Hej,
Vi har precis börjat leta hus i trakterna där vi nu bor i bostadsrätt, dvs Huddinge-Stuvsta.

Vi tittar på ett gulligt hus byggt i början av 20-talet men funderar på vad vi ska titta extra på. Dom jag förstår av besiktningsprotokollet behövs det mer eller mindre akut:

- täta taket (nytt tak på 2000-talet så det är ett mindre underhåll som jag förstår det.
- se över ventilationen. Det är självdrag och enligt energideklaration behövs det förmodligen fler ventiler
- renovera två badrum. De är renoverade 1999 men måste tydligen renoveras igen, framgår inte riktigt varför. I protokollet står ”fuktindikation, mätning visar ingen fuktindikation”
- köket är från 70-talet och måste renoveras
Och störst:
- Det är krypgrund/en källare där tidigare en oljepanna stått. Där är det mycket fuktigt, även vatten på golvet när det regnar kraftigt. Det finns också sprickor i grunden.

Min fråga: är det ett vansinnesprojekt att ta sig an detta med en renoveringsbudget om 3-400 000?

Det som oroar mest är grunden, fukten. Kan en vanlig dränering med tätning råda bot på sådana problem? Var kan det tänkas kosta? Huset ligger på en bergstomt.
 
Det dubbla minst, om badrum måste göras direkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det dubbla minst, om badrum måste göras direkt.
Tack för svar!
 
Man kan ju tänka sig att badrummen inte alls behöver göras om. En besiktningsman kommer ju avfärda det om det är över 20 år men kan fungera i 50 år. Att ett kök är från 70-talet är väl ingenting som säger att man måste byta ut ... om då taket och grunden kvarstår som problem så kan mycket väl kunna lösas för 300-400k beroende på vad som är problemet.

Jag hade tagit in en duktig bekant eller kanske pratat med besiktningsmannen eller liknande och försöka få en uppfattning vad som behöver göras. Ett nytt tak kan man ju få för 100k, eller 300k, det beror ju på.

Källarens fukt och vatten vid regn i sig betyder inte så mycket, snarare dess påverkan på det som sitter ovanför. Det kanske behövs en dränering och så accepterar man att källaren är en källare...
 
S johd01 skrev:
Man kan ju tänka sig att badrummen inte alls behöver göras om. En besiktningsman kommer ju avfärda det om det är över 20 år men kan fungera i 50 år. Att ett kök är från 70-talet är väl ingenting som säger att man måste byta ut ... om då taket och grunden kvarstår som problem så kan mycket väl kunna lösas för 300-400k beroende på vad som är problemet.

Jag hade tagit in en duktig bekant eller kanske pratat med besiktningsmannen eller liknande och försöka få en uppfattning vad som behöver göras. Ett nytt tak kan man ju få för 100k, eller 300k, det beror ju på.

Källarens fukt och vatten vid regn i sig betyder inte så mycket, snarare dess påverkan på det som sitter ovanför. Det kanske behövs en dränering och så accepterar man att källaren är en källare...
Tack för perspektiv! Taket byttes 2003 så jag tror inte att hela taket måste bytas, men besiktningsman föreslog att taket skulle tätas i kombination med att se över ventilation pga fuktindikationer på insidan av taket. Fukten låg strax under gränsen på acceptabelt, men det fanns ändå mikrobakteriell tillväxt. Framkom också att det luktade mögel i källaren och till viss del inne i huset. Samtidigt fick alla andra rum utom badrum ingen anmärkning.

Bra info om mäklare och badrum. Badrummet i vår nuvarande borätt är också från -99, samma år som dessa två badrum renoverades. Jag skulle inte säga att det måste renoveras akut men jag har ju inte sett skicket på badrummen i huset än.

Edit: autocorrect. ”Fettsidan” - vad är det ens (framkom)
 
Att det luktar mögel i en källare skulle jag eventuellt med mycket övervägande kunna acceptera. Men om det finns tillstymmelse till mögellukt i bostadsytan, då går huset helt bort för mig.

Det är fullt tänkbart att mögelproblemet försvinner om man fixar dräneringen så att källaren blir torr. Men tänk om det inte hjälper?

Att bo i ett mögelhus är katastrof för hälsan, det tär på familjen och slutar ofta med skilsmässa. Har sett det i släkten.

Att det är blött i en källare, som används på lämpligt sätt behöver inte vara något stort problem, men det skall inte bli mögel, då är det ett problem.
 
Sen får man dock komma ihåg att äldre hus luktar helt naturligt också........det måste ju inte nödvändigtvis vara mögel för att det luktar unket och oidentifierat. Särskilt då källare.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.