Hej,

Ny på forumet och hoppas jag kan få lite vägledning i ett ärende mot ett byggbolag.

Vi var i kontakt med en hantverkare i början av året och fick ett uppskattat pris på 100k (betalt 90k) och att arbetet skulle ta 4-6 veckor att utföra. Vi valde att anlita byggaren då bolaget har bra omdömen, inga anmälningar hos ARN, rekommendationer från andra mm. Vi tog löpande räkning och räknade med att de skulle vara klara inom rimlig tid.

Början av byggvecka 7 pausar vi arbetet och kallar in VD:n för bolaget till möte. På mötet gick vi igenom utfört arbete och en reklamationen skickades senare över till VD:n.

I skrivande stund har bolaget meddelat att vi har ofakturerade fakturor på +60k som de vill ha betalt för. Vilket är långt över vad han gav för pris från början till oss, och arbetet enligt specifikationen är heller ej klart.

Har begärt ut dagbok/loggbok från byggarna och dessa går inte ihop med mina anteckningar, bilder och filmer som är tagna varje dag. Tycker även antalet timmar är alldeles för högt, speciellt vissa delmoment som sticker ut.

Exempel:
Dagbok: dag 1: spacklat tak och remsor uppe i tak. 12 timmar (2 personer - 6 timmar var)
Hallen är 7x2 m (7m lång, 2m bred). Enligt bilder som tagit efter avslutad arbetsdag samma datum så är taket ej spacklat samt finns bilder på oöppnade spackelburkar och oöppnade skarvremsor.

Dagbok snickare: Foder uppe.
Från egna anteckningar, bilder och filmer så har snickaren monterat upp golvlister i 2 rum (vardera rum är 3.5x2.9 m stort) som har tagit en arbetsdag, 7 timmar. Under mötet frågade jag VD:n varför det har tagit så många timmar för att montera upp endast golvlister i dessa två rum. Först hävdade han att dem var tvungna att åka och köpa materialet mm. Efter att han inte har kunnat ta fram faktura på detta så lägger jag fram fakturan på golvlister som köptes veckan innan, samt bilder på att golvlisterna dagen innan låg i hallen. Han försöker då hävda att det tar lång tid eftersom det är betongväggar, vilket låter helt galet enligt mig?

Listan över saker som inte stämmer är lång och vill inte trötta ut er ;)

I nuläget vägrar Bolaget att svara på frågor och ignorerar oss helt.

Fråga 1:
Någon som har erfarenhet av att bestrida fakturor som är orimliga, kan man t.ex. boka in en oberoende besiktningsman/byggbolag(?) för att se om fakturerad tid mm är rimlig? Någon som har gjort detta tidigare och som kan dela sig?

Fråga 2:
Läst om att bolaget endast kan begära det uppskattade priset +- 15%, stämmer det? Och om allt arbete enligt specifikationen inte utförs kan jag då kräva avdrag?


Fråga 3:
Bolaget har lagt helt ny ekparkett i vardagsrummet. Ekparketten har flertal repor och det ser ut som någon har tappat verktyg lite varsom då det är flertal bucklor i golvet.
Kan jag förvänta mig mig att de lägger om och byter ut skadat material, vilket var det som beställdes från början eller har han rätt att slipa ner golvet?

Jag vet att det finns nyfikna människor så laddar upp två bilder på helt ny monterade golvlister, som ifrågasättes varför jag reklamerat.
 
  • Nymonterade golvlister i ett hörn med synliga skador och dåligt utfört målningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett rum som visar nyinstallerade vita golvlister mot en grå heltäckningsmatta och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jadu.

1. Betala absolut inte mera.

2. De kan max kräva 15% mer än budgetpris men det måste ändå baseras på en rimlighet. Tex söliga hantverkare som tar dubbelt så lång tid än vad som anses normalt ska inte belasta kunden.

3. Om resten av arbetet ser ut som listerna så skulle jag aldrig vilja ha in dom i huset igen.

Du måste ta ställning vad du vill göra. Är du hyffsatt nöjd med vad som är gjort och det är värt 90.000:- bör du bara meddela att du inte betalar mer och du avbryter uppdraget. Sen är det dom som har upp till bevis om dom vill kräva något mera men konsumenter har en nästan löjligt stark ställning med konsumenttjänstlagen. Andra alternativet om du ska kräva pengar tillbaka eller att få det fackmannamässigt utfört. Det går att ta dit oberoende besiktningsman som uppskattar arbetsinsatsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du har en kopia på beställningen och att det där står det uppskattade priset.
Om de t.ex. ger dig ett muntligt uppskattat pris och det i avtalet står "löpande räkning" så är det ord mot ord och det kan bli problematiskt.

Ett litet tips: om ett avtal är på flera sidor, signera alla sidor så att motparten inte kan byta ut några av bladen, se till att du har kopia. Alla manuella ändringar i ett avtal skall signeras av båda parter. Det här kan verka självklart för vissa, och man vill lita på den man gör affärer med, men om det rör mycket pengar så skadar det inte att vara extra försiktig. Tipsen hjälper kanske inte dig i detta fallet, men om det hjälper någon av forumets läsare så var det värt att tjata lite extra :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jadu.

1. Betala absolut inte mera.

2. De kan max kräva 15% mer än budgetpris men det måste ändå baseras på en rimlighet. Tex söliga hantverkare som tar dubbelt så lång tid än vad som anses normalt ska inte belasta kunden.

3. Om resten av arbetet ser ut som listerna så skulle jag aldrig vilja ha in dom i huset igen.

Du måste ta ställning vad du vill göra. Är du hyffsatt nöjd med vad som är gjort och det är värt 90.000:- bör du bara meddela att du inte betalar mer och du avbryter uppdraget. Sen är det dom som har upp till bevis om dom vill kräva något mera men konsumenter har en nästan löjligt stark ställning med konsumenttjänstlagen. Andra alternativet om du ska kräva pengar tillbaka eller att få det fackmannamässigt utfört. Det går att ta dit oberoende besiktningsman som uppskattar arbetsinsatsen.
Tack för svar!

Är inte alls nöjd med deras arbete och vill inte ha något mer med det Bolaget att göra. Kan dock inte neka dem att åtgärda reklamationen.

Ska kolla efter en besiktningsman och se om man kan få in en som kan uppskatta arbetsinsatsen.
 
Man måste inte be om att de ska åtgärda reklamationen. Avdrag på pris är en möjlighet.

Vid felaktig tjänst kan du
  • Hålla inne betalningen. Du kan hålla in så stor del av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
  • Kräva att felet rättas till. Detta ska normalt ske utan kostnad för dig.
  • Kräva prisavdrag. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat.
  • Häva avtalet. Det är möjligt om syftet med tjänsten gått förlorat och företaget borde ha insett detta. Till exempel om tjänsten inte är färdig vid avtalad tid och företaget vet om att tiden har stor betydelse.
  • Kräva skadestånd. Du har normalt rätt till ekonomisk ersättning för skada som felet har orsakat. Det kan till exempel vara fråga om ett tak som har reparerats på ett felaktigt sätt och att regnvatten sedan läckt in och förstört saker inne i ditt hus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Jag hoppas att du har en kopia på beställningen och att det där står det uppskattade priset.
Om de t.ex. ger dig ett muntligt uppskattat pris och det i avtalet står "löpande räkning" så är det ord mot ord och det kan bli problematiskt.

Ett litet tips: om ett avtal är på flera sidor, signera alla sidor så att motparten inte kan byta ut några av bladen, se till att du har kopia. Alla manuella ändringar i ett avtal skall signeras av båda parter. Det här kan verka självklart för vissa, och man vill lita på den man gör affärer med, men om det rör mycket pengar så skadar det inte att vara extra försiktig. Tipsen hjälper kanske inte dig i detta fallet, men om det hjälper någon av forumets läsare så var det värt att tjata lite extra :)
Ja det är ett muntligt uppskattat pris samt antalet veckor. Vet att det är en nackdel för oss, men kommer inte att ge mig :mad:. Har tidigare mailat och frågat varför kostnaderna är långt över det muntliga uppskattade priset, och varför han inte meddelat att arbetet inte blir klart enligt avtalad tid.

Därav vill jag få in en oberoende part som kan göra en tidsuppskattning på utfört arbete. Som huggan skrev så kan tydligen en besiktningsman göra detta.

Efter flera veckor av påminnelser så fick jag ut faktura underlag på material som har köpt till bostaden av byggfirman. Gjorde en tidslinje inköpen och såg att på 7 sammanhängande arbetsdagar har de varit och köpt saker 6 gånger på en och samma byggfirma. Vilket jag själv inte anser är rimligt.

Jag har även bilder, filmer, fakturor och dagbok/loggbok från Bolaget som stryker att de har dubbelfakturerat vissa delmoment.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Man måste inte be om att de ska åtgärda reklamationen. Avdrag på pris är en möjlighet.

Vid felaktig tjänst kan du
  • Hålla inne betalningen. Du kan hålla in så stor del av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
  • Kräva att felet rättas till. Detta ska normalt ske utan kostnad för dig.
  • Kräva prisavdrag. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat.
  • Häva avtalet. Det är möjligt om syftet med tjänsten gått förlorat och företaget borde ha insett detta. Till exempel om tjänsten inte är färdig vid avtalad tid och företaget vet om att tiden har stor betydelse.
  • Kräva skadestånd. Du har normalt rätt till ekonomisk ersättning för skada som felet har orsakat. Det kan till exempel vara fråga om ett tak som har reparerats på ett felaktigt sätt och att regnvatten sedan läckt in och förstört saker inne i ditt hus.
Hm, ja det kan ju vara ett alternativ. Vi är dock i en situation där det kommer att kosta mer för Bolaget att åtgärda alla skador och fel än vad den totala kostnaden för oss hamnar på.

- Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat.

Är det bara att ta in offerter från andra byggbolag som underlag/bevis?
 
P polo89 skrev:
Hm, ja det kan ju vara ett alternativ. Vi är dock i en situation där det kommer att kosta mer för Bolaget att åtgärda alla skador och fel än vad den totala kostnaden för oss hamnar på.

- Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat.

Är det bara att ta in offerter från andra byggbolag som underlag/bevis?
Vill du kräva tillbaka pengar kräver det frivillighet från firman eller ett domstolsbeslut. Så jag skulle bara lämna det där ni är och ordna allt med en annan firma om ni inte är intresserade av en fight.
 
Laddar upp mer bilder så ni kan få en uppfattning av det jag skriver.

* Ekparkett helt ny som jag skrev tidigare så är golv i 3 rum och 2 hallar skadade/repade
* Elementet är enligt Bolaget tvättat och målat 2 gånger. Vägg runt elementet är spacklad 2 gånger, slipad och målad 2 gånger.
 
  • Närbild av en ny ekparkett med en synlig repa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ny ekparkett med synliga repor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat vitt element med synliga rör mot en vit vägg och ett ljusbrunt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat vit ribbat element med synliga spackelkorn och penseldrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad ekparkett och nymålad vägg med spackel vid en hörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
J
Tar man löpande räkning så får man löpande räkning.
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som ett barn har målat elementet
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Min sambo tycker ibland att jag gör mig för noga när vi jobbar i vårt hus men jag brukar hävda att det blir tillräckligt med fel ändå på slutet utan att man fuskar.

Och jag blir väldigt glad över att jag jobbar helt själv efter att ha tittat igenom bilderna ovan - här räcker det ju inte med prisavdrag utan de bör rimligtvis betala skadestånd för den kommande saneringen!

Jo, jag har haft dåliga hantverkare. Elektriker som jag har varit tvungen att assistera då de inte klarat av att installera en jordfelsbrytare själva samt en tapetserare som spacklade överliggande tapetskarvar istället för att slipa ned skarvarna. Som lök på laxen tog han inte bort gamla spikar som tavlorna hade varit upphängda på utan tryckte på tapeten över spik och skruv,,,,

Han packade ihop tapetbordet och halvsprang ut till sin bil efter ett kort men kanske något animerat samtal - någon räkning kom det så klart inte,,,,

Tyvärr så måste man kunna rätt så mycket själv för att anlita hantverkare - ett gott rykte hjälper inte då många inte vill erkänna att de blivit blåsta och sväljer förtreten hellre än att ta en strid!

På dem bara - som det ser ut som hos dig verkar de ha gjort mera skada än nytta!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
J Joakim Toll Åberg skrev:
Tar man löpande räkning så får man löpande räkning.
Absolut kan man tycka det. Har man dock fått ett uppskattat pris samt antalet veckor arbetet tar. Så bör arbetet vara klart i tid (annars ska det meddelas, vilket inte har gjorts) och totalpriset ska hamna runt det uppskattade priset (vilket heller inte har gjort).

Att ta bort plast från en ny köksfläkt och sätta upp en tröskel på 8 timmar är inte rimligt.. Kommer som jag skrev tidigare att ta in en besiktningsman för att få en överblick över arbetsinsatsen och förhoppningsvis ha en bra grund för att gå vidare med ärendet.

edit: Bara för att man tar löpande räkning och inte kan sitta barnvakt 24/7 så ska arbetstiden fortfarande vara rimlig..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
P polo89 skrev:
Hej,

Ny på forumet och hoppas jag kan få lite vägledning i ett ärende mot ett byggbolag.

Vi var i kontakt med en hantverkare i början av året och fick ett uppskattat pris på 100k (betalt 90k) och att arbetet skulle ta 4-6 veckor att utföra. Vi valde att anlita byggaren då bolaget har bra omdömen, inga anmälningar hos ARN, rekommendationer från andra mm. Vi tog löpande räkning och räknade med att de skulle vara klara inom rimlig tid.

Början av byggvecka 7 pausar vi arbetet och kallar in VD:n för bolaget till möte. På mötet gick vi igenom utfört arbete och en reklamationen skickades senare över till VD:n.

I skrivande stund har bolaget meddelat att vi har ofakturerade fakturor på +60k som de vill ha betalt för. Vilket är långt över vad han gav för pris från början till oss, och arbetet enligt specifikationen är heller ej klart.

Har begärt ut dagbok/loggbok från byggarna och dessa går inte ihop med mina anteckningar, bilder och filmer som är tagna varje dag. Tycker även antalet timmar är alldeles för högt, speciellt vissa delmoment som sticker ut.

Exempel:
Dagbok: dag 1: spacklat tak och remsor uppe i tak. 12 timmar (2 personer - 6 timmar var)
Hallen är 7x2 m (7m lång, 2m bred). Enligt bilder som tagit efter avslutad arbetsdag samma datum så är taket ej spacklat samt finns bilder på oöppnade spackelburkar och oöppnade skarvremsor.

Dagbok snickare: Foder uppe.
Från egna anteckningar, bilder och filmer så har snickaren monterat upp golvlister i 2 rum (vardera rum är 3.5x2.9 m stort) som har tagit en arbetsdag, 7 timmar. Under mötet frågade jag VD:n varför det har tagit så många timmar för att montera upp endast golvlister i dessa två rum. Först hävdade han att dem var tvungna att åka och köpa materialet mm. Efter att han inte har kunnat ta fram faktura på detta så lägger jag fram fakturan på golvlister som köptes veckan innan, samt bilder på att golvlisterna dagen innan låg i hallen. Han försöker då hävda att det tar lång tid eftersom det är betongväggar, vilket låter helt galet enligt mig?

Listan över saker som inte stämmer är lång och vill inte trötta ut er ;)

I nuläget vägrar Bolaget att svara på frågor och ignorerar oss helt.

Fråga 1:
Någon som har erfarenhet av att bestrida fakturor som är orimliga, kan man t.ex. boka in en oberoende besiktningsman/byggbolag(?) för att se om fakturerad tid mm är rimlig? Någon som har gjort detta tidigare och som kan dela sig?

Fråga 2:
Läst om att bolaget endast kan begära det uppskattade priset +- 15%, stämmer det? Och om allt arbete enligt specifikationen inte utförs kan jag då kräva avdrag?


Fråga 3:
Bolaget har lagt helt ny ekparkett i vardagsrummet. Ekparketten har flertal repor och det ser ut som någon har tappat verktyg lite varsom då det är flertal bucklor i golvet.
Kan jag förvänta mig mig att de lägger om och byter ut skadat material, vilket var det som beställdes från början eller har han rätt att slipa ner golvet?

Jag vet att det finns nyfikna människor så laddar upp två bilder på helt ny monterade golvlister, som ifrågasättes varför jag reklamerat.
Vad står det i avtalet? Det är ju helt avgörande.

Har ni använt Hantverksformuläret så brukar det vara ganska tydligt, vad som gäller.

Men frågan är om hantverksföretaget hävdar att de har levererat allt klart ännu?

Det är väl 2 frågeställningar, det ena är när i tiden hantverkaren (företaget) påstår att de ska levererat klart. Det andra är vad det får kosta.

Utan att ha sett det faktiska avtalet är det ju svårt för utomstående att avgöra vad som är rimligt.

Hur mycket arbete återstår? Om du har klagomål så behöver du göra en skriftlig reklamation, och ge hantverkaren möjlighet att korrigera "felet". Men det blir ju meningslöst om inte hantverkaren påstår att uppdraget är klart. Det är först därefter det går att avgöra om det finns frister i resultatet (förutom förseningen i sig).

Så länge du inte betalt allt enligt offerten, så kan det ju vara en bra idé att låta hantverkaren göra klart jobbet först. Allt förutsatt att ni skrivit avtal enligt hantverksformuläret.

Det bör ju då även finnas en avtalad fastpris eller tids- eller kostnadsestimat. Som man kan diskutera utifrån.

Så länge vi inte sett avtalet och loggar/tilläggsavtal och så är det som sagt svårt att bedöma om det är en rimlig avvikelse från det ursprungliga avtalet.
 
H huggan skrev:
Man måste inte be om att de ska åtgärda reklamationen. Avdrag på pris är en möjlighet.

Vid felaktig tjänst kan du
  • Hålla inne betalningen. Du kan hålla in så stor del av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
  • Kräva att felet rättas till. Detta ska normalt ske utan kostnad för dig.
  • Kräva prisavdrag. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat.
  • Häva avtalet. Det är möjligt om syftet med tjänsten gått förlorat och företaget borde ha insett detta. Till exempel om tjänsten inte är färdig vid avtalad tid och företaget vet om att tiden har stor betydelse.
  • Kräva skadestånd. Du har normalt rätt till ekonomisk ersättning för skada som felet har orsakat. Det kan till exempel vara fråga om ett tak som har reparerats på ett felaktigt sätt och att regnvatten sedan läckt in och förstört saker inne i ditt hus.
Enligt rättspraxis har hantverkaren rätt att åtgärda reklamationen och om det blir ytterligare en reklamation efter det, men vid tredje reklamationen så har kunden rätt att anlita annan hantverkare som åtgärdar. Detta enligt aktuell rättspraxis.

Vid varje reklamation så ska dessa åtgärdas omedelbart (vilket enligt rättspraxis innebär inom en månad, vid varje reklamation). Rättspraxis från HD.

Men bäst brukar vara att parterna förhandlar och kommer överens, inte att någondera part eskalerar tvisten. Det brukar båda parter förlora på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.