kisumisu kisumisu skrev:
Nu börjar det närma sig med installation av bergvärmen. Borrat och klart, väntar med spänning :cool:

Nu kom det bara en liten fråga som jag tänkte ställa här först innan jag börjar ringa försäkringsbolag etc och fråga.

När man byter värmesystem, måste det anmälas någonstans? :thinking:
Kommunen hämtade man ju tillstånd till att borra och det finns ju dokumenterat.

Men hur är det när man konverterar direkt el till vattenburet?
Måste försäkringsbolaget veta det? Kommer dom få information automatiskt?
Blir det dyrare hemförsäkring i o med risken för vattenskada ökar, då de blir mer vattenrör? :thinking:

Många frågor, men som kanske kunnigt folk här kan svara på :strong:
Vill som sagt inte betala nåt i onödan (som ju f bolag oftast börjar direkt sälja), samtidigt vill jag inte stå utan ersättning ifall något skulle hända.
Nej det är inget som påverkar försäkringen, men är allt monterat i ett rum med golvbrunn och matta med uppvik? för det är ett krav
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Vatteninstallationen skall vara utförd korrekt enligt säker vatten och i fuktsäkert utrymme t.ex. matta på golvet med golvbrunn och uppvik. Det är bra att ha intyg på vid eventuell vattenskada mot försäkringsbolaget. Men inget lagkrav eller så.

Det enda som egentligen behövs är anmälan för borrhålet och att elinstallation är gjort av behörig elektriker
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Här gick allt utmärkt för någon månad sedan. Borr-killen ringde veckan innan och kollade att allt var redo, kom sedan på Tisdag morgon, rullade iväg vid 14-snåret, dagen efter kom grävare och rörmokare och slutförde det hela.

Själva konverteringen var gjord någon vecka innan och kom lite hastigt på. Först var de här, mätte och diskuterade placeringar, dragningar etc. så att de kunde beställa allt. Sedan skulle det dröja några veckor. Men de ringde på Torsdagen och undrade om det var okej att börja redan på måndagen, då kunden som var inplanerad före mig just hade fått barn något tidigare än planerat och inte alls var sugen på hantverkare i hela huset. :)
Som mest var de 6 killar som jobbade och i stort sett allt var löst på tre dagar. (200m2, två våningar, bergvärmepump, 14 element)
Första dagen jobbade jag hemifrån för att hålla lite koll, men blev snabbt trygg med att de gjorde ett bra jobb enligt vad vi kommit överens om och de rådfrågade mig vid saker där det antingen var smakfrågor eller fall där man antingen kunde göra ett val som gjorde liten inverkan i nuvarande lösning eller något större åverkan, men bättre i det långa loppet. (Exempelvis så har jag tjockare väggar på undervåningen än övervåningen, så för att undvika fula dragningar har vi valt att öppna upp lite i taket i våningen under för att kunna dra rören tätt intill båda väggarna, och återställningen av taket är mitt ansvar. )

i slutänden ett mycket gott resultat och jag ger dem gärna referenser i framtiden.

Visst, varken att leja ut allt på fast pris eller konvertera el till bergvärme var saker som är det som ger minst utgifter, men i det långa loppet räknar jag med att det betalar sig, om inte annat i minskad frustration över elräkningarna...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vatteninstallationen skall vara utförd korrekt enligt säker vatten och i fuktsäkert utrymme t.ex. matta på golvet med golvbrunn och uppvik. Det är bra att ha intyg på vid eventuell vattenskada mot försäkringsbolaget. Men inget lagkrav eller så.

Det enda som egentligen behövs är anmälan för borrhålet och att elinstallation är gjort av behörig elektriker
PeterHog PeterHog skrev:
Nej det är inget som påverkar försäkringen, men är allt monterat i ett rum med golvbrunn och matta med uppvik? för det är ett krav
Tack för era svar!
Själva pumpen kommer installeras till en tvättstuga dvs det finns golvbrunn i rummet.
Kort och gott blir det så att dagens Varmvattenberedare åker ut och ersätts med pump och allt vad som nu blir nödvändigt.

Elen inkopplas förhoppningsvis av en elektriker.

Allt är taget på offerten från ett lokalt stort rörmokarfirma.
 
kisumisu
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Här gick allt utmärkt för någon månad sedan. Borr-killen ringde veckan innan och kollade att allt var redo, kom sedan på Tisdag morgon, rullade iväg vid 14-snåret, dagen efter kom grävare och rörmokare och slutförde det hela.

Själva konverteringen var gjord någon vecka innan och kom lite hastigt på. Först var de här, mätte och diskuterade placeringar, dragningar etc. så att de kunde beställa allt. Sedan skulle det dröja några veckor. Men de ringde på Torsdagen och undrade om det var okej att börja redan på måndagen, då kunden som var inplanerad före mig just hade fått barn något tidigare än planerat och inte alls var sugen på hantverkare i hela huset. :)
Som mest var de 6 killar som jobbade och i stort sett allt var löst på tre dagar. (200m2, två våningar, bergvärmepump, 14 element)
Första dagen jobbade jag hemifrån för att hålla lite koll, men blev snabbt trygg med att de gjorde ett bra jobb enligt vad vi kommit överens om och de rådfrågade mig vid saker där det antingen var smakfrågor eller fall där man antingen kunde göra ett val som gjorde liten inverkan i nuvarande lösning eller något större åverkan, men bättre i det långa loppet. (Exempelvis så har jag tjockare väggar på undervåningen än övervåningen, så för att undvika fula dragningar har vi valt att öppna upp lite i taket i våningen under för att kunna dra rören tätt intill båda väggarna, och återställningen av taket är mitt ansvar. )

i slutänden ett mycket gott resultat och jag ger dem gärna referenser i framtiden.

Visst, varken att leja ut allt på fast pris eller konvertera el till bergvärme var saker som är det som ger minst utgifter, men i det långa loppet räknar jag med att det betalar sig, om inte annat i minskad frustration över elräkningarna...
Nå här fick jag vänta ett par veckor på själva borrningen extra, dem hade något strul. Fick bli sur innan det började hända saker och vi kunde komma överrens om dagen dom skulle komma. Men när det väl borrades gick det smidigt till och han som gjorde det var väldigt duktig! Tog inte många timmar heller.

Sedan var det lite väntan på den som drog ner rören till hålet....dock kom en kille efter ca 1 vecka o gjorde det.

Sedan ca 1v väntan på den som grävde ner rören, förstår att det tog sin tid där då marken är helt frusen av tjock is och behövdes tinas upp med värmemattor!

Nu är det gjort!

Så snart återstår installation av elementen och pump!

Jodå många som lagt i sig med både ris och ros, vissa med kommentaren att vad mycket pengar man lägger ner. Husen hos oss ökar inte i värde som så (bor inte i storstad). Men för mig är det här en komforthöjare och ändå en sparbössa. Idag är det ju 0 ränta och fåniga låga procent ränta även hos nischbankerna på sparpengar! Nu vet alla säkert också vad som hänt med fonder, aktier etc. Man får helt enkelt mer för dessa pengar i ett värmesystem! Spar ju nåt på det ständigt ökande elpriserna och även vedpriserna.

Priset på bara ved vågar jag nästan påstå har ökat med 50%-70% på 10-15år!!
Säkert delvis mycket pga ökade bränslepriser, inflation och att fler och fler valt att sluta med det så att konkurrensen blir snedriven!

Plus det enorma jobbet med veden, få den torkad och staplad på plats. Sedan efter all jobb med stapla, konka och bära, elda osv kommer en elräkning på 3000-4000kr per månad :mad:
Nedre våningen är ibland som en bastu +30 och ibland som kylskåp +15, beroende om man glömt elda eller eldat för mycket...övervåning konstant max +18. Så här är det största delen av året förutom på sommaren då som tyvärr är kort i norrland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det är en väldigt skön känsla att kunna ha varmt i hela huset utan att göra något och att veta att det är både låg driftskostnad och energieffektivt.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är en väldigt skön känsla att kunna ha varmt i hela huset utan att göra något och att veta att det är både låg driftskostnad och energieffektivt.
Precis. Ska bli oerhört skönt den biten. Jag hoppas nu att det är det de beror på felet i husets värme och att det blir skillnad.

Tycker om att jobba o fixa. Men när man har bara en eldstad (bakugn) gör en massa jobb och likförbannat får en elräkning.

Till stor del handlar nog min elräkning om varmvatten som ju nu kommer komma billigare i o med att den värms också från berget (y)

Kan tom acceptera dagens elräkning om man slipper stressen med elda och får en normal värme 20-22 i samtliga rum.

Ska dock inte sluta elda...men planen är i alla fall att gå från 12kbm till kanske 2-3 per år. Myseldning och kanske tom matlagning när inte bakugnen behöver stå för all värme och vara jämt på 300-400 grader. Blir nog en bra kombo spara ytterligare :cool: Och ha lagom kul med eldning och vedbärande :rofl:

Lovar att jag ska skicka rapport och låta systemet arbeta iaf 1år innan man börjar ta andra eventuella åtgärder som fönsterbyte, ventilation och tilläggsisolering!
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Första veckan med vattenburet (varmvattenberedaren åkte ut förra måndagen) och första dagen med Bergvärmen.

Energianvändningsdiagram över en vecka, visas på en digital display, med totalt 429,3 kWh konsumerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital energiförbrukningsmonitor som visar en graf över veckans elanvändning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har visserligen inte varit -30 ute. Men inte eldat en pinne på snart 2 veckor. Jämn o skön värme även i rum som dörrar stängda.

Det ironiska är att tom med elpatronen blev det bättre. Misstänker starkt den eldrivna golvvärmen eller så var det nåt allvarligt fel med varmvatten beredaren!!

Dagen är inte slut än men har gått 16h på det här dygnet och jag har inte direkt levt snålt dessa 2 veckor. Haft +22 i alla rum och firat med bastubad (även den eldriven) nu när det kommer varmvatten mer än 5-10 minuter per timma.

Skönt i alla fall kunna ta en lång dusch och slippa ha +15-18 inomhus.

För övrigt så var el elementen felkopplade.
Hade vissa 230v element som jag tänkte ersätta med vanligt eluttag. 3 av mina gamla element gick på 230v medans resten var på 400v. Men på dessa var 230v elementen satt där var det ändå 400v. Dem hade fulkopplat nollan ihop med jord och hela värmesystemet gick förbi jordfelsbrytaren :mad:

Riktiga amatörer den som bodde här förut och den andra elektrikern som kopplade in nya skåpet med jfb åt mig.

Blev klippeti klipp med dessa kablar och ja jag hade en elektriker här också :rolleyes:
Nu finns det i alla fall 6st 10A säkringar lediga i skåpet.

Kanske nästa projekt blir o dra om elen i huset :thinking: För vad döljer det för ytterligare elfel...
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Lite uppföljning nu när första hela dygnet avklarat.

Energianvändningsdiagram på en skärm som visar 34 kWh förbrukning under en dag och totalt 244,5 kWh för veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs det är 34kwh som gick åt.
5 stycken duschade, ca -1 ute, 3 tvättmaskiner, 1 torktumling, 2 diskmaskiner, en balja med handdisk, en dator som surrar på dygnet runt...osv... Digital termometer visar inomhustemperatur 21,1 °C och utomhustemperatur 21,6 °C med dygnets min/max temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne nu ca 21 grader. Även utegivaren är nu inomhus därav 21.6 utomhus.

Vitmålad kakelugn med öppen lucka och ved inuti, står bredvid ett svart staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer på vedeldad spis visar kring 100 grader Celsius, med stengolv och svart spis i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O den här vilar nu efter att ha eldat ca 8kubik i år. Skall dock användas till det den är menat till dvs matlagning så småningom.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
kisumisu
1 hel vecka nu med bergvärme. Vädret har varit liknande nu i flera veckor. Dvs nära noll på varsida håll. På dagen runt +5 till +7 på natten runt -2 till -5.

Digital display som visar energiförbrukning per dag över en vecka med bergvärme, totalt 231,6 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar som förbrukningen i mitt fall halverades. Mycket nöjd om det här håller sig sen när det blir ordentlig vinter.

Som sagt jag har ju även vedeldat på vintern så går inte jämföra helt med direkt el.

En sak som är säker är att det är väldigt skönt slippa hålla superkoll på vädret och eldandet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Grattis till minskningen av elförbrukning. Men ved alltså, det är billigt. Ska byta till en modernare panna i sommar. Min nuvarande förbrukning v16 på bild.
 
  • Digital energiförbrukningsmätare visar veckostatistik med totala 103,0 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
G Güero skrev:
Grattis till minskningen av elförbrukning. Men ved alltså, det är billigt. Ska byta till en modernare panna i sommar. Min nuvarande förbrukning v16 på bild.
Intressant med en till jämförelse ;)

Visst är ved billigt och är helt annat att ha en
vedpanna. Då värmer du även vattnet med veden (y)

Men att ha en bakugn som värmekälla som inte sprider värmen i hela huset och att fortfarande värma vattnet med direkt el gör tyvärr inte att elräkningen blir så låg.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant med en till jämförelse ;)

Visst är ved billigt och är helt annat att ha en
vedpanna. Då värmer du även vattnet med veden (y)

Men att ha en bakugn som värmekälla som inte sprider värmen i hela huset och att fortfarande värma vattnet med direkt el gör tyvärr inte att elräkningen blir så låg.
Nej, det låter inte idealiskt. Men bra med en värmekälla i huset ifall det skulle bli en SHTF situation som jänkarna säger. För mig, förutom billigare el känns det även tryggt med en värmekälla som inte är beroende av externa källor. Har för detta syfte även kamin, bakugn och vedspis. Minnet av strömavbrott från tiden då vi hade luftledning ligger väl kvar. Värmepump är dock bra den dag man blir gammal och inte flyttat till Spanien... Haha
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
G Güero skrev:
Nej, det låter inte idealiskt. Men bra med en värmekälla i huset ifall det skulle bli en SHTF situation som jänkarna säger. För mig, förutom billigare el känns det även tryggt med en värmekälla som inte är beroende av externa källor. Har för detta syfte även kamin, bakugn och vedspis. Minnet av strömavbrott från tiden då vi hade luftledning ligger väl kvar. Värmepump är dock bra den dag man blir gammal och inte flyttat till Spanien... Haha
Jag tror också det är bra ha en kombination.

Är ju bästa av 2 olika världar.

Jag bodde förut i ett äldre hus med just vedpanna. Det värsta var väl när det var mycket minus ute. Då kunde det vara +15 inne när man vaknade. Men då var det kanske inte så optimal vedpanna. Däremot gick det fort att få bra värme i huset till skillnad mot bakugnen.

Men jag håller med att det finns nog inget som slår vedeldning om det blir strömavbrott!

Just i mitt nuvarande hus hade det inte ens gått med vedpanna. Om man inte hade byggt pannrum separat. Sedan hade det varit även en kostnad även det. Men det bästa vore nog ha både vedpanna och bergvärme ;)

Sedan sist men inte minst beror det ju också på hur billigt man får veden och hur mycket plats man har att förvara ved.
 
  • Gilla
Güero
  • Laddar…
Ved är väl bara billigt om man har egen skog och inte värdesätter sin egen tid särskilt högt.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.