Hej,

Vi har en undran vad det gäller gjutning av plintar till en blivande trappa.

Kan det bli för sent på hösten att gjuta med betong? Eller är det bara att använda frostbeständig betong? Vad för slags betong använder man sig av? Några rekommendationer?

Arbetsplanen är följande:
Vi har tänkt att gräva till frostfritt djup (c:a 70 cm). Där planerar vi gjuta en liten "grund" i botten (+ trycker i ett långt armeringsrör) på vilken man sedan sätter ett pappersrör (15 cm diameter) följt av fyllning av röret med betong. Till sist avslutar vi med något slags järnbeslag.

Men som sagt det är ju mitten på oktober nu, och detta lär säkert inte bli av förrän början på november. Är det för kallt/ sent att gjuta då? Är det klokare att vänta med detta projekt tills i vår för att slippa risk för frostsprängningar. Eller är det som sagt bara att använda en frostbeständig typ av betong vi gjutningen? Kanske använder man alltid frostbeständig betong för all gjutning utomhus???

Tacksam för alla kommentarer och rekommendationer.

Hälsningar,

kardil
 
Hej!
Man använder bara frosttillsats om man befarar att temperaturen skall gå udner 0 grader innan betongen har härdat färdigt!

Så sålänge du inte har frost när du gjuter så är det bara att köra på!

Dessutom är det så att om betongen har börjat härda och det blir frost så återupptas härdnignen när det blir varmt nog igen. Om betongen däremot fryser innan härdnigen börjat så hårdnar aldrig betongen.
 
Tack för hjälpen! :)

Jag få ser till att starta gjutprojeket innan kylan slår till på riktigt.
 
Ett tips är att du klär av plintarna från pappröret när du har gjutit. Att ha papprören kvar ser inte nåt vidare snyggt ut.
 
Vi gjöt när det var frostgrader på natten, men det avhjälptes med varm betong som var lite fetare (mer cement). Utkört med betongbil naturligtvis. Resultatet blev i alla fall bra. Grundentreprenören är en seriös kille som jag hade fullt förtroende för (och det visade sig också vara helt rätt)
 
Det har sagts mig att om man skall gjuta trappa och pelare till en sådan, så bör man ha "frostsäker" betong. Det sägs vara betong som håller bättre mot kyla. Dvs. det har inget med frost eller inte vid gjutningen att göra, utan handlar om hur bra den klarar sig från att frysa sönder senare.

Killen som berättade för mig påstod att den åstadskoms på betongblandar centralerna genom att man blåser in små luftbubblor i betongen. Alltså inget för hemmablandning.
 
Med andra ord kan man bara använda frostbeständig betong om man köper betongen från betongbil?

Vi ska som sagt bygga en entretrapp. Alla pålar/plintar som ska synas över mark är av trä och de plintar som vi planerar gjuta kommer ligga under mark och sticka upp max 1 dm. Därmed kommer vi inte klä av dem pappersrören, eftersom de ändå inte syns.

Kanske är det dessutom varmare under jord än ovan jord - innan tjälen satt sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.