Hej!

Nu har vi äntligen valt kök och det blev Noblessa tillslut efter att ha tittat på mängder av olika kök. Väldigt proffsigt bemötande där (Falköping), vilket annars varierade oerhört kraftigt mellan de olika köksfirmorna. Tar gärna emot åsikter och synpunkter på ritningen.

Det är lite som skiljer sig ifrån ritningen eller som inte framgår av den. Vi tänkte ha en hel vägg ner vid fläkten.
Ovanför lådorna, brevid murstocken så kommer det vara en öppning in mot vardagsrummet och en bardisk däremellan.

Diskussionerna om kakel går vitt isär men det lutar åt nått i tegelstens format, matt, ljusgrått kanske. På golvet vill vi ha klinker men vilken färg, sort vet jag inte. Tips?

Vägarna blir målade med nån ljus nyans.
Vad skall man göra med murstocken för att det skall bli snyggt? Måla som resten av köket? Kanske sätta dit ett skåp om det behövs...

// Ylva & Anders


kök högskåp.jpg


kök bardisk.jpg
 
Ni har valt fina luckor och färgsättningen i ljust blir fint.

Några kommentarer om designen:

Jag har haft en spis i hörnet liknande er ritning, och det fungerar kanonbra om man är ensam att laga mat. Är man två blir det lätt trångt i hörnet. Av ert kök att döma skulle jag trots allt behålla spisen i hörnet.

Ett förslag för att öka bänkytan till vänster om spisen är att köpa en 2-meters kyl/frys, och att sätta ner ugnen under hällen. Det är ju bara en snutt där och sen en lika kort snutt bänk till höger. Det blir mycket spring fram och tillbaka till spisen från de större arbetsytorna.

Var skall ni ha glas och porslin? Det är ju inte så många överskåp?

Sitter diskmaskinen till höger om spisen? Eller ska ni inte ha diskmaskin. I den placeringen kommer ni bli galna på luckan som är mitt i köket. Diskmaskinen skulle jag placera längst till höger så att den är så långt borta från kökets centrum som möjligt. Ovan diskmaskinen skulle jag sätta porslinsskåpen för att lätt plocka i och ur.

Oj, nu inser jag att jag helt sågat ert kök :surprised:

Kanske ska ni börja om igen? Förslag i grova drag:

Från vänster:

Underskåp: diskmaskin, diskbänksskåp, spis och ugn i hörnan och sen arbetsbänk under fönstret med grytskåp, arbetsbänk under öppningen. Kyl/frys vid murstocken.
Överskåp: porslinsskåp, div överskåp fram till där micron är idag. Micron inbyggd i sista överskåpet.

Lycka till!

Peter (med 5+ köksdesigner på samvetet)
 
Ursäkta en kanske dum fråga, men var är murstocken??

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga, men var är murstocken??

MVH//Christina.
"Det är lite som skiljer sig ifrån ritningen eller som inte framgår av den. Vi tänkte ha en hel vägg ner vid fläkten.
Ovanför lådorna, brevid murstocken så kommer det vara en öppning in mot vardagsrummet och en bardisk däremellan. "

Jag har tolkat det som den högra delen på den andra bilden ;)
 
Aahaa, det skulle alltså vara det som ser ut som en vägg med parkettgolv bakom!?
Jag funderade på den snutten, men jag tyckte den såg så tunn ut för att vara en murstock :-/, fast du har säkert rätt, var skulle den annars vara :)

//Christina.

*EDIT* Vad mycket lättare det hade varit att ha synpunkter, om det funnits en bild med en planlösning där man ser var dörr, matplats, rum utanför själva arb. delen i köket osv. ser ut ;)
 
"Det är lite som skiljer sig ifrån ritningen eller som inte framgår av den. Vi tänkte ha en hel vägg ner vid fläkten.
Ovanför lådorna, brevid murstocken så kommer det vara en öppning in mot vardagsrummet och en bardisk däremellan."

1) Jag förstår inte vad du menar m "hel vägg ner vid fläkten". till höger? till vänster? bakom? Skulle inte ville ha hel vägg _bakom_ fläkten, forlorar luft och rydm i det hörnet.
2) Söker ochså bättre förklaring på murstocken ;)
3) Wigert hade et förslag ang diskmaskinen som jag inte riktigt hänger med på, så som jag ser det är den naturliga plaseringen av en DM så nära diskbänken som möjligt, eftersom man ofta skjöler disken (även om detta inte är rekommenderat, sparar då inte in vattenkostnader jfr med att diska för hand). Jag uppfattar således att DM är under fönsteret till vä för diskbänkskåpet.
4) Håller m Wigert i att enligt ritningen är arbetsytan ganska liten där det är naturligt att stå, brevid spisen (jfr arbetstriangelen)
5) Ska ni bara ha en ho? Titta lite på en annan aktiv tråd "Två hoar el en stor ho?"...
6) Är det et alternativ att flytta häll och fläkt till andra armen av köksbänken, det vill säga den delen som kommer att ha en bardisk (om jag fattat rätt ?) - då har ni möjlighet till mer skåpyta på väggarna?

mvh hanneli
 
'Ylvur', jag tror du skulle tjäna på att lägga in själva plan/måttskissen över köket samt en bild på planlösningen av totala köksytan samt angränsande rum (dvs. planritning över huset/våningsplanet), med enbart de där två skisserna så känns det hart när omöjligt att föreslå förändringar när man inte vet var ni tänkt sitta och äta, var in/utgång till köket är, gångstråk, murstock osv. osv.

Ni får mycket bättre svar om du kompletterar med mer information.

MVH//Christina.
 
Halloj alla glada tyckare!

Skall försöka föklara mig lite tydligare...
1 Murstocken är den man ser på bild två, den är lite tjockare i verkligheten.

2. (Sned)Väggen bakom fläkten hade vi tänkt att ha hela vägen ner till bänkskivan så att det blir lite mer enhetligt. Tycker det ser lite rumphugget ut när väggen bara går ner till kaklet men det kanske är praktiskt att ha lite mer bänkyta kvar där...?

3 Diskmaskinen är till vänster om hon, vill gärna ha den nära den och att sätta den till höger som kanske hade varit det naturliga funkade inte eftersom det är ett hörnskåp.

4. Och så var det ho, det kommer att bli en sån där kombo. En lite större och en mindre del.

5. Bänkyta, vi har inte så mycket bänkyta men å andra sidan är det sällan två som lagar mat. Är glad om det är någon som gör det :) Ett av alternativen som vi funderade på var just att sätta häll och fläkt där bardisken kommer att bli. Känns lite som att man tar bort öppenheten med en skymmande fläkt.

Vad har jag glömt... Jo skåp, eller snarare avsaknad av överskåp. Var vi skall ha glas vet vi inte än. Vi har iaf ett av skåpen lediga där vi kommer att ha kyl, frys och brevid kyl och tomt skåp. (Undra om nån fattar vad jag menar?) Sedan kan man ju alltid köpa till skåp när man får lite mer hum hur det blir.

Matbord tänkte vi ha i rummet brevid för det är så trångt i köket.

Ingången från hallen är brevid kyl och frysen.

//mvh Ylva

kitchenplan.jpeg
 
Så här ser planlösningen för huset ut nu. Vi får äta i vardagsrummet tills vi byggt ut så att vi kan ha det som matrum istället.

Väggen som är vid sidan av murstocken kommer att rivas och där blir den nya ingången.

Fritt fram för tyckarna! ::)

hus_ovan.jpg
 
Jag skulle behålla Ugn och micro men skaffa en 2 meters kyl/frys. Frysbox kanske ni kan ha i källaren (om ni har nån förstås). Annars ugnen under hällen och micron under ett väggskåp. Whirlpool har såna utan ram.'

Jag skulle inte heller låta fläktväggen gå hela vägen ner utan bygga två avsatser/steg från bänkskivan in mot hörnet. Där kan man ha örter, mysljus eller annat. Varför inte en infälld spot bakom skivan?

Med ett vitt kök skulle jag välja mörkgrått kakel på väggarna, varför inte mosaik (jag är såld på mosaik ;-).

Murstocken skulle jag vilja se klädd med "tegelplattor". Jag vet inte vad de heter men de är kakelplattor som ser ut som tegel.
 
Jag tycker att ni har fått ihop ett bra kök efter era förutsättningar. Jag funderar på om kyl och frys är separata skåp eller 2 st kyl/frys? Jag har separata idag och saknar de delade där jag använde ena kylen som sval. Skaffa en skärbräda att lägga över diskhon (finns troligen som tillbehör) så får du mera arbetsyta. Plocka inte ner ugnen och mikron, rätt arbetshöjd betyder mindre ont i ryggen ;)
 
Jättebra med de nya bilderna :)

Dessvärre så tycker jag, när jag tittar på planlösningen att den skiss ni har nu känns allt annat än optimal :-/

Nu funderar jag bara löst utifrån skisserna så får man spinna vidare på det här, om och utifall att detta överhuvudtaget är något som Ni kan tänka Er ;)

Alltså............. dessvärre så skulle jag vilja planera om precis alltihop :-[.
Hela ert kök kräver ju eg. 'speciallösningar' mtp. att det är ett gammalt hus med många givna förutsättningar.

Om man alltså tittar på planlösningen för själva huset och börjar vid ingången från hallen (om jag nu bara fattat rätt, så det är väggen nedanför (mot hallen) murstocken(MS) som ska bort och väggsnutten på 134 cm, ovanför MS som ska få 'hål' med barskiva?!), jag skulle alltså vilja 'vända på steken' och låta öppningen till v-rummet vara ovanför MS (mot terassdörrarna vilka släpper in mer ljus i köket och dessutom är det trevligt att ha passage nära dessa dörrar på sommaren, då man äter ute på terassen mer frekvent), dvs. där ni nu planerar 'hål/barskiva' skulle jag alltså istället vilja öppna upp helt mot v-rum och terass.

Där det, på nuv. skiss är planerat dörröppning mot v-rum skulle jag istället vilja integrera K/F i liv med murstocken, vilket ger ett utrymme på ca. 20 cm kvar till tex. en smal kokbokshylla i fullhöjd.

Den 380 cm. långa väggen, till vä. om ingången från hallen, skulle jag tänka mig att använda som en rak(utan hörn) och funktionell bänkarbetsyta innehållande diskho+DM samt häll/fläkt med en ordentlig arb.yta mellan dessa dessutom om man vill ett högskåp med ugn/micro (alt ha ugn under häll men det är en smaksak) samt möjlighet till bra väggskåpsförvaring, dvs. ni skulle slippa de där hopplösa hörnen som äter yta utan att ge något vettigt tillbaka :p.

Möjligen/kanske skulle jag kunna tänka sig ett enda hörn (dvs. det hörn där hällen/fläkten är inritad nu) fast isf. med diskho efter hörnet, dvs. mot fönstret, nu är iof. inget av detta 'detaljplanerat' av mig på centimetern, utan detta är bara en grov tankelek/skiss ;)

För att inte snäva ihop ('min' önskade) öppning mot v-rum/matplats/terassdörrar för mycket så skulle jag ev. kunna tänka sig ett fullhöjdsförvaringsskåp för tex. skafferivaror eller porslin med enbart väggskåpsdjup (35-40 cm) ev. med glasdörrar efter diskbänk+DM alt. helt fristående till höger om fönstret om man har 'rak' köksplanering.

Någon mer detaljerad planskiss över detta resonemang får vänta tills vidare, då Ni kanske tycker det här låter helt fel för Er och då är det ju lönlöst att lägga ner mer tid och möda på ytterligare funderande och detaljplanerande ;)

MVH//Christina.
 
Hmmm, ja det är mycket att fundera på men det är intressant och bra att höra era åsikter. En hel del av synpunkterna har vi haft upp för diskussion tidigare.

Att ha kvar öppningen där bardisken kommer att bli är dock inte ett alternativ för det har vi idag och det blir ett ruskigt spring runt och framförallt igenom köket för att komma till badrummet.

Största problemet nu är hur vi skall ha hörnet med fläkten, hel vägg eller ej. Någon som har några bilder på kök med hörnfläkt?

Vi tänkte ha spotar men räcker det som belysning (10 st)? Vi har ju inga överskåp som vi kan sätta bänkbelysning i, finns det nån annan smart lösning. Sambon spånade på en lösning med nån sorts ljusslinga över kaklet med bockad plåt över. Finns sånt, är det snyggt? Några andra tips på bänkbelysning?

Tegel på murstocken tror jag inte passar in hos oss, frågan är om man skall kakla den överhuvudtaget. Kanske ser konstigt ut från vardagsrummet.

Kyl och frys är separata. Två mindre kylar brevid varann och en frys under ena.

Tur att man bara gör kök en gång *puh*

//Ylva
 
Här är exempel på ett kök jag byggt, med spis i hörnan. Vinkeln är inte 45 grader utan snarare 40 grader mot 50. Det som inte framgår är att bänkskivan till höger om spisen är ca 5 meter lång och avslutas med diskmaskin och diskbänk. Erfarenheten var ok, men det är på gränsen att ett hörnkök som detta blir mer yteffektivt än ett parallellkök eller kök med bänk på bara en sida.

kok.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.