Hej,
Jag sitter och sliter med slutförandet av ritningarna till vår ovanvåning och tar tacksamt emot alla synpunkter och råd.

Jag tänkte att jag skulle lämna in bygglovsansökan för ovanvåning till kommunen denna vecka, då fick jag reda på att dom vill ha en planritning på ovanvåningen också (trodde inte dom behövde en sådan) :(

Vi funderar på att ha en liten toalett och vask på ovanvåningen så att man inte behöver gå ner för att gå på toaletten.

Problemet som vi har är att stödbensvägarna är ~1m höga och mitt i ovanvåningen har vi ~2,1m till tak.
Som ni förstår så är det inte normal 45graders taklutning på vårt hus.

I bifogad fil hittar ni en bild på ovanvåningen med taket avtaget. Tanken med dagens planlösning är att ha 1 sovrum vid vardera gavel samt mellan dessa 2 rum i ena sidan av huset ha ett förrådsutrymme. Mellan dessa rum vid andra sidan där trappan kommer upp ska man kunna placera ut någon fåtölj med en liten tv.

Jag ritade in en liten toalett i ”mittenrummet” men insåg att det antagligen blir för liten takhöjd för att användas till toalett.

Finns det någon som har en ide om hur jag skulle kunna få in en toalett på ett rimligt sätt så tar jag gärna emot alla kommentarer så att jag förhoppningsvis kan lämna in ritningen efter helgen.
 
  • husritning_2_060120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några goda råd :(
 
Man kan ju tycka det borde finnas NÅGOT mitt emellan de extrema lösningarna "potta" och "takkupa"....

:)

Du skriver att takhöjden i det lilla utrymmet skulle bli "för lågt". Men HUR låg var rumshöjden vid a. Väggen ut mot mittgången, och b. Väggen in mot takfoten. Dessutom vill jag veta hyttens bredd och djup.
 
Vägghöjden ut mot mittgången är 2m och väggen mot takfoten är 1m.
Den invändiga storleken på det inritade toalettutrymmet är 1,2m i bredd och 1,6m i djup.
 
Bygg toaletten 180 cm bred (istället för 120 cm). Framför den 70 cm höga vindsväggen bygger du en 150 cm hög inre toavägg. Därmed får du ett utrymme med golvytan 180 x 70 cm. Toastolen placeras mitt på ena kortväggen. Ovanför stolens mittpunkt blir takhöjden 175 cm (vilket jag själv skulle kalla godkänt). Samma takhöjd på motsatta kortväggen får handfatet. Toaletten förses eventuellt med skjutdörr, som är mer ytsnål än vanlig innerdörr.

Okey, särskilt lyxig eller ens bekväm är inte denna toa. Men den måste ändå betraktas som mer attraktiv än en potta...

;)
 
Tack för svaret!

Du menar alltså att parallellt med den väggen som är 2m och mot takfoten ska man bygga en ny innervägg med 70cm innermått mellan väggarna?

 
Nej, inte riktigt så. Jag menade att den nya väggen givetvis bygges 150 cm hög från golv till tak.

Den inre väggen motiverar jag med att den ger toarummet snyggare proportion. Det känns antagligen ganska konstigt att komma in i ett "rum" vars bortre del står nästan ödelagt med så låg "takhöjd" som 70 cm. Dessutom blir tätskiktet billigare om toarummets golvyta halveras. Räkna gärna på saken får du se!

Väggarna kanske du kan regla upp och gipsa själv. Däremot ska du absolut inte ge dig på tätskikten själv såvida du inte är proffs. Försäkringsbranschens statistik visar att de flesta fuktskadorna har samband med badrum eller toa som ligger just i husens ANDRA våning eller högre. Det finns ingen officiell förklaring, men själv gissar jag att gör-det-självarna är överrepresenterade bland de "yrkesmän" som svarar för inredandet av våra vindsvåningar.
 
Ok, jag tror jag förstår vad du menar.

Det jag inte är 100% med på är att jag skulle få en takhöjd på 70 cm.
Stödbensväggen är ju 1m hög så väggarna borde ju int bli lägre än detta :-/


 
Klart du har rätt! Jag förstår inte själv varifrån jag fick detta med 70 cm. Men även om ursprungliga innerväggen är 30 cm högre tror jag rummet blir snyggare med den där extraväggen. Poängen är att det känns mer som ett rum om det första du ser när du öppnar dörren INTE är ett snedtak utan rummets bortre vägg - i ögonhöjd.
 
Förstår precis vad du menar och håller med.

Jag hängde bara upp mig på det där med vägghöjden som jag inte fick ihop.


Tack för dina synpunkter :)
 
Det är ju svårt att råda dig till något utan att man vet hur undervångingen ser ut. Man vill ju kunna dra avloppet på ett enkelt sätt, vilket begränsas av golvbjälkarnas lägen.

Placera toaletten så rakt ovanför en annan toalett eller kök samt så nära nocken som möjligt så går det bra.
 
I stället för "dubbelvägg" kan du bygga in ett skåp (eller bara hyllor) för förvaring av toapapper och dylikt :)
gaia
 
Jag har placerat toalettutrymmet så att jag enkelt kan ansluta mot avloppsluftning och vatten till nervåningen (direkt utanför snedväggen).

Jo iden om att ha skåp istället för en vägg har jag också funderat lite på.


Tack för tipsen :)
 
NiclasR skrev:
Jo iden om att ha skåp istället för en vägg har jag också funderat lite på.
Tänk då på att täta mot lukt och lägga till lite ljudisolering.
 
Jag har en tanke på att gipsa upp en isolerad vägg där jag fäller in typ köksöverskåp i väggen.

Borde inte det räcka eller ska man göra någon extra tätning?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.