Tjena!

Jag bor i ett hus byggt på 1970-talet. Har nyligen byggt en ny dator och vill gärna ha ethernet till den. Behöver bara dra en kabel till det rummet då ingen annan i familjen behöver ethernet. Jag har letat men jag hittar inga ritningar över hur alla telefonrör är upplagda och jag vet heller inte vilka uttag jag ska använda mig av. Om någon har lite tips så får ni gärna dela med er :)

/Ethan
 
Telekablarna ligger i serie. Vanligtvis sitter det första uttaget (där telekabeln från telestationen är ansluten) nära en yttervägg/hall därifrån går det sedan en kabel till övriga uttag i fastigheten, och då i serie.
 
E etompau skrev:
Telekablarna ligger i serie. Vanligtvis sitter det första uttaget (där telekabeln från telestationen är ansluten) nära en yttervägg/hall därifrån går det sedan en kabel till övriga uttag i fastigheten, och då i serie.
Det finns ett uttag precis brevid främre ytterdörren, skulle det möjligtvis vara rätt ställe att börja på?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ethan C Ethan C skrev:
Det finns ett uttag precis brevid främre ytterdörren, skulle det möjligtvis vara rätt ställe att börja på?
Ska du bibehålla fast telefoni?
Annars kan du använda bef. kabel som dragtråd och dra in en nätverkskabel. Hur du ska göra detta och vilka uttag som ska angripas beror ju på var du vill ha dina grejor.
 
E etompau skrev:
Ska du bibehålla fast telefoni?
Annars kan du använda bef. kabel som dragtråd och dra in en nätverkskabel. Hur du ska göra detta och vilka uttag som ska angripas beror ju på var du vill ha dina grejor.
Jag tänkte inte ha kvar telefonin nej. Största röran är nog att min router och närmasta telefonuttag är ca 10m ifrån varandra och i varsitt hörn av vardagsrummet. Osäker på hur man ska dra det.
 
Bor själv i ett 60-tals hus, telen är dragen hur som helst, inte dragen i några vp-rör överhuvudtaget, tror inte man prioriterade detta i äldre hus. Kablarna kan ofta vara dragna när man byggde huset, så typ i innerväggar, genom trappor osv. Fulaste och bästa du kan göra är att dra en ethernetkabel utanpåliggande med kabellist. Jobbigt ? Ja men blir bäst resultat och ser mest naturligt ut.
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
En lösning kan ju vara att dra nya rör på vind eller i källare och borra ner i mellanväggar om de är ihåliga och på så vis få en fin osynlig installation. Har du prefabhus kanske du till och med kan hitta telenäten på lämpliga ställen i bjälklag och koppla vidare där.
Jag har plockat ner en del innertak i en korridor på undervåningen för att mata slang för nätverk till olika rum men jag överdriver och andra sidan alltid...
 
Har du vind som du kan dra kabel på? Jag drog i mitt hus från 70-talet i gamla telerör. Alla mina rör går upp från rummen till vinden så jag kapade dem där och drog ner kabel och sedan sammanstrålar allt ner i ett förråd genom ett 40 mm avloppsrör där jag satt en korskoppling i ett rackskåp.

Hur mycket glid och våld jag än använde fick jag inte igenom två CAT-6 kablar i mina rör, så jag drog bara en kabel och använder en switch i tv-bänken och på kontoret, de enda platserna där jag behöver mer än ett uttag. Nackdelen är att de enheter som sitter kopplade i switchen får dela på 1gbps men det fungerar bra för mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.