Blir så här:
Ritning i Sketchup av lägenhetens planlösning med sovrum, kök, badrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritat lite snabbt i sketchup:
Sketchup-modell av ett sovrum med trägolv, vita väggar, och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sovrummet:
3D-Sketchupmodell av ett sovrum med öppen dörr och en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
mrerik mrerik skrev:
River klädkammaren i helgen! :surprised: Men funderar fortfarande på om jag ändå inte skulle spara den. :rolleyes: Vad tycker ni alla på byggahus?
Jag tycker att en klädkammare är nödvändig i en lägenhet. Det finns många saker man inte får in i en garderob men inte bör placera i ett källar- eller vindsförråd.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Som vad då?
 
Det blir ett lyft som du ritat, mycket mer praktiskt!

(Fast jag hade som nämnt tidigare haft vanliga dörrar istället för skjutdörr)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som vad då?
Du har inga saker som är värdefulla eller ofta behövs men inte får plats i en standardgarderob? Ja, om man inte har det så behöver man ju ingen klädkammare.
 
Inget jag hade problem med iaf.
Men du får gärna komma med konkreta exempel.
 
Ett personligt exempel är ärvda tavlor/konst som vi vill ha kvar i familjen (alltså inte vill riskera att de blir stulna från ett källarförråd) men inte har väggyta för. Dyrbar sportutrustning av det större slaget är ett annat exempel.
 
Ärligt talat tror jag inte det är ett problem för de flesta.
Skulle det krisa kan man ju ställa det i garderoben med skjutdörrar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det finns rätt stora fördelar med att ta bort klädkammaren. Få en garderob extra. Plus att sovrummet är 3x3m så finns det inte så mycket plats att ställa garderober på.
Men gör lite ont att ta bort den. Då man kan ställa stora grejor på golvet. Som tex stolar, stege, snowboard, skidor.
 

Bästa svaret

L
mrerik mrerik skrev:
Det finns rätt stora fördelar med att ta bort klädkammaren. Få en garderob extra. Plus att sovrummet är 3x3m så finns det inte så mycket plats att ställa garderober på.
Men gör lite ont att ta bort den. Då man kan ställa stora grejor på golvet. Som tex stolar, stege, snowboard, skidor.
Vad är den största anledningen till att du vill ta bort den? Antar att det är för att du vill kunna nå kläder från sovrummet? Då kanske det egentligen handlar om att dörren skulle flyttas till sovrummet istället.
Eller så handlar det om att du vill också ha mer plats för klädförvaring i hallen, då är det ju rimligt att ha garderober som nås från båda håll. Du har dock en rätt så praktiskt hall som borde räcka tycker jag, men kanske har du andra behov.

Personligen hade jag valt att behålla klädkammaren som den är, men ev flytta dörren till sovrummet. Den är mer flexibel som klädkammare än 4 garderober och går att inreda praktiskt beroende på behov. Men det finns starka argument för att ha kvar dörren där den är också, men det beror också på hur man rör sig i lägenheten. När klär man på sig? Jo efter att man har duschat, då vill man ju inte gå omvägen till sovrummet. Samtidigt klär man av sig när man ska gå och sova och då är det smidigt att kunna ha tillgång till garderoben.
Lite överanalyserat men tror det är så du ska tänka för att det ska bli rätt för just dig, som du ritat är inte alls fel, kan mycket väl vara mer praktiskt för de flesta.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrerik
  • Laddar…
L lakman skrev:
Vad är den största anledningen till att du vill ta bort den? Antar att det är för att du vill kunna nå kläder från sovrummet? Då kanske det egentligen handlar om att dörren skulle flyttas till sovrummet istället.
Eller så handlar det om att du vill också ha mer plats för klädförvaring i hallen, då är det ju rimligt att ha garderober som nås från båda håll. Du har dock en rätt så praktiskt hall som borde räcka tycker jag, men kanske har du andra behov.

Personligen hade jag valt att behålla klädkammaren som den är, men ev flytta dörren till sovrummet. Den är mer flexibel som klädkammare än 4 garderober och går att inreda praktiskt beroende på behov. Men det finns starka argument för att ha kvar dörren där den är också, men det beror också på hur man rör sig i lägenheten. När klär man på sig? Jo efter att man har duschat, då vill man ju inte gå omvägen till sovrummet. Samtidigt klär man av sig när man ska gå och sova och då är det smidigt att kunna ha tillgång till garderoben.
Lite överanalyserat men tror det är så du ska tänka för att det ska bli rätt för just dig, som du ritat är inte alls fel, kan mycket väl vara mer praktiskt för de flesta.
största anledning är att få garderob i sovrummet och att få mer optimerade garderober då både klädkammare hall garderoben är rätt så tråkiga och kass förvaring om man jämför med Ikea pax. En trång och rörig klädkammare med dålig förvaring i behov av optimering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lakman och 1 till
  • Laddar…
Jag blev konfunderad över skrivelserna att speglar skapar oro i sovrummet. Vi har jättestora spegelskjutdörrar i sovrummet och sover lika bra med dörrarna på plats som före de kom upp. Speglarna har inte spruckit av åsynen från morgonfrisyren ännu i alla fall.
 
  • Gilla
mrerik
  • Laddar…
Det är en klassisk skrivelse men väldigt individuellt om det påverkar något
 
Spegeldörrar eller ej är ett personligt val - liksom vilken typ och hur mycket förvaring man behöver. Min man och jag är väldigt nöjda både med vår klädkammare - inredd för att passa det vi vill/behöver ha där - och vår skjutdörrsgarderob i sovrummet (inget spegelglas). TS, om du tänker bo kvar åtminstone ett antal år så tycker jag att du enbart ska utgå från din smak, dina vanor, ditt behov av förvaring och hur du vill använda och möblera ditt hem. Så småningom om/när du säljer lägenheten lär någon annan ändå vilja göra om det för att passa sin smak...
 
L
mrerik mrerik skrev:
största anledning är att få garderob i sovrummet och att få mer optimerade garderober då både klädkammare hall garderoben är rätt så tråkiga och kass förvaring om man jämför med Ikea pax. [bild]
Fattar, då kanske det är helt rätt för dig.
Jag hade nog inrett klädkammaren med praktiska lösningar, platsbyggd klädförvaring etc som en walk in closet och skåp längst upp för allmän bråte som man inte vill se, typ färgburkar och sånt.
Men det blir ju lite mer pill och förmodligen mer jobb och mer planering än att köpa färdiga pax garderober som redan har praktiska förvaringslösningar med lådor för olika funktioner etc.
Det som är bra med din senaste skiss är ju att du på sätt och vis får kvar klädkammarens funktion där man kan ställa in grejer om du har ett eller två öppna skåp (med dörrar såklart) från hallsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.