Oklart hur gammalt staketet är, det är i dagsläget mörkbrunt (ej målat). Känns inte ruttet nånstans, men visst är väl träet lite sprucket som det blir med åren tänker jag. Det är en ganska lång sträcka vi pratar om så köpa nytt känns som en onödig kostnad just nu (även om jag vet att färg inte heller är gratis). OM man skulle ge sig på att måla det vitt, räcker det med att tvätta och låta torka eller måste man slipa "i alla lägen"?
Ett äldre, mörkbrunt trästaket längs en gata, delvis sprucket men inte ruttet, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog funderat på om det inte är trevligare att ge staketet en omgång med en lasyr eller något i samma mörka kulör. Vitt kräver troligtvis grundmålning. Men vill man lägga så mycket tid och färg så funkar nog det.
Men jag hade nog väntat med vita tills det kommer nytt trä.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog dragit på några omgångar grundolja (INTE träolja) och sedan funderat över om det ändå inte blir snyggare att även dra över någon linoljebaserad ej täckande lasyr i samma färg som staketet är idag.

Grundolja är i första hand för att förhindra uttorkning, förhindra mögel och förruttnelse av trät samt att förhindra att det blir blött. Den ej täckande linoljebaserade lasyren är väl mest av rent estetiska skäl.

Stryker själv alla mina fönster med grundolja varje år och de är lika fräscha idag som när fastigheten byggdes 1975. Däremot behöver de kittas om... men det är ett annat problem. :(
 
Tack för era svar, men det var fel svar. ;):crysmile: Jag vill ha vitt staket, så om ni säger att det blir svårt att få det utan att byta staketet så väntar vi nog tills dess. Vill inte lägga tid och pengar på nuvarande staket om det i slutändan ändå är lika murrigt som nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.