Hej!

En kollega har fått ett märkligt fel på många sparade digitala bilder.
Bilden i full storlek har blivit beslöjad på sisådär 80% av bildytan. Men tittar jag på thumnail-bilden så är bilden ok.

Jag har provat att spara på annat media. Provat att öppna den i Photoshop CS3 osv. helt utan resultat.

Går det att reparera?
Vad kan ha hänt?

Jag bifogar en dump ifrån Opanda, vilket är ganska bra när det gäller att hitta dold info i bildfiler.

Mvh
Janne



Skärmdump av Opanda PowerExif med beslöjad bild i helskärm och klar thumbnail.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
Byggjanne Byggjanne skrev:
Hej!

En kollega har fått ett märkligt fel på många sparade digitala bilder.
Bilden i full storlek har blivit beslöjad på sisådär 80% av bildytan. Men tittar jag på thumnail-bilden så är bilden ok.

Jag har provat att spara på annat media. Provat att öppna den i Photoshop CS3 osv. helt utan resultat.

Går det att reparera?
Vad kan ha hänt?

Jag bifogar en dump ifrån Opanda, vilket är ganska bra när det gäller att hitta dold info i bildfiler.

Mvh
Janne



[bild]
Det finns så kallade Jpeg repair mjukvara för sådana problem. Ibland kan programmet fixa bilden, ibland delvist, dvs. förbättra, ibland inte alls. Man får prova sig fram.

Googla "jpeg repair"
 
Har du en backup av alla de bilder som du påstår blivit beslöjade? Är det egna tagna foton eller bilder du tankat ner på nätet? Kamera eller smartphone? Har filstorlekarna förändrats? JPG, PNG, TIFF, BMP eller annat filformat?
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Har du en backup av alla de bilder som du påstår blivit beslöjade? Är det egna tagna foton eller bilder du tankat ner på nätet? Kamera eller smartphone? Har filstorlekarna förändrats? JPG, PNG, TIFF, BMP eller annat filformat?
Jag ska försöka svara på det jag vet eftersom jag inte har all samlad fakta.
Har du en backup av alla de bilder som du påstår blivit beslöjade? Det är på backup och hdd de blivit beslöjade, dvs motsvarande kopia.
Är det egna tagna foton eller bilder du tankat ner på nätet? Egna bilder. Exemplet är på deras hund.
Kamera eller smartphone? Kompaktkamera (kan ses i exif).
Har filstorlekarna förändrats? Nej.
JPG, PNG, TIFF, BMP eller annat filformat? Jpg (kan ses i exif).

Nu är jag intresserad av vad du kommer fram till med de här uppgifterna.
 
Redigerat:
tompax tompax skrev:
Det finns så kallade Jpeg repair mjukvara för sådana problem. Ibland kan programmet fixa bilden, ibland delvist, dvs. förbättra, ibland inte alls. Man får prova sig fram.

Googla "jpeg repair"
Bra tips. Det ska jag prova.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.