Min markfirma ska fylla ut tomten med de massor han får upp när han gräver för grunden samt avloppet. Det räcker nästan till hela tomten för att jämna ut den. Jorden består mestadels av lera och morän. Kan jag odla gräs direkt i den jorden, eller måste jag lägga ut matjord över hela tomten innan jag kan odla en gräsmatta?
 
Ska det bli bra behöver du lägga matjord ovanpå. Jag trodde i min enfald att gräs växte på det mesta men det kom på skam så om några veckor ska jag byta ut lite jord här hemma, typ 15 kubik :D.

Gräsmattekungen Olle Berg säger att det ska ligga 30-40 cm matjord ovanpå, men det tror jag är onödigt mycket. Jag tänker på gå på 10 cm nu när vi gör om.
 
Oj det blir en hel del matjord. Ungefär hur mycket matjord kan det gå åt till 1800 kvm yta?
Och kostnad på den mängden?
 
Lägger du 10 cm så blir det 180 kubik, det är väl 18 lastbilslass ungefär. Här på andra sidan Sverige går det på c:a 50-60 000 kr inkl. frakt. Tillkommer kostnad för att planera ut det hela.
 
Det är tydligen inte gratis att odla gräs :(. Hur är det med rullgräs då. Behöver de också ha 10 cm matjord under, eller kan man rulla ut det på befintliga marken som består av lera/morän?
 
Don't tell me about it :)

Rullgräs eller så spelar tyvärr ingen roll, det är samma underlag som krävs.
 
Vi anlade gräsmatta med rullgräs våren 12 och då var rekommendationen 5 cm eftersom rullen kommer med 5 cm matjord. Vi gjorde så, vattnade ofta och mycket, gödslade första hösten och första våren. Kan absolut rekommendera rullgräs. Det är dyrare men det tjänar man in på den mindre mängden matjord.
 
Är ingen expert själv, men på alla ställen jag läst så görs det ingen skillnad på underlaget beroende på om du ska så eller rulla ut gräs. Det går säkert att så i 5 cm matjord också.
 
Det känns som det är väldigt olika vad som blir bra. Vi har utökat gräsmattan i två omgångar, i första områden hyrde vi minigrävare, grävde vi ut och lade på ny jord - det tog en helg. Det sista krattade jag bara lite i leran och tog bort stenar, ca 2h jobb. Gissa var gräset kom snabbast och är snyggast :)
 
Mikael_L
Vi har dragit ut matjord (eller åtminstone något matjordsliknande) rätt tunt på vår tomt. Det blev nog max 5 cm på stora delar av ytan.
Gräset växer och frodas trots allt.

Men, vad som var under påverkar starkt. Under en del av gräsmattan och jordlagret är det bara näringsfri och ej fukthållande morän, där blir gräsmattan gul och vissen skitfort på sommaren om det inte regnar på ett tag (denna del är jag sugen på att göra om).

På andra delar är det rätt mycket näringsfri lera, morän och mindre mängder av någon helt ospecifierad fyllnadsjord, dvs näringsfattigt men fukthållande. Där mår gräsmattan relativt bra, den klarar sommarsol utan regn hyggligt. Jag har inga direkta planer att göra om något där, det funkar.

Sen finns det ytterligare ställen här där det är typ inget morän, men däremot lerjord, lerkockor, och lite ospecad halvt tveksam fyllnadsjord och där mår gräsmattan bäst.

Jag ser en stark korrelation mellan hur gräsmattan mår och hur mycket fukt det binder under matjorden, men liten korrelation mellan matjordsskiktet i sig och hur mattan mår.

Så i dina kläder skulle jag vara mer noga med att grovfyllet är bra på att hålla fukt (=lera) än att matjordsskiktet blir tjockt.
Mellan 5-10 cm matjord funkar bra enligt min högst amatörmässiga gissning.
Men se till att ni inte har bara morän/sand etc under.
 
Anna1984 skrev:
Det är tydligen inte gratis att odla gräs :(.
Beroende på vad man odlar för "gräs" så kan det nog vara inkomstbringande... :)
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Enligt vad jag hört av svärfar så gjorde man i vart fall förr i tiden så att man hade just ett fukthållande lager med lera under matjorden så Mikael_L's funderingar är nog riktiga.

Vi dränerade om i somras och i samband med det så passade vi på att dra upp hela gräsmattan eftersom den ändå bestod mest av ogräs. Det märkliga är att där gräsmattan växte som bäst är där det inte tar sig alls nu, det är knappt så maskrosorna växer. Men där är kompakt lerjord och vi gjorde misstaget att fräsa upp den vilket tydligen gör att den blir superkompakt när det sen regnar :(. Så där ska vi skala av c:a 10 cm och lägga på matjord istället så hoppas vi att det växer sedan.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har dragit ut matjord (eller åtminstone något matjordsliknande) rätt tunt på vår tomt. Det blev nog max 5 cm på stora delar av ytan.
Gräset växer och frodas trots allt.

Men, vad som var under påverkar starkt. Under en del av gräsmattan och jordlagret är det bara näringsfri och ej fukthållande morän, där blir gräsmattan gul och vissen skitfort på sommaren om det inte regnar på ett tag (denna del är jag sugen på att göra om).
"Vi har dragit ut matjord (eller åtminstone något matjordsliknande) rätt tunt på vår tomt. Det blev nog max 5 cm på stora delar av ytan.
Gräset växer och frodas trots allt.

Men, vad som var under påverkar starkt. Under en del av gräsmattan och jordlagret är det bara näringsfri och ej fukthållande morän, där blir gräsmattan gul och vissen skitfort på sommaren om det inte regnar på ett tag (denna del är jag sugen på att göra om)."


Och nu är det dags. Ja att göra om. Om en timme kommer maskinen.
Så nu tänkte jag kasta ut en snabbfråga till forumet.
Hur tjockt med jord bör jag få ut?

Han kommer alltså att skala bort en, två, eller tre dm eller vad som behövs av vår steniga moränmark och sen fylla med fyllnadsjord (någon åkerjord, dikningsmassor el dyl) och sen kanske vi topdressar lite tunt med något finare.
Men hur tjockt bör jordlagret vara tro?

Är det någon som lite snabbt kan komma med åsikter?
Jag vet, borde postat igår kväll, men allt gick öht så fort, killen hörde plötsligt av sig igår kväll och kunde köra igång redan idag ... :sweat:
 
Du behöver ha 20-30 cm jord om det ska bli bra. Fräs ner gödsel eller konstgödsel promagna 11-5-18 och lägg som sagt eventuellt på ett tunt lager 3-5 cm finare matjord om åkerjorden är grov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det går fort här. Maskinen har redan skalat av halva gräsmatteytan som vi vill göra om.
Men han kör på en spade djupt ser jag. dvs ca 30cm, och jag har inte direkt beordrat något djup utan berättat vad som är syftet är.
Jag tror det blir bra så.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.