Har ett gammalt stenhus med krypgrund, vars dräneringsledningar (tegelrör) från 50/60-talet verkar vara helt ur bruk. Tack vare att tomten har ett bra fall så funkar det nog helt okej ändå utan "riktig" dränering runt huset, på de flesta platser...

Men på t.ex. norrsidan av huset är markens fall betydligt sämre, det lutar t.o.m. lite mot huset, så där vill jag förbättra dräneringen på något sätt. Men att gräva ut för en djup dräneringsledning upplever jag kan vara lite att ta i, då huset har stått i mer eller mindre 300 år, de flesta av de åren utan fungerande dräneringssystem - och verkar ju ha klarat sig bra ändå.. (vad jag vet)

En firma som varit här föreslog att bara gräva ett grundare spår i gräsmattan en bit ut från huset och lägga ner ett perforerat dräneringsrör som får löpa längs huset, följa markens fall, och sen rinna ut ovan mark en bit längre bort på tomten där fallet är bättre. Har ju ingen stenkista eller dagvattenbrunn att leda det till.

Låter precis lagom omfattande tycker jag, och kanske tillräckligt för mitt hus? Men är såna här lösningar vanliga och beprövade - funkar det ens? Har inte kunnat läsa mig till något alls om en s.k. ytdränering som liknar detta.

Kanske är det egentligen bättre att strunta i rören och istället gräva upp intill husgrunden och fylla upp med grus bara - eller vad tror ni kan fungera som en enklare dräneringslösning?
 
Om det fungerar bra, varför ska du ändra på det?
 
W witten skrev:
Om det fungerar bra, varför ska du ändra på det?
I nuläget finns ingen dränering alls mer än ytliga hängrännor jag lagt ut på marken från stuprören. På så vis funkar det, absolut. Men hade ju varit trevligare att bli av med hängrännorna och leda bort vattnet på annat sätt.

En ytligare dränering hade därför kanske funkat tillräckligt bra - men undrar om det är någon som känner till den metoden för dränering över huvud taget?
 
Det första är nog att leda bort takavvattningen via plaströr från grunden
 
Ja du blandar ihop saker, takavvattningen ska inte ner i dräneringslagret att göra. Du får leda bort stuprören några meter från huset.
 
Jag har ungefär samma fråga, men jag vill se om jag kan expandera ämnet för att passa mina behov också.

På tre av husets fyra sidor så sluttar marken mot huset. Jag ämnar gräva bort gräs, och jord, 1,5 meter ut från huset, och sedan packa jorden med en betongroller eller något, så att det sluttar bort från huset. Platonmattan kommer fortfarande vara täckt, så nivån på marken närmast husgrunden lämnas intakt.

Jag har funderat på att gräva ned perforerade rör i marken ute på gräsmattan där den nya sluttningen avtar, samt sätta en kant av sten strax bortom detta rör. Denna stenkant kommer vara till för att hålla 8-16 makadam på plats. Makadamen kommer att ligga från stenkanten och in mot husgrunden.

Jag kommer även gräva ned operforerade rör för att leda bort husets stuprännors vatten till ett dike alldeles i närheten av huset. I dessa rör kommer jag att lägga lågenergikablar som en kan koppla till vägguttag på vintern så att rören inte isar igen.

Låter detta alls rimligt, är det något jag inte har tänkt på? Tänker jag helt fel? Jag har bara ägt huset lite över ett år och är nybörjare på detta.
 
W witten skrev:
Ja du blandar ihop saker, takavvattningen ska inte ner i dräneringslagret att göra. Du får leda bort stuprören några meter från huset.
Ok! Tack, jag trodde faktiskt som nybliven husägare att dränering och dagvatten/regnvatten hängde ihop, att man som regel ledde ner regnvattnet till dräneringsrören. Skönt att ha det utrett..

I vårt fall är det troligen så då att dränering över huvud taget inte finns och aldrig funnits, förmodligen behövs det inte heller. Det som däremot behöver lösas är att leda bort regnvattnet, och då gärna i marken. Eftersom allt vatten från stuprören tidigare runnit ner i små dagvattenbrunnar och vidare i gamla tegelrör (som nu alltså jordat igen/spruckit/inte funkar) borde väl dessa tegelrör rimligtvis också leda till något - en stenkista eller brunn? Eller var det vanligare att de bara leddes bort en bit från huset och sen ut på tomten nånstans..? Vet inte hur gamla dagvattenledningarna är, gissar på 50-tal kanske?
 
  • Husvägg med stuprör och en gammal dagvattenbrunn täckt av ett grönt rör och grus på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att det är mycket nytt att lära sig i början :) "Dräneringen" är (i modern byggteknik) dräneringslagret av makadam + dräneringsrören. De ska hålla fritt markvatten ifrån att sugas upp i grundkonstruktionen. Ofta blir det stort fokus på själva dränrören här på forumet, och det kan väl vara relevant i de fall man har mycket vatten på tomten och källare. Men se det som att gruset "lyfter upp" grunden från markvattnet och slangarna fungerar som bräddavlopp om det skulle stiga så högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.