Hej, ska byta fönster på garaget imorgon tänkte jag .
(Bild 1)
Har dock set lite konsekvenser av det när någon bytt fönstret tidigare på mitt hus.
Om man ser på de två tidigare bytena av fönster på mitt hus så har det ena klarat sig bättre och det andra sämre. De fönsterna är 150x150 (se bild 2&3)
nu ska jag byta det tonade fönstret som är 80x100
så spännvidden är 50cm mindre än mitt 150 fönster men man ser att mer eller mindre fönster och tegel ligger kloss till varandra så frågan är vad som händer när fönstret är borta.
Nuvarande fönster är exakt mått 80x100
Och nya fönstret är då 78x98 som dom görs idag
När nya fönstret blir centrerat så blir det 1cm drevmån runt om.
sätter jag då det nya fönstret lika långt ut som det gamla så kan teglet böja sig 1cm (drevmånen)
eftersom det är ett oisolerat garage så är drevningen inte jätteviktig den blir perfekt
Sätter ju adjufix klossar under när jag justerar in fönstret, tänkte då att om jag sätter en liten kloss under varje tegelsten på ovansidan mellan tegel och karm så kanske jag räddar teglet från att sjunka i efterhand?
Kan jag rädda teglet utan att bygga i balk i detta så gör jag gärna det.
Är jag helt ute och cyklar eller hur hade ni gjort?
(Bild 1)
Har dock set lite konsekvenser av det när någon bytt fönstret tidigare på mitt hus.
Om man ser på de två tidigare bytena av fönster på mitt hus så har det ena klarat sig bättre och det andra sämre. De fönsterna är 150x150 (se bild 2&3)
nu ska jag byta det tonade fönstret som är 80x100
så spännvidden är 50cm mindre än mitt 150 fönster men man ser att mer eller mindre fönster och tegel ligger kloss till varandra så frågan är vad som händer när fönstret är borta.
Nuvarande fönster är exakt mått 80x100
Och nya fönstret är då 78x98 som dom görs idag
När nya fönstret blir centrerat så blir det 1cm drevmån runt om.
sätter jag då det nya fönstret lika långt ut som det gamla så kan teglet böja sig 1cm (drevmånen)
eftersom det är ett oisolerat garage så är drevningen inte jätteviktig den blir perfekt
Sätter ju adjufix klossar under när jag justerar in fönstret, tänkte då att om jag sätter en liten kloss under varje tegelsten på ovansidan mellan tegel och karm så kanske jag räddar teglet från att sjunka i efterhand?
Kan jag rädda teglet utan att bygga i balk i detta så gör jag gärna det.
Är jag helt ute och cyklar eller hur hade ni gjort?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
*rligt talat skule jag inte byta utan måla om.
Liknande trådar
-
Hur byta till ett lite mindre fönster?
Fönster & Dörrar -
Laga spricka i tegelfasad - byta tegelstenar
Fasad -
Byta från dörr till fönster på tegelfasad
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta till mindre fönster, tegelfasad - Hur göra med fasaden
Fönster & Dörrar -
byta till alu-inklätt fönster i tegelfasad
Fönster & Dörrar