Hur många decibel har en tyst diskmaskin? Samt vad är tyst för örat i ett hus med öppen planlösning? Vill inte ha ett ha ett tröskvärk som arbetar!
 
http://www.radron.se/templates/test____5428.asp
Om du sedan går till tabellen så skriver de 42 - 62 dB(A)
Kopierat från Detaljerad produktinformation på Pricerunner För att ljudnivån skall vara behaglig bör den ej överstiga 50 dB. Tyvärr saknas ljudniva på de flesta maskiner :(
 
Under 50 vill du ha. De flesta Electrolux och Siemensmaskiner har under 50. Min nuvarande håller 47 dB och den är riktigt tyst. På mitt jobb håller de 42 dB och då rycker man upp maskinen under arbete eftersom den inte hörs. Den förra jag hade höll 54 dB och då ville man inte ha maskinen igång medan man vistades i köket. Du hittar ljudnivå bland maskinens tekniska specifikationer på respektive tillverkares hemsida.
 
  • Gilla
jeeens84
  • Laddar…
Lite kort om ljud:

10 dB(A) höjning uppfattar man som en fördubbling av ljudkällan.

dvs. en diskmaskin på 50 dB(A) låter dubbelt så mycket som en på 40 dB(A)




Att beakta så måste man ta hänsyn till hur man har ljudmätt maskinen, är det ljudeffekt, ljudtryck, avstånd (1m 3m..). Det verkar inte finnas någon standard som tillverkarna följer, så en jämnföring melle produktdatan är nästan omöjlig om man inte kan räkna emellan de olika mätsätten.
 
Matarese skrev:
Lite kort om ljud:

10 dB(A) höjning uppfattar man som en fördubbling av ljudkällan.

dvs. en diskmaskin på 50 dB(A) låter dubbelt så mycket som en på 40 dB(A)
Hur kommer det sig att en höjning med 3dB räknas som en fördubbling i alla andra branscher?
 
Johan Gunverth skrev:
Hur kommer det sig att en höjning med 3dB räknas som en fördubbling i alla andra branscher?
det är effekt som blir fördubblad vid 3 dB. Två diskmakiner brevid varandra ger en höjning med ~3dB = fördubblad effekt, men örat uppfattar det inte som en fördubbling av ljudet.
 
AEG/Electrolux/Husqvarna har kommit med en ny diskmaskin som skall vara marknadens tystaste och den låg på 41 eller 42db om jag inte minns fel och en sådan kommer vi att köpa.
Priset var runt 7500-8000sek.
 
Husqvarna QB 5300W

Är beställd, lev. V 52 :D
 
pappskallen skrev:
Husqvarna QB 5300W

Är beställd, lev. V 52 :D
En sådan har vi. Den är någorlunda tyst om man kör energisparprogrammet, men  definitivt inte så att man skulle öppna den av misstag.

Till saken hör att är vår första diskmaskin någonsin. (Vi var tvugna att renovera köket först och innan dess bodde vi i lägenhet utan diskmaskin.) Alltså har jag ingen annan maskin som har stått i samma kök att jämföra med, utan bara maskiner på jobbet, hos kompisar osv. Jag hade nog trott att den skulle vara ännu tystare än den är, den är enligt mig något tystare än andra moderna diskmaskiner men inte häpnadsväckande tyst.
 
Vi har en Bosch helintregerad som "låter" med 44 dB och i vår öppna planlösning hörs den knappt. Som tur är lyser en liten röd diod mot golvet så man ser att den är igång...
 
AHDW040P000004.jpg

Marknadens tystaste enligt reklamen, 41db, finns hos AEG också.
 
Jesca_j skrev:
[bild]

Marknadens tystaste enligt reklamen, 41db, finns hos AEG också.
Och modellen heter just QB 5300.........(dock ingen W som är vit utan denna heter X som indikerar att den är rostfri)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.