så är det väl befogat med en nybyggnadskarta.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skiljer det någon meter så är det väl befogat med en nybyggnadskarta.
Ok, i detta fall 0.9m. Hade det spelat någon roll om jag skrivit 4 cm?

Samt vart hittar du att det är befogat. Är lite därför jag startade diskussionen dvs vart kan jag hitta detta? :)
 
Det brukar stå i kommunens bestämda regler för processen att situationsplanen skall göras på en nybyggnadskarta. Har dom bestämd det så är det bara att följa om man vill bygga precis som den fastslagna bygglovsavgiften och kostnaden för obligatorisk anslutning till VA

90cm är en stor skillnad om det gäller placering på en liten tomt, men 10cm är i mitt tycke försumbart
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan du garanterat att din egenritade karta stämmer med de data som finns i kommunens system utan att beställa en NBK?
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det brukar stå i kommunens bestämda regler för processen att situationsplanen skall göras på en nybyggnadskarta. Har dom bestämd det så är det bara att följa om man vill bygga precis som den fastslagna bygglovsavgiften och kostnaden för obligatorisk anslutning till VA

90cm är en stor skillnad om det gäller placering på en liten tomt, men 10cm är i mitt tycke försumbart
Det detta jag försöker reda ut. Men det jag kan fastställa är att jag inte bor i detaljplanerat område och inte heller i sammhällsnära bebyggelse. Byggnaden som ska resas är på exakt samma ställe som den gamla byggnaden så att det är ingen nybyggnation utan ett tillbygge. Bygglovsavgiften ligger utanför nybyggnadsavgiften.

Vi har ingen kommunal VA, egen brunn.

R Robert-san01 skrev:
Hur kan du garanterat att din egenritade karta stämmer med de data som finns i kommunens system utan att beställa en NBK?
Det kan jag givetvis inte svara på men mina ovan detaljer är det jag har att gå på. Men den stämde till 98% med vad jag fick från kommunen.
Ingen kommunal VA
Ej detaljplanerat.
Ej samhällsnära bebyggelse.
Byggnad byggs på befintlig plats, tillbyggnad.

Vart framgår det att kommunen har rätt att driva in det?

Jag har pratat med massor med människor i detta men ingen som egentligen kan hänvisa till vart det framgår. Vet du?
 
Vad jag förstått så bestämmer kommunen själva över vilka underlag som krävs.

Och att dom ska lita på att din karta är korrekt istället för att gå på en officiell karta är tveksamt. Det är väl samma krav oavsett vad du bygger då för att hålla det enhetligt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H Hybenos skrev:
Det detta jag försöker reda ut. Men det jag kan fastställa är att jag inte bor i detaljplanerat område och inte heller i sammhällsnära bebyggelse. Byggnaden som ska resas är på exakt samma ställe som den gamla byggnaden så att det är ingen nybyggnation utan ett tillbygge. Bygglovsavgiften ligger utanför nybyggnadsavgiften.

Vi har ingen kommunal VA, egen brunn.



Det kan jag givetvis inte svara på men mina ovan detaljer är det jag har att gå på. Men den stämde till 98% med vad jag fick från kommunen.
Ingen kommunal VA
Ej detaljplanerat.
Ej samhällsnära bebyggelse.
Byggnad byggs på befintlig plats, tillbyggnad.

Vart framgår det att kommunen har rätt att driva in det?

Jag har pratat med massor med människor i detta men ingen som egentligen kan hänvisa till vart det framgår. Vet du?
Ja. Det är kommunens eller lantmäteriet (beroende på ort) som har skyldighet att hålla kartor och register uppdaterade. När det gäller byggnationer och läget så är det 100% korrekthet enligt de riktlinjer om mätstandard som antagits av riksdagen som gäller. Inte 99,9 eller 98. 100.

Tycker du skall vara glad över att den inte blev dyrare. I min kommun kostar NBK för en vanlig villa på typ 1500m2 tomt från 9000kr.

Hur tänkte du sätta ut huset utan fixpunkter?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Ja. Det är kommunens eller lantmäteriet (beroende på ort) som har skyldighet att hålla kartor och register uppdaterade. När det gäller byggnationer och läget så är det 100% korrekthet enligt de riktlinjer om mätstandard som antagits av riksdagen som gäller. Inte 99,9 eller 98. 100.

Tycker du skall vara glad över att den inte blev dyrare. I min kommun kostar NBK för en vanlig villa på typ 1500m2 tomt från 9000kr.

Hur tänkte du sätta ut huset utan fixpunkter?
Tack! jag lämnar detta ämne. Ha en trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.