Hej!
Jag har en carport som jag skulle vilja bygga om till garage. Carporten står idag med lagom avstånd från huset för att kunna bli ett vidbyggt dubbelgarage med groventrén i garaget. Men jag har taklutningarna åt olika håll. Carporten har sadeltak med lutningen mot gaveln av huset. Hur bevarar jag befintligt tak när jag ansluter carport med husvägg? Jag hittar inga bilder på en liknande konstruktion.

Och vilka krav finns på ombyggnation av nuvarande ytterväggen som hamnar i det nya garaget?
 
Lägg gärna upp bild så blir det lättare att ge råd.

Vad gäller yttervägg så måste du troligen riva panelen och sätta dubbelgips. Min IE60 brukar bygglovet kräva och det gäller även dörren om du skall ha genomgång mellan hus och garage.

Du behöver även söka bygglov då du ändrar användning, byggyta, fasad osv. Kolla gärna så detaljplanen tillåter ihopbyggt garage med huvudbyggnad och kolla så max byggarea inte överskrids.
 
Bra svar! :)
 
  • En snöklädd röd svensk villa med vit snickarglädje och carport med en bil parkerad under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag skulle säga låglutande pulpet tak på garaget. Det eller sadeltak i samma riktning som husets. Tror inte du kommer att kunna få ihop det på något annat sätt.
 
Hur har det gått? Har du byggt om carporten till garage? Har en liknande carport och är oxå sugen på att bygga ihop det med huset.
 
Hej!
Tyvärr inte. Jag har skjutit lite på garagetanken och prioriterar barnen som blivit ett till sedan trådstart! ;-) Men om några år kanske, återkommer igen!
 
  • Gilla
Lucima
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.