Jaha...så långt gick det att stå emot...6 år med hus och trädgård...igår köptes första robotklipparen. Valet föll på McCulloch S600, till stor del efter allt positivt jag läs här på BH om den.

Vår tomt har en totalyta på drygt 700 m2 varav ungefär 300 m2 består av gräsmatta. Jag tror att mattans utformning kan vara lite utmanande för klipparen, så jag skulle behöva lite råd från er som har lite erfarenhet av dessa tingestar.

En lite tafflig ritning över hur tomten ser ut, hoppas att det går att se:

Handritad planritning av en trädgård med markerade områden för gräsklippning, rabatter och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningen är på inget sätt skalenlig.

Det vita är alltså gräset jag vill att roboten ska klippa. Det stora problemet är som jag ser det uppe i vänstra hörnet där det är rätt smalt på sina ställen. Rabatten (bruna rektangeln) kan vi göra lite mindre, då den bara huserar vinbärsbuskar och en rabarberplanta. De gula stjärnorna representerar de två ställen vi har eluttag och som det ser ut nu lutar det åt att ställa laddstationen i anslutning till uttaget vid plattgången.

Det jag klurar på är hur jag ska dra guidekabeln. Jag vill verkligen att roboten klipper den smala delen längs plattgången, så jag gissar att jag behöver dra guidekabeln den vägen. Frågan är ifall jag kan dra den via vinbärsrabatten också, eller om det är för smalt där.

Någon som har några tankar?

Vänligen
Fred
 
Ja du bör dra guidekabeln upp vid plattgång och längst ut till höger.
120 cm ska den lätt fixa.
Dra beg.kabel bakom buskar i vänstra hörnet och se hur det funkar. Området är dock inte optimalt för en klippare, blir det problem där så kanske du utöka rabatten och undanta rubbet från klippning.

Laddstation, bäst hade nog varit lite under det högra uttaget, men svårt att säga mer utan att se hur det ser ut i verkligheten.
 
Tack etompau!

Jag ska göra en uppdaterad ritning där jag ritar in kabeldragningarna, så får vi se ifall jag förstått hur du menar.

Gällande laddstationens placering hade jag först hoppats på att kunna ställa den under altanen (mellan busken och rabatten), men det finns nog inte tillräcklig höjd att jobba med. Roboten är ju rätt hög, så jag tror att det skulle bli princip bara altandäckets plank kvar. Det högra uttaget sitter i samma nivå som gräsmattan, då det är en nedgrävd garagenedfart på den kortsidan. Dock ser jag inte avståndet till uttag som ett problem, då det är lätt att skarva på en förlängning på svagströmskabeln mellan trafon och laddstationen. Nu när jag tänker på det skulle jag kunna placera laddstationen i anslutning till den lilla rutan i vänstra röda fältet...det är en bod, och gräva ned svagströmskabeln tvärs över gräsmattan.
 
Din gräsmatta är ju hästskoformad och det bästa/smidigaste är då att ha laddstationen i ena änden av hästskon. I ditt fall är det kanske enklast nere till höger. Därifrån drar du guidekabeln till andra änden på hästskon.
Med funktionen ”Lawn coverage” så kan du sedan bestämma vart längs guidekabeln klipparen ska börja klippa och hur ofta.
Om du bara ger klipparen lite mer plats i den smalaste delen intill rabatten så kommer det säkert att funka, det blir förmodligen lite extra noggrant klippt just där för den kommer nog ägna en del tid åt att ta sig ut
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Problemet är bara att ändarna på "hästskon" är ut emot gatan...och där känns det inte toppen att placera laddstationen. Röda fältet till vänster i bild gränsar till granntomt där övre delen är ett hörn som inte är etablerat ännu, möjligen blir det ett växthus där framöver. Lilla rutan är som nämnts en redskapsbod och nedanför den är det en stor gran och nedersta hörnet är också lite oetablerat med vedförvaring och lite annat.
 
Nu har jag kladdat lite mer...var det så här du tänkte etompau?

Skiss av en trädgårdsplan med hus och altan, markerade områden för rabatt, träd, och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte detta är optimalt. Om klipparen är nere i högra hörnet när den börjar leta efter guiden så kommer den kunna leta länge, kanske så länge att den ger upp.
Detta skulle nog vara bättre:
 
  • Skiss av trädgårdsplan med hus, altan och markerade områden för klippning samt guidelinje för gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen med detta är att guiden blir kanske väldigt lång, det kommer alltså ta lite tid att få klipparen upp till högra hörnet.
 
Så klipparen använder endast guidekabeln för att hitta hem? Jag trodde att den även kunde använda begränsningskabeln...den kabel den hittar först helt enkelt.
 
P Paxman skrev:
Så klipparen använder endast guidekabeln för att hitta hem? Jag trodde att den även kunde använda begränsningskabeln...den kabel den hittar först helt enkelt.
Tyvärr är det bara de lite dyrare Husqvarna som har denna funktion. Här kommer den ovillkorligen att vilja leta upp guiden vid hemgång.
 
  • Gilla
Gert-Uno
  • Laddar…
Hmm...det kanske inte var en så bra idé att köpa en robot ändå...:oops:
 
Ett nytt förslag:

Schematisk bild av en trädgårdsplan med hus, altan och markerade guider för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är laddstationen där jag hoppades kunna ha den under altanen, men jag tänker att jag kanske får ställa den framför densamma istället. Det kommer inte vara optimalt rent utseendemässigt, och frun kommer nog inte bli så nöjd...men det kanske är enda praktiska lösningen ur robotens synvinkel.

Nu råkade jag rita guideslingan rätt nära vertikala plattgången, men jag antar att det är bättre att dra den ganska mitt över gräsytorna än nära ytterkanterna.
 
Nu vet jag inte hur mycket plats du har under/intill altanen men finns bara lite utrymme för roboten att vända så kan du mycket väl ha laddstationen under altanen.
Det är bra att dra guiden så långt ifrån begränsningen som möjligt, framför allt till vänster om guidekabeln sett mot laddstationen. När klipparen går hem längs guiden så gör den det alltid på vänster sida om den och med varierande avstånd. Genom att ha mesta möjliga utrymme där så kommer den kunna variera hemgången maximalt och därför undvika spårbildning.
Däremot är det inte viktigt att lämna extra mycket utrymme på de stora ytorna, det kommer vara den smalaste passagen som avgör hur mycket bredvid guiden som klipparen kan gå.
Ditt senaste förslag kommer funka bra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.