Hej! Jag tänkte byta en strömbrytare i huset jag precis köpt. Kablarna och den gamla strömbrytaren lämnar mer att önska så jag hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig. Jag tog några bilder och den svarta är den gamla strömbrytaren och den gråa är ny. De två vita sladdarna är kopplade till hål märkta L. Jag antar att det är fas. Men kan jag koppla de två vita sladdarna direkt till hålen märkta L på den nya strömbrytaren och var kopplar jag den gula?

Jag har en multimeter till hjälp om jag måste hitta fas.

Är det någon vänlig själ som har möjlighet att hjälpa mig?

Jag ser fram emot ert svar

Johan
 
  • En person håller en ny grå strömbrytare nära en dosa med gammal svart brytare och vita och gula kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en grå strömbrytare med etiketten 'L' på två av skruvterminalerna, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gula på 1 eller 2. Det är en trappbrytare så det är därför du har två att välja på. Spelar ingen roll vilken då du ska ha den som enpolig
 
  • Gilla
Jyhon
  • Laddar…
Det ser ut som vit är fas (obruten ström från elcentralen), gul är tändtråd som leder ström till lampan (om brytaren är i tilläge).

Sedan har du en vit till som är en vidarekoppling, troligen till ett uttag som sitter längre ned på väggen?

På din nya brytare ser man tydliga symboler. L (står för "Live" som är egelska för fasledare) där ansluts fas (anslut de båda ledarna i var sitt av de två hålen, de är sammankopplade internt). Så ser man på symbolen att fas leds till antingen 1 eller 2, beroende på hur knappen står. Anslut din tändtråde ex. till "2". Om du önksar att lampan tänds i andra läget på vippan istället så byt till "1".

Din nya brytare är en s.k "trappomkopplare". rena enpoliga brytare finns i princip inte att köpa. Den kan alltså koppla ut ström på två olika anslutningar beroende på knappens läge. Namnet kommer av att om du har en trappkoppling, och alltså vill kunna tända en lampa från två olika ställen i rummet, så behövs båda anslutningarna.
 
  • Gilla
Jyhon
  • Laddar…
Symbolen om 11mm visar hur långt du skall avisolera trådaran innan du stoppar in dem. Avisolerar du för kort, så finns risk att dte blir dålig kontakt om inte tråden kan skjutas in långt nog. Dålig kontakt ger värme, och i värsta fall brand.
 
  • Gilla
Jyhon
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ut som vit är fas (obruten ström från elcentralen), gul är tändtråd som leder ström till lampan (om brytaren är i tilläge).

Sedan har du en vit till som är en vidarekoppling, troligen till ett uttag som sitter längre ned på väggen?

På din nya brytare ser man tydliga symboler. L (står för "Live" som är egelska för fasledare) där ansluts fas (anslut de båda ledarna i var sitt av de två hålen, de är sammankopplade internt). Så ser man på symbolen att fas leds till antingen 1 eller 2, beroende på hur knappen står. Anslut din tändtråde ex. till "2". Om du önksar att lampan tänds i andra läget på vippan istället så byt till "1".

Din nya brytare är en s.k "trappomkopplare". rena enpoliga brytare finns i princip inte att köpa. Den kan alltså koppla ut ström på två olika anslutningar beroende på knappens läge. Namnet kommer av att om du har en trappkoppling, och alltså vill kunna tända en lampa från två olika ställen i rummet, så behövs båda anslutningarna.

Det sitter ingen annan lampknapp i rummet vad jag kan se. Är det dolt så är det väl dolt. Hoppas inte det spelar någon roll.

Men om jag uppfattat det rätt så kopplar jag in de två vita sladdarna i de två hålen märkta L på den nya strömbrytaren. Den gula sladden kan jag koppla in i ett av hålen märkta 2 på den nya brytaren. När jag sedan sluter kretsen genom att vippa på vippan så sluter jag kretsen mellan fas och nolla genom den gula tändtråden. Har jag förstått det rätt?
 
Jyhon Jyhon skrev:
Det sitter ingen annan lampknapp i rummet vad jag kan se. Är det dolt så är det väl dolt. Hoppas inte det spelar någon roll.

Men om jag uppfattat det rätt så kopplar jag in de två vita sladdarna i de två hålen märkta L på den nya strömbrytaren. Den gula sladden kan jag koppla in i ett av hålen märkta 2 på den nya brytaren. När jag sedan sluter kretsen genom att vippa på vippan så sluter jag kretsen mellan fas och nolla genom den gula tändtråden. Har jag förstått det rätt?
Bägge vita på L och den gula på antingen 1 eller 2. När du trycker på vippan så kopplas L ihop med 1 åt ena hållet och 2 när vippan är åt andra hållet
 
Jyhon Jyhon skrev:
Det sitter ingen annan lampknapp i rummet vad jag kan se. Är det dolt så är det väl dolt. Hoppas inte det spelar någon roll.

Men om jag uppfattat det rätt så kopplar jag in de två vita sladdarna i de två hålen märkta L på den nya strömbrytaren. Den gula sladden kan jag koppla in i ett av hålen märkta 2 på den nya brytaren. När jag sedan sluter kretsen genom att vippa på vippan så sluter jag kretsen mellan fas och nolla genom den gula tändtråden. Har jag förstått det rätt?
I ditt fall så fungerar den som en enkel brytare. Men det ser ut som du har en vidarekoppling, troligen till ett vägguttag, som ofta sitter längre ned på väggen. Den extra vita tråden, och man ser på bilden att du har ytterligare en tråd som bara passerar igenom dosan.

Om du hade haft en trappkopplad lampa, så skulle det behövts ytterligare en tråd, och givetvis ytterligare en trappomkopplare någonstans i rummet.

Någon nolla har du inte till brytaren. Du får inkomande ström på L, som av brytaren kopplas ut på ex. "1". Tändtråden där går till lampan, strömmen går igenom lampan till en nolla som finns dragen till lampan. Nollan går tillaka till elcentralen. Den extra tråden vi ser igenom dosan är troligen en nolla till det troligen vidarekopplade uttaget.
 
Stort tack för svaren! Det fungerar jättebra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.