K
S Sven Thomas Jansson skrev:
Jag är i grunden verkstadsmekaniker och dessutom civilingenjör med "Tillämpad mekanik" som inriktning. När jag gör något åt mig själv ritar jag som regel upp det i 3D CAD,. Det medför att jag får mina träbitar kapade i både rätt längd och vinkel. Visserligen tar det lite längre tid men det man gör på ett hus bör ju hålla i 50 år eller mer.

I detta fallet så hade jag gjort överdelen i 4-kantsrör vilket även hade ingått i dörrarna med tillhörande blomlådor. Gångjärnen och låsningarna hade jag kostuerat egna eftersom det mesta som är färdigt inte på långa vägar duger till den design som gjorts i detta fall.

Du bör försöka hitta en duktig smed som kan både konstruera, svetsa, snickra och har goda kunskaper i både hållfasthet och tillverkningsteknik - sådana finns det inte så många av,,,,
Kostnad för vindskydd med två blomlådor : 249 380:- + moms..
 
  • Haha
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Kostnad för vindskydd med två blomlådor : 249 380:- + moms..
Som hittat? Låter väldigt dyrt. Jag tänker att man kanske skulle ha enbart blomlådor, likt den som finns på en bild.

Eller som denna på länk,
https://www.gardenstore.se/blomkruka-grillsymbol-corten-lilly

Och lyfta bort blomlådorna vid behov. Blir nog himla tungt, osmidigt och problem med grinden...




K Kortling skrev:
Kostnad för vindskydd med två blomlådor : 249 380:- + moms..
S Sven Thomas Jansson skrev:
Att få den här typen av konstruktion att fungera utförd i trä och med standardprylar torde vara omöjligt. Något som också visade sig snabbt - skulle jag utfört den här designen skulle jag svetsat ihop en bärande stålkonstruktion och klä den med trä. Jag hade valt att måla smidet i svart och trä i vitt.

Detta du har fått är att betrakta som rent "rappel" och borde inte ha utförts överhuvudtaget,,,
Precis, ett rappel
 
Bland annat hopptornet i Falun är tillverkat i cortenplåt och det har fungerat bra. Om cortenplåt motstår korrosion i blomlådor har jag ingen aning om men gillar man utseendet så varar den nog i många år.

Men en tomvikt på 55 kg är ju inget som man flyttar rund ofta?

Man kan kanske tänka sig lite mindre lådor av typen balkonglådor?
 
S Seimichael skrev:
Hej!

Det handlar om min uteplats. Jag har efter olika offertbesök bestämt mig för att anlita det företag som renoverade badrummet åt mig. Detta är nu gjort, vilket var för ca ett år sedan. De skulle dels anlägga en en ny stenbeläggning, ny trappa och ett nytt staket med öppningsbar del (dörr). De har byggt den efter mina önskemål och då jag inte är snickare har jag förklarat hur jag vill ha det och visat flera exempel på blomlådor so skulle utgöra de flyttbara delarna i staketet. så att jag dels kan använda endast dörren som in och utpassage men också dels kunna flytta på blomlådorna för att kunna få in bilen på den yta som finns, när behovet finns.

De har gjort trappan och stenbeläggningen, helt ok! När de sedan bygger staketet så går det väldigt fort och den är av mycket bristande kvalitet. det var klart ungefär vid denna tid på året i fjol. i oktober då det var mycket blåst så blåste delar, om inte hela staketet sönder varför jag ville att de skulle bygga om detta. Se bifogade bilder. Jag påtalade det direkt när det hände. De kom och gjorde en tillfällig lagning så att det inte skulle bli värre framåt vintern. De menade att vi skulle komma i kontakt när det blir värmare ute.

Nu när jag åter kontaktade företaget och vill att de ska bygga om, och för att göra saken lättare så kunde jag tänka mig att vi skippar blomlådorna som ändå inte uppfyllde dessa önskningar som jag tänkt mig så menar de att de vill att jag ska köpa in nytt material och de bygger om detta, alternativt att de köper in material och att jag bygger om det (jag är ingen snickare) de menar på allvar att det är mitt fel att det blivit som det har blivit! Mitt fel!! jag kan ju ingenting om att bygga, jag förlitade mig ju på deras kunskap om att de kunde bygga (varför jag valde dem).

Jag menar också att de kan komma hit så vi kan diskutera om hur vi kan lösa detta. Då säger de, den ena chefen (som jag trodde var lika mycket chef som han som "byggde") har annat att göra och han som byggde kan ingenting göra om de inte får betalt för att göra om. Så vad gör man? Vem har rätt? Vänligen, Micke
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Felet dina byggare gjort, är att de inte före byggstart övertygat dig att dina önskemål är omöjliga att utföra på ett bra sätt.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Felet dina byggare gjort, är att de inte före byggstart övertygat dig att dina önskemål är omöjliga att utföra på ett bra sätt.
Det går att få en fungerande lösning på den designen om man bygger på rätt sätt i rätt material - den blir dock inte billig,,,,
 
V vedklyv skrev:
Felet dina byggare gjort, är att de inte före byggstart övertygat dig att dina önskemål är omöjliga att utföra på ett bra sätt.
Exakt, de skyller på mig... Jag som inte kan snickra...
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Det går att få en fungerande lösning på den designen om man bygger på rätt sätt i rätt material - den blir dock inte billig,,,,
Skulle vara kul att se en sådan färdig lösning, om det är någon som gjort något liknande med lyckat resultat. Det är även ett garage (dörr och väggförsedd) carport till vänster om grinden (kan vara värt att beakta).
 
S Seimichael skrev:
Skulle vara kul att se en sådan färdig lösning, om det är någon som gjort något liknande med lyckat resultat. Det är även ett garage (dörr och väggförsedd) carport till vänster om grinden (kan vara värt att beakta).
Har aldrig sett något liknande men det handlar om materialval och hållfasthet - detta är ju ingen komplicerad konstruktion egentligen. Men den blir inte billig och frågan är var du hittar personer som klarar av helheten,,,,
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Har aldrig sett något liknande men det handlar om materialval och hållfasthet - detta är ju ingen komplicerad konstruktion egentligen. Men den blir inte billig och frågan är var du hittar personer som klarar av helheten,,,,
Blomlådor på hjul skulle väl vara enklast (och billigast) gäller bara att föränks dessa så att de inte blir stulna
 
S Seimichael skrev:
Blomlådor på hjul skulle väl vara enklast (och billigast) gäller bara att föränks dessa så att de inte blir stulna
Blomlådor på hjul kräver nog att de specialtillverkas eftersom de flesta färdiga blomlådorna inte är avsedda för att flyttas runt.

Det mesta som finns att köpa till trädgårdar är att betrakta som skräp, det gäller trädgårdsmöbler, de flesta blomlådor och grillar - bara att titta ned i skrotbingen på vilken återvinningsstation som helst, Jag själv svetsade ihop en egen grill i 5 mm plåt, den höll i drygt 20 år innan det blev hål i plåten (genom avskalning). Trädgårdsmöbeln jag svetsade ihop håller fortfarande men har fått nytt trä i bord och sittplatser. Min förra solsäng bestod av 4 lastpallar samt 2 köpta dynor - perfekt då den var 2400 mm lång så att jag kunde använda min dator då jag låg på magen. I år kommer jag att tillverka en ny solsäng av tryckt virke som blir flyttbar - kommer att hålla i minst 100 år om den sköts,,,,

Bilden visar "avrinningsränna" - en skaplig konstruktion som inte håller i evighet men som är lite roliga att titta på än plaströr och hängrännor.
Träränna på marken ansluten till ett stuprör, för avrinning, omgiven av gräs och en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.