A
Hej, ska byta fönster på garaget imorgon tänkte jag .
(Bild 1)

Har dock set lite konsekvenser av det när någon bytt fönstret tidigare på mitt hus.

Om man ser på de två tidigare bytena av fönster på mitt hus så har det ena klarat sig bättre och det andra sämre. De fönsterna är 150x150 (se bild 2&3)

nu ska jag byta det tonade fönstret som är 80x100
så spännvidden är 50cm mindre än mitt 150 fönster men man ser att mer eller mindre fönster och tegel ligger kloss till varandra så frågan är vad som händer när fönstret är borta.

Nuvarande fönster är exakt mått 80x100
Och nya fönstret är då 78x98 som dom görs idag

När nya fönstret blir centrerat så blir det 1cm drevmån runt om.

sätter jag då det nya fönstret lika långt ut som det gamla så kan teglet böja sig 1cm (drevmånen)

eftersom det är ett oisolerat garage så är drevningen inte jätteviktig den blir perfekt

Sätter ju adjufix klossar under när jag justerar in fönstret, tänkte då att om jag sätter en liten kloss under varje tegelsten på ovansidan mellan tegel och karm så kanske jag räddar teglet från att sjunka i efterhand?

Kan jag rädda teglet utan att bygga i balk i detta så gör jag gärna det.

Är jag helt ute och cyklar eller hur hade ni gjort?

• Ett tonat fönster med flera små rutor på en vitmålad tegelvägg av ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med vita karmar i en vitmålad tegelvägg, reflektion visar en trädgård, fokus på fönstrets position och murverket.
    Skapa konto
  • Ett fönster på ett vitt tegelgarage innan byte, som visar fönstrets placering och tegelomgivning.
    Skapa konto
Redigerat:
*rligt talat skule jag inte byta utan måla om.

A
T Thomas_Blekinge skrev:
*rligt talat skule jag inte byta utan måla om.

Men nu är det de som ska göras och behöver råd efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.