Skulle man kunna montera själv, eller måste man ha installatör?

Behöver verkligen minst en luft/luft värmepump, har tvekat att installera mest pga Corona...!

Finns det någon pump som man ej behöver installatörer till?
 
Du får inte köpa eller montera dessa själv längre
 
A
Jag monterar för fullt
kunden måste ju inte vara hemma eller pussa montören
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Krokben
Sedan tycker jag att du är lite väl orolig. Jag har kundkontakt med över 1000 kunder per dag och jag har klarat mig klanderfritt. Att öppna dörren till en installatör och hålla dig på minst 2 meters avstånd kommer hålla dig på det torra. Jag hade lnte tvekat på att ta hem en hantverkare eller installatör i dessa tider.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Sedan tycker jag att du är lite väl orolig. Jag har kundkontakt med över 1000 kunder per dag och jag har klarat mig klanderfritt. Att öppna dörren till en installatör och hålla dig på minst 2 meters avstånd kommer hålla dig på det torra. Jag hade lnte tvekat på att ta hem en hantverkare eller installatör i dessa tider.
Finns nojiga installatörer också.
Själv får jag vänta 1-2 veckor extra för inkoppling av fiber eftersom eltel inte bokar några besök just nu.
Dom går inte in till en kund under corona tiden utan skyddsutrustning.
 
ja herregud i Coronatider, så upphör alla regler och lagar!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker alltid så här när det gäller dyrare prylar att är jag det mista tveksam hur installationen ska gå till så låter jag auktoriserad installatör göra jobbet. Därför jag kan ge mig fan på att installerar jag själv och något händer med den så kommer det garanterat att vara "mitt fel" att den gått sönder eller något hänt med den.

Lät installera en IVT luft/luft värmepump hösten 2006 och den går fortfarande som en klocka och har aldrig varit något fel på. LUCKY ME :cool:
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får inte köpa eller montera dessa själv längre
När införde de en sådan lag?

Jag hade installerat den själv.
 
Tror det var 2015 men är inte helt säker.
Man får inte köpa den ens som privatperson om allt går rätt till.
 
Den lagen kan inte fungerat alls, då man kan köpa en på JemOFix.
Dock vet man inte hur man kopplar in en ska man inte göra det.

Jag har vakuum sug och allt så för min del är det lätt. Har man inte vakuum sug så får man bli av med lite gas för att få det rätt.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Den lagen kan inte fungerat alls, då man kan köpa en på JemOFix.
Dock vet man inte hur man kopplar in en ska man inte göra det.

Jag har vakuum sug och allt så för min del är det lätt. Har man inte vakuum sug så får man bli av med lite gas för att få det rätt.
Du måste ha en vakuumpump. Det räcker inte att ful-lufta med gas. Vacuumsugning gör man inte för att få bort luft i första hand, utan för att koka bort fukt i systemet. Fukt är inte bra i en kylkrets.

I princip kan vem som helst köpa en luft-luft pump, men den som säljer den måste visa att den installerats av en certifierad kyltekniker. Om Jem&Fix inte kan visa detta så riskerar de ett bötesbelopp på varje sålt aggregat. Jula t ex brukar kräva att kunden fyller i ett papper där det står vem som ska installera den.
Jag vet dock inte om någon sådan kontroll någonsin har utförts, men så ser bestämmelserna ut iaf.
 
Okej, där ser man.
 
På JULAs sida där de säljer luft/luft värmepumpar står det klart och tydligt...

Skärmdump från JULAs hemsida med installationsinformation för luft/luft värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tror det var 2015 men är inte helt säker.
Man får inte köpa den ens som privatperson om allt går rätt till.
2007
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Den lagen kan inte fungerat alls, då man kan köpa en på JemOFix.
Dock vet man inte hur man kopplar in en ska man inte göra det.

Jag har vakuum sug och allt så för min del är det lätt. Har man inte vakuum sug så får man bli av med lite gas för att få det rätt.
Det blir definitivt inte rätt att blåsa gas igenom, det är med såna här resonemang, som man som seriös får åka och fixa grejer, som fulmekare har gjort.
Man vakuumsuger, och när man nått vakuum som föreskrivs, så slår man av och väntar, och ja man har en vakuumeter inkopplad, för en vanlig manometer är inte exakt någonstans! Stiger trycket, så har man fukt kvar, eller en läcka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.