Tanken är att slipa det så det blir jämnt, sen är frågan hur man ska behandla det?
Mina idéer är att vitlasera, kalka eller rentav måla det vitt.
 
  • golv1_fgl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luta och vitolja är mitt förslag!

När ditt golv verkar ha olika storlekar på springorna avråder jag dig att vitmåla golvet. Jag har inte sett ett gammalt, vitmålat golv som varit riktigt snyggt. Springorna framträder alldeles för tydligt och jag blir alldeles distraherad och ser springorna istället för golvet...
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Problemet med att blanda pigment i olja eller lack är att när golvet slits syns det väldigt tydligt. Det är riktigt svårt att laga det på ett bra sätt för hur ska du få till samma nyans igen och ska du laga i bara där det slitits eller lägga ett nytt lager på hela golvet. Det funkar inte. Det kommer bli skillnader. Vilket gör att du måste slipa hela golvet igen.

Jag hade antingen bara oljat det för att få ett mjukt lent golv som är lätt att bara olja igen, och dessutom bara på de ytor som behövs. Eller målat det vitt. Det finns olika fogmassor man kan använda om man tycker springorna är ett problem men på ett gammalt golv tycker inte jag att det stör nämvärt. Ett vitt golv är riktigt fräscht men använd ölite pigment så det inte blir bländande vitt...Lycka till!
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Ärligt talat tror jag det hade blivit fint om du hade målat. Vitt med en svag nyans i kanske? Eller ljus, ljus grå? Tycker målade trägolv är jättefint, men det kanske känns lite onödigt om golvet redan är vackert så att säga, att bara täcka över det. Men i detta fallet är det ju ett gyllene tillfälle att måla, anser jag.

Vad är det för rum? Vardags- sovrum eller kök?
 
  • Gilla
Richard Jacobson
  • Laddar…
Linska skrev:
Luta och vitolja är mitt förslag!

När ditt golv verkar ha olika storlekar på springorna avråder jag dig att vitmåla golvet. Jag har inte sett ett gammalt, vitmålat golv som varit riktigt snyggt. Springorna framträder alldeles för tydligt och jag blir alldeles distraherad och ser springorna istället för golvet...

Hmm, jo, detta är ju sant i och för sig. Läste inte era andras inlägg så noga innan jag skrev mitt.... :-[

Men att måla i en lite mörkare nyans då, som tex grått, så kanske inte springorna blir så dominerande?
 
Tack för feedbacken,
Det är en etta på 30 kv 1920-tal ca 3 m i takhöjd, entre och genomgående kök har lika dant golv. Väggarna ska målas om, färgen är inte bestämd där heller men det lutar åt en vit med pigment.

Vid närmare eftertanke riskerar det kanske bli väl kallt med en vit färg, och som ni säger springorna kan bli ett problem. Vad är det för träslag, gran? Jag antar att det blir rätt ljust när man slipar det? Kanske en olja med pigment.

De mörkaste plankorna (kakelugnsförstärkningen) har en fin ton, båtdäckskänsla, kanske kan man uppnå en sådan på hela golvet? Har dock hittat ett skräckexempel på ett betsat och lackat golv http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4771&a=227177

 
  • allm_fg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar på vitmåla golvet!
Mest för att jag precis gjort det själv och det blev kanon snyggt! Fick till och med en kompis inspirerad så nu ska hon måla om ett golv vitt... :) Vi målade ca 30 kvadrat golv och har ljusa väggar, förutom en som är en fondvägg i turkost, blir ljust men inte alls så kallt som jag trodde. sen kan man ju inreda i lite mörkare färger istället... och när man rensat ur springorna så blir det inte sådan kontrast som man kan tro, de är inte alls lika mörka när allt "bös" är borta...
 
Jag skulle också vitmålat golvet. Jag har också gjort det själv och tycker att springorna är snyggt och bara ger golvet liv [smiley=tekst-toppie.gif].

Lycka till! :)

//Jessica
 
Har ni några bilder på era golv?
 
Javisst!
Så här ser vårt golv ut...
 
  • PA240065.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vill du inte ha springorna kvar kan du nåta dem med någon lämplig fog. Enklast är väl att göra det innan du slipar golvet, men kolla då noga att den fog du använder går att slipa. Men det kanske blir _för_ jämnt då om du målar det i någon täckande färg sedan.

/pinebar

 
pinebar skrev:
Men det kanske blir _för_ jämnt då om du målar det i någon täckande färg sedan.
Men går det inte att använda siliconbaserad fog? Färg fäster väl inte på silicon...? Då blir ju golvet slätt men ändå liv i det.

Fick en annan idé: Kan man ta målarfog och fylla springorna till hälften och sen måla golvet med täckande färg. Då blir det ju springor som inte är så tydliga. Kan det funka?
 
I senaste numret av Hus och Hem (nu tjatar jag om det igen...) så var det ett reportage där dom hade målade golv, fanns ett tips där om hur man ska fylla igen springorna (om man nu inte vill ha dom så synliga) och det var att spä ut färgen och måla i springorna, enkelt och smidigt och så slipper man hålla på med att foga med annat i springorna.
 
måla i springorna skulle man göra innan man målade hela golvet, naturligtvis :)

För övrigt var det så vi grundade vårt golv, med att spä ut golvfärgen, så var det te sagt.
 
Men går det inte att använda siliconbaserad fog? Färg fäster väl inte på silicon...? Då blir ju golvet slätt men ändå liv i det.  
Jo, om du målar med vattenburen färg, alkydfärg fäster på silikon.


Fick en annan idé: Kan man ta målarfog och fylla springorna till hälften och sen måla golvet med täckande färg. Då blir det ju springor som inte är så tydliga. Kan det funka?
Borde gå, dock är väl målarfog = latex?
Den torkar och blir hård och kommer på sikt att släppa från brädorna när de rör sig
efter luftfuktighetens svängningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.