Hej alla

Då var 50kvm trall på plats, tog lite tid men resultatet blev riktigt bra.

Undrar om någon har erfarenhet av hur man bäst behandlar lärktrall. Jag har hört att linolja skall vara väldigt bra, såg även att Cuprinol säljer en olja speciellt framtagen för lärk. Helst ser jag att inoljning skall behövas så sällan som möjligt, varannat år typ.

P.s Tack för hjälpen Peter! :) D.s
 
Vad jag har hört så är det linolja med det ska kunna vara som det är i 10-15 år har jag hört! Vilket då är jäkligt bra men det mörknar med tiden. Det blir väl åt det grå hållet har jag för mig.

/Micke
 
Jag fick rådet av 'min byggare' (hm kontraktet ännu inte underskrivet) att lärken, som han har i egen fabrik, helst inte skall behandlas de första två/tre/fyra åren - såvida man vill få fram lärkens vackra färg. Jag är ju själv just intresserad av den silvergrå ytan och risken med att du behandlar virket färskt är att det mörknar.

Att man därefter underhåller träet med inoljning med ett antal års intervaller - för att det skall hålla längre - är en annan sak. Annars kunde du ju lika gärna använda tryckimpregnerat trä.
 
Hej

Vi har också äntligen fått allt lärkträ på platts, men vi ville åt den röda tonen i lärken eftersom vi har cederträ på huset. så vi har oljat vårat i "lärkträolja".
Kommer inte på vad den heter just nu ( och det ösregenar så jag vill inte gå ut!!) ;)
Men resultatet blev riktigt bra. Den röd/bruna tonen blev bra till cedern. Om vi sedan vill låta ceder och lärk gå över i den silvergrå tonen är det bara att låta den vara under några år.
Om du dock är ute efter den tonen trån början så låt det bara ligga som yonna skrev.
Mvh Lisen
 
Det är väl också som så att när man oljar så fastnar skiten i luften betydligt bättre => mer underhåll för att få bort den => ny olja o.s.v

Om du gillar den naturliga gråa färgen som kommer efter ett tag, låt det vara, tänk på att det finns urgamla lador och annat som mår prima utan något som helst underhåll.

Fördelen med lärk jämfört med t.ex vanlig furuplank är att det är en större del kärna i lärken vilket står emot röta väldigt bra i sig själv.
Riktigt fin furu (kärnfuru) anses vara minst lika bra som lärk, men är svårare att få tag på.

 
Jotun har också en lärkträolja i siit sortiment, Benar, som vi har använt till vår lärkträtrall. Den lite röda tonen kvarstår då, men trädäcket blev klistrigt någon vecka efter, kanske för att jag la på för mycket. Hur som helst, nu är det hur snyggt som helst!
 
Vårat blev åxå lite klistrigt, fast snyggy!
Hur fick du bort klibbet?
Mvh lisen
 
Det försvann faktiskt helt av sig självt, efter ett par rejäla skyfall. Tipset är väl annars att ta på det tunt - klisterfläckarna är där jag slarvat och slabbat på för mycket olja.
 
Vad kostar lärk jämfört med vanligt tryckat?
 
  • Gilla
megagurius
  • Laddar…
PelleFork, ungefär dubbla priset.
 
Och en trall.. kräver även om den är gjord i finaste sibiriska lärk ett mycket tätt underhållsintervall.
1-2-3 gånger per år.
? ? ?
 
Tar upp en gammal tråd.

Att ytan blir klibbig är ej acceptabelt som jag ser det. Det antyder att oljan innehåller lösningsmedel som löser Lärkens naturliga hartser och oljor (naturliga skyddet).

Finns det någon som har erfarenhet som kan rapportera vilka oljor som är bra (ej klibbiga) och vilka som är dåliga

Är rådvill då även dyra oljor kan vara helt fel på lärk.
 
Förra året när vi byggde vår altan i lärk var det kanoon väder fram till augusti. Vår altan var också kanoon fin nästan solblekt - liknande ett nylagt furgolv. Då behandlade vi den med linoja (Gysinges) utblandad med balsamterpentin. Altanen blev kass - svartmögel angrep och den såg värre ut än den altan vi just rivit bort med femton år gammalt tryckt virke! Så i år körde vi först med trallrent och sedan med ett antimögelmedel och avslutade med lärkträolja (Jotuns tror jag). Resultatet är klart bättre men inte godkänt! Svartmöglet är på väg tillbaka. Det blir till att behandla en gång till i år. Nu tänker jag använda T-racern för rengöring (utan trallrent) och sedan behandla med antimögelmedel och sedan värma linolja och stryka in! Om det funkar kan jag meddela först i vår! Linolja och balsamterpentin tillsammans verkar dock inte funka!
 
Är inte linolja ett dukat bord för mögel o svamp?

Vi har använt Cuprinol träskydd och smörjer in 1 gång vartannat år på sensommaren
Inga problem alls. Ser ut som nytt
Givetsvis inte "billig" men fungerar bra ( nästan 100 kronor litern )

Det måste ha betydelse var och hur huset ligger
Om man bor torrt eller om man ständigt har en fuktig miljö

Satsa på kvalité, det lönar sig
http://www.cuprinol.se/prod.asp?Id=12
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.