Kom igen nu och försök att fylla på detta forum med lite åsikter om Onsalavillan.
Är intresserad av att få veta hur de har fungerat/skött sig vid nybyggnation. Några erfarenheter bör det väl finnas, eller??
 
Ja, jag kan inte annat än instämma, med ulan. Det finns inte mycket att läsa om Onsalavillan på forumet. Annat än folk som gillat visningshuset på husknuten då, alltså.

Vi är åtminstone i begrepp att bygga med dem, och hoppas kunna komma med positiva kommentarer framåt vårkanten. Vi fick dock precis besked om att vårt hus kommer vara klart v.33 när vi hade hoppats innan semestern....

Som sagt, jag hoppas kunna återkomma med en positiv rapport senare i vår.....
 
Don Tom, vilket hus har du valt för leverans? Är det standard eller modifierat på något sätt?
Vart bygger ni någonstans? Vi ska bygga i Landvetter! :D
 
Om ni vill kika på ett "visninghus" (fast jag vet inte om det skall vara "öppen visning), så finns det en ny Onsalavilla till salu i Åsa. Det finns på Hemnet, tydligen har ägarna aldrig flyttat in.
 
::)Jasså Ulan? Här är du också. Skärp dig nu innan din granne börjar jaga dig med blåslampa. Älvsbyhus var det huset hette som du ska köpa. Att du har så svårt att komma ihåg det=) ;D
 
Attans, avslöjad igen!!! ::)
 
Vi skall bygga ett 155T; helt utan ändringar. Eller ja, spegelvänt skall det vara.

Bygget kommer ske på en liten tomt i närheten av Tuve på Hisingen. Bäckedalen heter området.

Det blir spännande och jag hoppas som sagt kunna återkomma med positiva rapporter.....
 
Don Tom skrev:
Vi skall bygga ett 155T; helt utan ändringar. Eller ja, spegelvänt skall det vara.

Bygget kommer ske på en liten tomt i närheten av Tuve på Hisingen. Bäckedalen heter området.

Det blir spännande och jag hoppas som sagt kunna återkomma med positiva rapporter.....
Vi har oxå 155T som utgångspunkt men har plockat bort delen där säljarna sittet på husknuten. Istället slänger vi på ett 1½-plans med förhöjt väggliv på diagonalen över nedre plan... Bara skisser än sålänge men ändå... :)
 
Till ulan:
Har du lust att dela med dig av dessa skisser?
Mvh,
GreenTurtle
 
GreenTurtle skrev:
Till ulan:
Har du lust att dela med dig av dessa skisser?
Mvh,
GreenTurtle
Yess, det ska jag kunna fixa. Ska bara ha de klara först... Boa blir ca 180-190kvm som det ser ut nu. Ungefär samma planlösning somm 155 T fast med vardagsrum i fullbredd (badrummet bort), öppet upp till andra våning från matplats. På andra våning blir det tre "stora" sovrum (12, 12, 15), allrum samt badrum (9)
Planlösningen med kök, vardagsrum behåller vi. Den är enligt oss "fulländad" ;)
Vi tänker troligtvis även ha puts.
Riktpris på likadan i trä utan förhöjt väggliv är 2.1m
 
Mycket intressant. Vi var faktiskt inne på en ganska lik lösning från början. Grundtanken då var att göra 1 1/2-plan från köket, alltså där ryggåstaket slutar vid köket. Verkar vara samma tanke som Ni har. Det blir dock lite komplicerat då huset i grundutförandet är baserat på tre parallellförskjutna takstolar, och vi kände att prislappen (den indikerade prislappen) blev lite väl hög. Förvaringsutrymmena på vinden skulle också försvinna.

Vet att Onsalavillan redan gjort liknande modifieringar och vi har sett skisser på det. Om jag inte minns fel var det väldigt likt vad Du beskriver, undantaget badrummet. Tror att de också hade något byggt (söder om Göteborg).

Håll oss informerade.
 
Jajamen! Jag kommer att informera efter hand... Nu ska vi träffa TH och Sävjö trähus härnäst så får vi se om det blir ändring i planerna?! Längtar till den dag man bara kan koncentrera sig på materialval istället ;)
 
Har du sett vårat fina hus? Det är uppsatt och klart. Säg till om du vill komma in och kolla hur det ser ut. ;D
 
Ja, det var som attan vad snabbt det poppade upp!! Jag var förbi igår vid 16-tiden och spanade efter dig 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.