Hej! Vi har nyligen börjat renovera ett badrum i källaren och när vi skulle bila upp spår för de nya vattenledningarna föll halva inre delen av väggen ner (se bild). Det som döljer sig under är de stora lecablock som hela huset är uppbyggt av, alltså ytterkällarfasaden. Vi vill såklart inte bila upp spår i detta material för vattenledningarna utan måste fixa ett lager innerväggar innanför de stora lecablocken.

Vi vill såklart undvika trä och gips mot en källaryttervägg så vi är lite inne på nya smala lecablock (som de gamla som föll ner) och puts och sedan kakel ovanpå det. Men jag är också orolig över hur hållbarheten i sådana lecablock är? Vi kommer ha inbyggd toalett, kommod och badrumsskåp hängandes utanpå kaklet på dessa väggar - håller lecablocken för det? Finns det någon risk för att badrumsskåp m.m. faller ner med lite belastning? Ur det avseendet känns det lättare med osb/plyfa men som sagt, källaryttervägg..

Hur har ni andra gjort, som genomgått liknande saker?
 
  • Delvis rasad källarvägg med synliga lecablock och nya rörledningar efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ville inte bygga in alla de risker som blir med en dubbelvägg i min källare så jag lade utanpåliggande rör hemma hos mig....
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Om det börjar falla ner när ni fräser i väggen så är det nog stor risk att mer kommer falla ner i framtiden om ni slänger upp en massa kakel på väggen. Enklast är väl att bila ner allt som sitter på lecablocken och sedan putsa den väggen rak för att sedan kakla direkt på det.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Om det börjar falla ner när ni fräser i väggen så är det nog stor risk att mer kommer falla ner i framtiden om ni slänger upp en massa kakel på väggen. Enklast är väl att bila ner allt som sitter på lecablocken och sedan putsa den väggen rak för att sedan kakla direkt på det.
Ja precis, vi tog ner allt det ”lösa” efter att det började falla. Vi vill dock inte skruva fast möblerna mm direkt i husets ytterkällarväggar, därav funderingen kring hur vi ska bygga upp en ny innervägg. Efter att ha hört med några hantverkare har vi bestämt oss för att lägga på nya lecablock längs väggen, sedan puts, kakel och möbler. De vi pratat med är inte oroliga över tex att väggen inte skulle hålla för vägghängd toalett, så förhoppningsvis blir det bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.