Hej, tänkte lägga upp lite bilder från vårt källarprojekt, det är ju inte bara golv så detta kanske inte är rätt tråd men hittade inget annat passande :)

Huser är byggt 1944, betongplatta, väggar i betonghålsten samt putsat. Källaren är på 60 kvadrat ca och var helt oinredd när vi flyttade in.. Det fick gå ett år efter inflytt innan vi verkligen började ta tag i saker. Tvättstugan påbörjades ganska sent i renoveringsarbetet som pågått i ca 3 år nu men det är det enda rum som är såpass städat att det går att fota ;)

Utgångsläget:

1_resize.jpg

Gamla hetvattenrören är kvar i taket...

2_resize.jpg

Rören är bortrensade och ny dörr har kommit in...

3_resize.jpg

Dåligt med bilder från denna del av projektet, flytspacklat upp golvet och lagt 4 lager gummi.

4_1_resize.jpg

Sjösten klart på golvet..

4_2_resize.jpg

Elcentral och centraldammsugare inbyggda i gamla IKEA-garderober som skruvats fast i en nygjuten sockel.

5_resize.jpg

Kakel börjar komma upp, fick gipsputsa upp väggarna för att bli av med de värsta ojämheterna. Fick även modellera nya dörrposter då putsen där trillade ner och gjorde dem mer eller mindre runda...

6_resize.jpg

Ny bänkskiva, ett helvete att sätta dit eftersom jag missbedömde bredden med 3-4mm. Så när jag skulle sätta dit den gick det åt en hel del våld innan den satt rakt... Givetvis fastnade den ju halvvägs några gånger och gick inte att få bort.
Ny diskho på plats.

7_resize.jpg

Mer eller mindre färdigt. Rören inboxade, ny el dragen, bergvärmepumpen inbyggd.

8_resize.jpg


Totalkostnad för detta projekt, ca 17 000 kronor. Det dyraste var golvvärmeslingor samt kakel samt kakelfixen... Saknas fortfarande en del lister samt lite målning... Men de bitarna är ju så trååkiga... :)

Kommer mer från källaren så småningom :)

Mvh
Micke
 
Ser ju riktigt bra ut, det blir dubbeltumme!

:)

Inbyggnad av värmepumpen ser intressant ut, Du förväntar Dig inga problem med elektronik som blir (för) varm eller så?
 
Hej!

Nej, den bör klara sig, det är en dörr framtill och sen är det öppet åt sidan, in under bänken, sen står den ju mot yttervägg så det har inte varit några problem. I och med att det är öppet så blir man inte av med så mycket av ljudet från den som jag hoppats men det blev ändå bättre än innan.

mvh
Micke
 
Wow!! Det där var ett tvättstuge lyft :surprised: Tjusigt värre & snyggt jobbat. ;)
 
Jag kollade på min värmepump igår, men det visade sig inte vara någon bra ide att bygga in den.
Däremot skall jag bygga in mitt proppskåp genom att våldföra mig på ett väggskåp, bra idé, den tackar man för!
 
Jag fick några gamla köksskåp som jag sågade ner baktill rejält... Grundtanken var att man skulle komma åt alla rör utan problem så jag kunde inte bara kakla hela väggen upp bakom maskinerna. "Nån dag" ska jag fixa till bakstycken :)

 
  • CIMG7413_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ju fint ut, men om jag förstått det rätt så hade du lagt 4 lager fuktspärr på golvet (och väggarna eller?) det bör man väl inte göra i en gammal källare som bör andas!!?

Det som jag funderade på också var att använda gipsbruk få "fuktiga" källarväggar, det kan väl lösas upp av fukten.

Detta är bara en fundering, ni har kanske dränerat om mm.

/Almis
 
Denna del av käkllaren ligger helt ovan jord (suterränghus) så väggarna är torra, det bör inte vara något problem. Väggen bakom maskinerna är också fuktskyddad men det är gipsskivor med en 8cm luftspalt bakom så där ska det heller inte vara problem.

Fuktspärren la jag efter att jag frågat säkert tio olika byggare om hur man skulle göra och hälften var för fuktspärr och hälften var mot :)

Så jag körde på för. Eftersom det ligger golvvärme så räknar jag med att det inte kommer alltför mycket fukt genom plattan.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.