Tja hade tänkt att plantera en 30 meter thuja häck vid tomtgränsen men fick höra idag att det är olämligt i närheten av björk. Min fråga till er som kanske vet ett och annat om det är helt kört eller ska man chansa och prova?
Bifogar en bild där svarta rutan är tomtgränsen och röda är häcken och Björkarna är dom gröna ringarna
hoppas ni förstår :p
 
  • Skiss med tomtgräns markerad med svart, planerad thuja häck i rött och befintliga björkar som gröna ringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan ju vara lite svårt att gräva så där precis bredvid björkarna med tanke på de kraftiga rötter som de antagligen har. Skadar man alltför mycket rötter så kommer björkarna att må dåligt.

Sen behöver ju tujor en hel del vatten, särskilt under höst och tidig vår, och björkar är ju kända för att vara duktiga på att lägga beslag på det vatten som finns i jorden. Det gör att tujorna i närheten av björkarna kan komma att växa dåligt och torka ut i topparna.
 
Funkar det att gräva extra djupt och lägga nån form av duk så vattnet ligger kvar extra?
 
BirgitS
Nej, vattentäta skikt riskerar ju att leda till att häcken plötsligt står alldeles för blött om det regnar mycket och så dör den av det.
 
Men finns det inget å göra? bara plantera och chansa på att det går bra?
 
BirgitS
Min erfarenhet är att buskar (häckar) under stora träd aldrig utvecklas särskilt bra, de brukar växa långsamt och bli glesa.
 
Det som kommer att ske när du grävt ut för häcken och fyllt den med jord är att björkarnas rötter invaderar den nya planteringen. Och det går snabbt för hungriga och törstiga rötter. Jag har grävt upp ett antal sådana ställen och jorden eller det som är kvar liknar mest bara sand, det ser ut som om rötterna tuggat i sig alla mullämnen.
Och nej, det finns ingen duk som de inte tar sig igenom snabbt. En rotspärr av metall eller plast kryper de över eller under.
Just en häck blir ju mera känslig än enstaka växter för man vill ju att alla plantor skall växa lika mycket och se lika gröna och fräscha ut. Tyvärr, det blir inte bra.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Vi har en thujahäck ca 1,5m från två stora björkar och det har inte varit några problem för oss. Häcken är lika fin där som resterande 20m häck. Häcken är nu ca 3m hög och 1m bred i toppen. Jag har två droppslangar liggandes på var sin sida om häcken så att jag kan reglera fukthalt själv. Björkarna står på östsida om häck som går i norr/söder riktning. Så jag skulle inte säga att det är kört.
 
BirgitS
M Mardigan skrev:
Vi har en thujahäck ca 1,5m från två stora björkar och det har inte varit några problem för oss. Häcken är lika fin där som resterande 20m häck. Häcken är nu ca 3m hög och 1m bred i toppen. Jag har två droppslangar liggandes på var sin sida om häcken så att jag kan reglera fukthalt själv. Björkarna står på östsida om häck som går i norr/söder riktning. Så jag skulle inte säga att det är kört.
Hur mycket av björkarnas krona går över häcken?
Det betyder ju mycket och på TS ritning ser det ju mer ut som att häcken ska gå en halvmeter från björkarna.
 
Jag skulle inte heller chansa på att det lyckas. Investerings/tidskostnaden kan bli irriterande hög. Att redan från början planera plank just under björkarna och droppslang för häckarna på var sin sida kan vara ett alternativ.
 
Droppslangen är nog det som verkligen gör skillnad. Thuja tycker om vatten och under ett träd blir det torrt. Dels suger björkarna upp mycket vatten, men framför allt så fastnar alla mindre regnskurar på löven och når aldrig marken under.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.