Hejhej!

Det här finns i mitt badrum. Försökt få bort med allt möjligt, ättiksprit, skrubba osv men det vägrar försvinna. Nu till min fråga - tror ni det kan vara mögel?

Ljusgråa fläckar på badrumsväggen nära vattenkranarna, möjlig mögelbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsvägg med ljusgråa fläckar nära duschhandtag, misstänkt mögelskada, vita kakelplattor i förgrunden.
Skapa konto

Vad jag kan se är badrummet annars helt okej, inga svarta prickar eller liknande på kaklet nedanför. Vet att det är lite dålig ventilation pga gammal fastighet, men duschar alltid med öppen dörr så brukar inte vara något större problem. Ingen konstig lukt någonstans. Skulle säga att märkena är ljusgråa.

Tar gärna emot tips!

tompax
H hejhejfråga skrev:
Hejhej!

Det här finns i mitt badrum. Försökt få bort med allt möjligt, ättiksprit, skrubba osv men det vägrar försvinna. Nu till min fråga - tror ni det kan vara mögel?

[bild] [bild]

Vad jag kan se är badrummet annars helt okej, inga svarta prickar eller liknande på kaklet nedanför. Vet att det är lite dålig ventilation pga gammal fastighet, men duschar alltid med öppen dörr så brukar inte vara något större problem. Ingen konstig lukt någonstans. Skulle säga att märkena är ljusgråa.

Tar gärna emot tips!
Försök ta en makrobild, dvs. en skarp närbild.

Jag jag skulle dock gissa på att det är början till mögel. Det kommer lätt i badrum. Så blir det ofta i utrymmen som är högt fuktbelastade utan aktiv ventilation, det är naturens gång.

Så kan det lätt bli om det exempelvis hänger blöta handdukar mot en och samma målad vägg. Till slut börjar färgen mögla bakom.

Inga större problem, men man måste se till så man dödar möglet. Klorin borde väl vara lämpligt. Sen är det väl inte fel att använda någon spärrfärg och sedan måla med en riktig badrumsfärg ovanpå.

Bäst är väl att fråga om råd i färgaffären, så får man skylla på de om det blir fel :)

tompax tompax skrev:
Försök ta en makrobild, dvs. en skarp närbild.

Jag jag skulle dock gissa på att det är början till mögel. Det kommer lätt i badrum. Så blir det ofta i utrymmen som är högt fuktbelastade utan aktiv ventilation, det är naturens gång.

Så kan det lätt bli om det exempelvis hänger blöta handdukar mot en och samma målad vägg. Till slut börjar färgen mögla bakom.

Inga större problem, men man måste se till så man dödar möglet. Klorin borde väl vara lämpligt. Sen är det väl inte fel att använda någon spärrfärg och sedan måla med en riktig badrumsfärg ovanpå.

Bäst är väl att fråga om råd i färgaffären, så får man skylla på de om det blir fel :)
Åh! Tack för svar. Det är liksom slät yta. Försök till bättre bild:

Slät vägg med svag gröna fläckar och droppar längs en hörn.
Skapa konto
Närbild av en slät väggyta med svag textur och skuggning.
Skapa konto

• Närbild av en slät och otydlig yta som försöker visas i bättre ljus.
    Skapa konto
tompax
H hejhejfråga skrev:
Åh! Tack för svar. Det är liksom slät yta. Försök till bättre bild:

[bild] [bild]
Ok, det var lite suddigt på närbilderna för att kunna se. Om man tittar riktigt nära på mögelangripen färg, så ser det nästan ut som en snöflinga. Man ser hur det mörka partiet förgrenar sig från mitten och utåt i en cirkel. Lite som en trädkrona.

Svårt att säga i detta fall, men jag tycker inte du skall lägga för mycket vikt vid det. Om det är ett fuktigt ställe där det kommer fukt mer eller mindre dagligen, så är det inget att oroa sig för. Det kan nästan inte bli på annat sätt. Det kommer svartmögel även i kakelfogar i de finaste badrummen till slut om inte dessa tvättas rent och hålls torra emellanåt, det är naturens gång.

Gör rent med klorin ordentligt och fråga i din färgbutik om de har någon lämplig spärrfärg att ha under badrumsfärgen du skall måla över med. Förutsatt att du vill måla över det förstås.

Så hade jag gjort.

Och så har jag gjort tidigare också, funkar fint. Snabb och enkel lösning. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.