T
Nu behöver en novis med icke gröna fingrar lite hjälp..
Jag köpte 20 st pelargonplantor för 4 dagar sedan.
Satte dem i blomlådor med leca i botten och ny blomjord, och har vattnat en gång sen dess med blomnäring, de har aldrig vart uttorkade då det knappast vart direkt varmt än, jorden är lätt fuktig än.
Ändå är de på väg att vissna bort redan, vad fanken är fel?
Pelargonplantor i blomlåda, vissa friska och andra vissnande, med fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Fick höra på annat håll att det varit för kallt för dem, de har helt sonika frusit ihjäl...
Tar in dem å ser om de återhämtar sig annars var det löropeng att sätta ut dem redan nu :D
 
Fadai
Ja, lite för tidigt att ha ute, men man vill ju sååå gärna. Plocka av det hängiga, den kommer igen.
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Dessutom måste alla växter som vuxit inomhus utan skarpt solsken och blåst avhärdas. Man börjar ställa ut dem på en skuggig och vindskyddad plats och ökar successivt tiden, kan ta drygt en vecka beroende på väderleken.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Fördelen med pelargoner är att de är svåra att ta livet av. Glömde en i ett källarförråd efter en flytt och hittade den 8 mån senare, då hade den t o m en blomma. Men frost gillar de inte!
 
Klippte ner mina pelargoner (som är över 25 år gamla !!) utomhus en vårdag. De hade då övervintrat i ett fönster i ett svalt rum men växt till sig ordentligt trots avsaknaden av vatten.
Klippet kastades ner i en slänt där jag tippar kompost, men en kvist hamnade hängande i en klyka på ett träd.
Mitt i sommaren fick jag syn på en klarröd stor blomma i trädet ?? Gick dit o kollade, det var den bortklippta kvisten som satt blom, trots att den bara hängde fritt i luften.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.