Hej,
Söker efter ett enkelt planritningsprogram i 2D. Gärna gratis om möjligt. Vill bara rita upp tomten med huset inritat och riktiga avstånd. Dvs, vill rita raka men även böjda linjer och gärna måttangivelser alt. rutsystem som anger avstånd. Inte intresserad av Sketchup eller något annat 3D-program utan något mycket enklare. Är det någon som har något förslag?
 
H
Jag använder floorplanner.com och tycker det funkar bra.
 
Redigerat:
H hrt skrev:
Jag använder floorplanner.com och tycker det funkar bra.
Kikade lite kort. Funkar den även för att rita planritning för hela ens tomt? Fick känslan när jag kikade att den är bra på husritningar och lägga in möbler etc., vilket jag inte vill göra. Jag vill rita huset som "en fyrkant" uppifrån men vara väldigt exakt på hur tomten ser ut med måttangivelser.
 
T Tvingman skrev:
Kikade lite kort. Funkar den även för att rita planritning för hela ens tomt? Fick känslan när jag kikade att den är bra på husritningar och lägga in möbler etc., vilket jag inte vill göra. Jag vill rita huset som "en fyrkant" uppifrån men vara väldigt exakt på hur tomten ser ut med måttangivelser.
Det är egentligen en "situationsplan" jag vill rita över tomtan. Fint ord.
 
H
Du har nog rätt i att det är mer fokus på att ge en grafisk verklighetsupplevelse (ex kunna se i 3D) än ett verktyg för en situationsplan eller ritning.
 
  • Gilla
Tvingman
  • Laddar…
T Tvingman skrev:
Hej,
Söker efter ett enkelt planritningsprogram i 2D. Gärna gratis om möjligt. Vill bara rita upp tomten med huset inritat och riktiga avstånd. Dvs, vill rita raka men även böjda linjer och gärna måttangivelser alt. rutsystem som anger avstånd. Inte intresserad av Sketchup eller något annat 3D-program utan något mycket enklare. Är det någon som har något förslag?
Att du ritar i SketchUp men bara ritar i två dimensioner.
 
  • Gilla
Tvingman
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Att du ritar i SketchUp men bara ritar i två dimensioner.
Ok, spännande. För en som aldrig orkat lägga ner tiden på att bemästra ett 3d-program så finns det kanske hopp med 2d i allafall. Väljer man 2d som funktion i SketchUp och slipper därmed alla lager och annat "krångel"?
 
T Tvingman skrev:
Ok, spännande. För en som aldrig orkat lägga ner tiden på att bemästra ett 3d-program så finns det kanske hopp med 2d i allafall. Väljer man 2d som funktion i SketchUp och slipper därmed alla lager och annat "krångel"?
Nej. Du låter helt enkelt bli att rita på höjden.

Lager har ingenting med den tredje dimensionen att göra. Lager fanns även i gamla 2D AutoCad. Men vill du inte använda lager i Sketchup (vilket f.ö. har blivit omdöpt till "Tags") så låter du helt enkelt bli att använda den funktionen.
 
  • Gilla
JoJo54 och 1 till
  • Laddar…
Kan annars rekommendera Sweet Home 3D. Att använda 3D vyn är frivilligt och mest för visualiseringens skull, all "konstruktion" sker i 2D.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.