Hej!

Jag och min man ska tillfälligt flytta in till hans fars gästhus (tills vi köper vårat egna hus)

Huset har bara 1 sovrum. Våran dotter på 10 månader har sovit i eget rum sedan 6 mån. Hon vaknar av oss när vi snarkar o gör ljud på natten och sover bäst i eget rum. I huset finns ett litet rum intill vårat med dörr som skulle få plats med barnsäng men i det lilla rummet finns även en varmvattenberedare. För mig känns det väldigt läskigt om något skulle hända? Jag tänkte om man kanske skulle bygga runt och isolera där vattenberedaren står? Har ingen bygg erfarenhet. Låter det vettigt eller bara big no? Tacksam för svar
 
  • Litet rum med en varmvattenberedare och träväggar, terrakottafärgat sexkantigt kakelgolv, och en mopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet rum med öppen dörr och varmt golv, tänkt som potentiell barnkammare med varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet rum med kakelgolv och en gulaktig vägg, plats för barnsäng och en dold varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När beredaren tar in kallvatten och värmer detta efter att någon tappat ut varmvatten så ökar trycket. För att trycket inte ska bli för högt finns en säkerhetsventil som släpper ut lite av vattnet. Så länge allt är korrekt gjort är en varmvattenberedare inte farlig även om rummet kanske generellt inte är förstahandsvalet.

Edit: lagt till ett viktigt INTE som tappades bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så länge allt är korrekt gjort är en varmvattenberedare farlig
Antar att Bernieberg menar INTE farlig.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
När beredaren tar in kallvatten och värmer detta efter att någon tappat ut varmvatten så ökar trycket. För att trycket inte ska bli för högt finns en säkerhetsventil som släpper ut lite av vattnet. Så länge allt är korrekt gjort är en varmvattenberedare inte farlig även om rummet kanske generellt inte är förstahandsvalet.

Edit: lagt till ett viktigt INTE som tappades bort.
Hans pappa som äger gästhuset är otroligt händig så jag tvivlar inte på att det ej är korrekt gjord gällande ventil osv.

Men då är vi inte knäppa som vågar låta bebis sova där inne? Men när jag har läst av andras pumpar som exploderat osv så kmr jag nog avstå att ha henne i det rummet. Känns väldigt hemskt ifall det hade hänt något.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
S Sanaz skrev:
Men när jag har läst av andras pumpar som exploderat osv så kmr jag nog avstå att ha henne i det rummet. Känns väldigt hemskt ifall det hade hänt något.
Skulle ni själva vilja sova där?
Om ja, gör det då, och låt lillan sova i det enda sovrummet.
Annars kan väl ni sova i stugans "vardagsrum", och låta lillan få det lugnt och fint i sovrummet.
Hon behöver det säkert bättre än ni föräldrar, för småbarn sover ju mycket mer per dygn än vuxna.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Annars är det ju inget konstigt att en ettåring sover i samma rum lite tillfälligt. Vaknar barnet av lite snarkningar är det väl schysst mot barnet att vänja av det att sova i total tystnad.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tänk på vemtilation om barnet ska sova i pannrummet, är det fräsch luft?
 
Staffans2000
S Sanaz skrev:
Men då är vi inte knäppa som vågar låta bebis sova där inne? Men när jag har läst av andras pumpar som exploderat osv så kmr jag nog avstå att ha henne i det rummet. Känns väldigt hemskt ifall det hade hänt något.
Snälla nån!
Ungar är inte gjorda av kristall. De flesta som växer upp på soptippar överlever, och så oroar ni er för en varmvattensberedare och "exploderande pumpar". För mycket rykten och för lite kunskap. Det är en olycklig kombination.
Är bara säkerhetsventilen motionerad, är det ingen fara. För tänk efter. -hur många känner du som har skadats av exploderande pumpar och varmvattensberedare? Namn och adress på de tio första du kan räkna upp!
Alternativet är som sagts att ni sover tillsammans. Eller i köket. eller i vardagsrummet. Eller i ...

Staffan
 
  • Gilla
  • Arg
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Annars är det ju inget konstigt att en ettåring sover i samma rum lite tillfälligt. Vaknar barnet av lite snarkningar är det väl schysst mot barnet att vänja av det att sova i total tystnad.

Tillfälligt. Det kan bli att vi är här 1 år! Hon är jätte lätt väckt. I vår lägenhet sover sover hon super i sitt egna rum. Har tom tagit in henne till oss bara för att de mysigt men de går inte!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Snälla nån!
Ungar är inte gjorda av kristall. De flesta som växer upp på soptippar överlever, och så oroar ni er för en varmvattensberedare och "exploderande pumpar". För mycket rykten och för lite kunskap. Det är en olycklig kombination.
Är bara säkerhetsventilen motionerad, är det ingen fara. För tänk efter. -hur många känner du som har skadats av exploderande pumpar och varmvattensberedare? Namn och adress på de tio första du kan räkna upp!
Alternativet är som sagts att ni sover tillsammans. Eller i köket. eller i vardagsrummet. Eller i ...

Staffan
Jisses, ta det lugnt. Jag frågar för att jag inte vet. Nej hon kan inte sova i vardagsrummet, kök osv. Hon är väldigt lättväckt och när hon vaknar är hon väldigt högljud = inte bra för någon.
 
C C.Lundin skrev:
Annars är det ju inget konstigt att en ettåring sover i samma rum lite tillfälligt. Vaknar barnet av lite snarkningar är det väl schysst mot barnet att vänja av det att sova i total tystnad.
Amen tillfälligt kan handla om 1 års tid! Visst om de fanns en tid att utgå ifrån men det finns det inte. Vaknar hon så är hon väldigt högljud så de slutar med att alla skulle va vakna vid 03.
 
Fanns det ingen säkerhetsventil hade det sprutat vatten överallt för länge sedan.

Klart det går bra att sova där under en period. Och skippa alla bra råd om hur ditt barn sover bäst, det är något man får komma på själv.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skulle ni själva vilja sova där?
Om ja, gör det då, och låt lillan sova i det enda sovrummet.
Annars kan väl ni sova i stugans "vardagsrum", och låta lillan få det lugnt och fint i sovrummet.
Hon behöver det säkert bättre än ni föräldrar, för småbarn sover ju mycket mer per dygn än vuxna.

Vi vill vara på samma plan (våning) av huset.
 
Staffans2000
S Sanaz skrev:
Jisses, ta det lugnt. Jag frågar för att jag inte vet. Nej hon kan inte sova i vardagsrummet, kök osv. Hon är väldigt lättväckt och när hon vaknar är hon väldigt högljud = inte bra för någon.
Men nu vet du. Det går alldeles utmärkt att låta henne sova i samma rum som en varmvattensberedare, och ventilationen är inte heller ett problem pga. rummets storlek. Din oro visade sig vara obefogad. Problemet löst.

Staffan
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.