Har stor mängd av prickar och även ”utsmetade” fläckar av något som är mörkbrunt alt mörkrött. På golv, väggar och även i tak i viss mån. I flera rum. Misstänkte först vägglöss men ingen i familjen är biten och inga prickar finns i sovrummet. Någon som har ide på vad detta kan vara? Tog in ved häromdagen, kan det vara en del av förklaringen? Se bilder.

Tack på förhand Mörkbruna till mörkröda prickar och utsmetade fläckar på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träyta med små mörkbruna till röda prickar och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Ser ut som blod, någon blödigt?
 
”Tyvärr” inte. Ngt annat. Var likadant för några veckor sedan.
 
Blod eller sylt. Oavsett vilket så är det märkligt att nån kan gå och drälla det i flera rum utan att veta om det. Löpande tik? Hur många är ni i hushållet, ingen som vill kännas vid fläckarna?
 
Tyvärr ej sannolikt, då det är alldeles för utspritt. 2 vuxna, 2 tonårsbarn och en hund, men det är ingen av oss. Men jag håller med att det vore en logisk slutsats...
 
K Kyllared skrev:
Tyvärr ej sannolikt, då det är alldeles för utspritt. 2 vuxna, 2 tonårsbarn och en hund, men det är ingen av oss. Men jag håller med att det vore en logisk slutsats...
2 tonårsbarn? Och du är säker på att de inte har något med saken att göra? :thinking: Att det är i flera rum tyder ju på att det är någon levande varelse som gjort detta, annars hade det varit koncentrerat till ett rum (om det hade handlat om årets storkok av drottningsylt så hade ni enbart haft fläckar i köket).
 
Tittar vi nogrant på bilderna så tyder mönstret på att källan till "stänket" kommer ifrån höger, de större fläckarna har spår av kontakt med något i längsgående riktning, troligtvis källan!
Mina antaganden: 1.Hunden har ett sår som hon/han tuggar på lite då & då. Alternativt en fästing som ätit sig riktigt fet.
2.Någon av medlemmarna i hushållet är en seriemördare (och skolkar skolan)
3.Någon av tonåringarna lyssnar på Morrissey, (Kan få vem som helst att vilja skära sig)

Jag lägger mina slantar på alternativ 3.:):thinking:
 
MultiMan
Tonåringar som klämmer infekterade finnar? Hade explosiva sådana i ungdomen som både spridde var och blod, särskilt på ryggen. Stod man vänd på fel håll kunde det mycket väl skvätta så.

Annars ser det mest ut som när katten dödat insekter, särskilt blodfyllda som fästingar eller mygg. Alltså husdjur mest misstänkt.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Problemet löst! Era misstankar var rätt: hunden har ett sår på svansen... Tack för ert engagemang och trevlig helg!
 
K Kyllared skrev:
Problemet löst! Era misstankar var rätt: hunden har ett sår på svansen... Tack för ert engagemang och trevlig helg!
Hoppas det läker snart. Trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.