Hej Byggahus!

Jag behöver er hjälp med synpunkter, tips, förbättringsförslag på ritningen nedan! :) Det är alltså konstruktionen och ramverket som helhet jag vill era synpunkter på. Detta är min första altan, och är inte snickare till yrket så ge gärna feedback på ett enkelt men konkret sätt. Ritningen är inte den fagraste men jag hoppas att ni förstår hur jag har tänkt mig.

Förutom era synpunkter, tips och förbättringsförslag har jag några mer specifika frågor:
  • Kan jag gå ner i dimensionen på ramverket för att få plats med en 34*145 trall?
  • Är ritningens fundament (markskruv /stenplattor) överdimensionerad?
  • Behövs kortlingar?
  • Jag har tänkt att köra med samma dimension på hela ramverket dvs altans bärlinor har samma dimension som stödreglarna dvs 45*145. Är det onödigt? Jag vill ha en stadig altan.
Bakgrund:
Har en befintlig uteplats med sjösten. Stenplattorna har legat där i drygt 30 år, det är ingen upplevd/visuell förskjutning av plattorna vintertid. Plattorna är hyfsats i horisontell nivå med varandra. På denna yta (plus lite till) har jag tänkt att bygga en altan, vilket gör att det blir en altan direkt på marken. Ramverket kommer inte att fästas i fasaden, utan vara friliggande.

För att ramverket ska hamna i horisontell nivå så har jag tänkt mig följande:
Markduk läggs på hela altan ytan, för att förhindra att ogräs växer upp, då ramverket endast kommer komma upp ca 5 cm från marken (stenplattans höjd).
  • På befintliga stenplattor placeras ytterligare 1 stenplatta enligt ritningen nedan. Detta görs för att få upp ramverket från marken så att luft kan cirkulera.
  • Mellan plattorna och regelverket läggs tjärpapp och knudsen kilen används för att få det horisontellt.
Dimension ramverk
På grund av att det "bara" är 22-23 cm upp till altandörren medför att jag har tänkt att göra ett nedsänkt bjälklag. Ramverket med dess bjälklag har jag tänk ska vara i dimension 45*145. Altanen kommer vara större än den befintliga stenläggningen, därför har jag valt att använda mig av markskruv för att hålla uppe konstruktionen, där stenplattor saknas. Avståndet mellan plattorna - markskruv- reglar och andra mått framgår av ritningen. Är det något som är oklart så förklarar jag mer än gärna.

Val av trall
Själva trallen har jag tänk i dimension 28*120. Skulle helst vilja gå upp till 34*145 pga estetiska själ, men har dessvärre inte det utrymmet upp till, i sådant fall kommer jag behöva göra avkall på dimensionerna på regelverket.

Ang altan kjolen:
Ja denna finns det garanterat en hel del synpunkter på, men jag har blivit inspirerad av svängda altaner och tänkt ge det ett försök.
Min tanke: Kommer att använda mig av byggfolie, tejp, tapetborttagare, fuktmätare för att basa. Kommer att använda väldigt många tvingar, för att forma kjolen efter en mall, som består av två st 19 mm spånskiva med distans på 70mm för att få "höjd på mallen". Borrar hål genom spånskivan och kommer där fästa tvingarna för att forma kjolen efter spånskivan. Detta är högst oklart om detta går!! Har en hel del saker att ta reda på mer om, dimension, träslag för att basa, radie, kapacitet osv. Har ni tips eller har basat tidigare så kom gärna med tips :)

Teknisk ritning över en altankonstruktion med måttangivelser och markeringar för ramverk, dörr, sjösten, fundament och infälld trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bifogat finns även ritningen om det är svårt att läsa från den inklistrade versionen.

Tack på förhand!!

// Christian Hansson
 
Hallonbåten
Kanske dra in plintarna ett par dm, i samma linje som de vid trappsteget? Ser bättre ut även inklädda.
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Kanske dra in plintarna ett par dm, i samma linje som de vid trappsteget? Ser bättre ut även inklädda.
Tack för tipset
 
En fråga, varför inte fortsätta med marksten av någon sort? Varenda svenne-banan ska ju ha trätrall trätrall trätrall...
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
J
Tjena. Ser ut att bli fantastiskt avancerad design för att vara din första altan, riktigt snyggt! Några tankar.

Enligt bifogad spännviddstabell kan du ha (avrundat) 1,8-1,9m för bärlina och spikreglar. Du bör absolut dra in yttersta stödet 30-40cm och du kan dra in det bakersta stödet lika mycket. Spännvidden blir då med tre stöd 1,8m. Med tanke på att du har plattor under kan du utan större ansträngning kosta på dig en rad stöd till och du får då en spännvidd på ca (4400-400-400)/3 = 1200mm. Give or take.

Markskruv skulle jag skippa. Du har grymt bra underlag idag, överjobba inte. Plattor är bra.

Istället för kil kan du tillfälligt palla upp regelverket, väga in i våg och skruva fast stödreglar/"stolpar" mot underliggande plattor. Du kan på detta sätt strössla med stöd överallt då det kräver typ 2min jobb per stöd.

Om du inte stöttar varje skruvregel individuellt bör duk kortla.Kortlingar fungerar som en extra bärlina.

Angående kjolen har jag ingen aning. Lycka till!

Tabell över bjälkar och bjälklag som visar dimensioner och spännvidder för att planera bärlinor och reglar vid bygge av altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En fråga, varför inte fortsätta med marksten av någon sort? Varenda svenne-banan ska ju ha trätrall trätrall trätrall...
Det är en personlig smak, som medför att jag tycker det är skönare att vistas på en uteplats som är gjort av trä än i marksten. För mig är träkänslan på en altan förknippat med vår och sommar, vilket inte marksten är på samma sätt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Tjena. Ser ut att bli fantastiskt avancerad design för att vara din första altan, riktigt snyggt! Några tankar.

Enligt bifogad spännviddstabell kan du ha (avrundat) 1,8-1,9m för bärlina och spikreglar. Du bör absolut dra in yttersta stödet 30-40cm och du kan dra in det bakersta stödet lika mycket. Spännvidden blir då med tre stöd 1,8m. Med tanke på att du har plattor under kan du utan större ansträngning kosta på dig en rad stöd till och du får då en spännvidd på ca (4400-400-400)/3 = 1200mm. Give or take.

Markskruv skulle jag skippa. Du har grymt bra underlag idag, överjobba inte. Plattor är bra.

Istället för kil kan du tillfälligt palla upp regelverket, väga in i våg och skruva fast stödreglar/"stolpar" mot underliggande plattor. Du kan på detta sätt strössla med stöd överallt då det kräver typ 2min jobb per stöd.

Om du inte stöttar varje skruvregel individuellt bör duk kortla.Kortlingar fungerar som en extra bärlina.

Angående kjolen har jag ingen aning. Lycka till!

[bild]
Tack för utförliga tips. Jag förstår vad du menar, att flytta in/ut stöd med 30-40 cm har jag faktiskt inte tänkt på. Är dock fundersam om det är mer jobb att använda sig av "stolpar" som stöd, för att på så sätt få det i våg. OM nu misstag sker med montering av stolpe (fel höjd) känns det svårare att få det ogjort. Men ska absolut ha det i åtanke.

Tack för den utomordentliga tabellen!
 
Jag har en fråga ang mitt altan bygge.
Jag ska bygga en altan som är 17m x 4.5m. Behöver jag 2 bärlinor eller räcker det med en och på vilken längd från huset ska den vara i så fall?
 
Med min begränsade erfarenhet skulle jag säga två bärlinor. 2+2 meter eller så och max 500mm överhäng.
Hållfasthetstabellerna är en sak men altan vill man kanske ha så stum som möjligt och då är nedböjning mera det man ska dimensionera efter.
Sedan hänger det på konstruktion av bärlinorna ( dimension) , avstånd i sida mellan stolpar, dimension och cc på golvreglar samt tjocklek på trall.

/Göran
 
J
MagnussonByggAB MagnussonByggAB skrev:
Jag har en fråga ang mitt altan bygge.
Jag ska bygga en altan som är 17m x 4.5m. Behöver jag 2 bärlinor eller räcker det med en och på vilken längd från huset ska den vara i så fall?
Du behöver 3st troligtvis (fäst i eller vid huskropp, en i ytterkant (gärna indragen), en i mitten). Det blir då ca 2m mellan dem. Men du måste bidra med mer information om dimensioner för att man ska kunna säga.
 
Tack. Har inte direkt kommit så långt utan har gjort en liten och enkel skiss hur man kan planera plintar osv. CC60 men ska sedan ha ett spa område där jag tänkte bygga CC30 på ca 3x4.5 meter.
 
J Jotsat skrev:
Du behöver 3st troligtvis (fäst i eller vid huskropp, en i ytterkant (gärna indragen), en i mitten). Det blir då ca 2m mellan dem. Men du måste bidra med mer information om dimensioner för att man ska kunna säga.
Skiss i världsklass :D
 
  • Ritad skiss av en altan med måttangivelser i en spreadsheet, inklusive ett spaområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis bestämt oss att det blir 17x4 meter och behövs väl bara 1 bärlina?
 
J
MagnussonByggAB MagnussonByggAB skrev:
Precis bestämt oss att det blir 17x4 meter och behövs väl bara 1 bärlina?
Normalt och grovt säger man 2m mellan plintar och bärlinor, även om allting så klart äravhängt dimensioner på virke och markens beskaffenhet. Oavsett dimensionering har jag svårt att se 4m spännvidd

Se tabell ovan för riktlinjer för olika kombinationer av dimensioner
 
MagnussonByggAB MagnussonByggAB skrev:
Skiss i världsklass :D
Behöver
J Jotsat skrev:
Normalt och grovt säger man 2m mellan plintar och bärlinor, även om allting så klart äravhängt dimensioner på virke och markens beskaffenhet. Oavsett dimensionering har jag svårt att se 4m spännvidd

Se tabell ovan för riktlinjer för olika kombinationer av dimensioner
2 meter mellan plint och bärlinor är ju brukligt, men det verkar som om MagnussonByggAB kommer bygga altanen mer eller mindre på marknivå, dvs ett nedsänkt bjälklag. Han har där cirka två meter mellan bärlina 1 (fasaden) och plint, därefter 2 meter till den yttre bärlinan på plint. Jag utgår från att bärlinan 1 (fasaden) kommer bli förankrad i huskroppen, med tanke på att de inte är in ritat någon plint/plattor eller någon annan form av stöd i ritningen.

Det hela leder till att spännvidden mellan bärlinorna förblir 4 meter men de har ju plint stöd vid två meter.

@ Jotsat behöver han verkligen ha en bärlina vid 2 meter, när han har ett plint stöd vid 2 meter och där bjälklaget är nedsänkt?

@ MagnussonByggAB vad är det för dimensioner du har tänkt dig på ramverket? Nedsänkt bjälklag? Kommer bärlina och golvbjälklaget(stödreglarna) vara i samma dimensioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.