Hej!

Sitter och funderar på en robotgräsklippare men funderar på om min tomt är OK för en sådan(Bilder nedan)? robomows hemsida beräknade min matta till ca 600kvm och då räknar jag inte med dom delar jag kommer få klippa själv finns en "ruffigare" del som jag inte tror någon klippare rår på.
gränskabel sätter man dit med "peggar" och jag bör klara mig på ca 300 meter.
Klipparen ska helst klara lite tuffare tag då björkris är vanligt förekommande och en del kottar så en som slår av gräset är ett plus, har inga barn eller djur på tomten så den kan röja på hur den vill, grannarna verkar ibland döva så ljud är nog inte problem, speciellt då den kommer gå dagtid.
reservdelar och lätt servad och pålitlig är starka poäng. en robot gräsklippare som man får laga stup i kvarten gör nog att man istället tar ut sin gamla klippare tillslut. klarar den mina markstenar?
*Pålitlig
*Stark(offroad edition (y)) (fått för mig att dessa är klena och stannar om det kommer ett gammalt eklöv under dom)
*lättservad
* priset lär väll hamna runt 10 tusen misstänker jag?
En stark bonus är om den kan klippa parksliden också :crysmile:

Alla tips är välkomna, kanske sådant ni gjorde fel i början eller bra nybörjar tips.

e2B1wZs.jpg
6ITe1AB.jpg
R72mFDA.jpg
hoGiyRO.jpg
SaMxV9e.jpg
 
Hej igen. testar i min gamla tråd istället för att göra en ny med en ny fråga.

hur påverkar andra kablar i marken robotens kablar? har en del 12 volts lampor med kabel i marken? kommer dom störa den?

blev en rob s600 från classe för 7000kr.

Eftersom valborg är inställt blir det en perfekt dag att krypa runt på alla fyra och brottas med gränsslingan.
 
Klipparna lyssnar efter signaler i kHz-området, 50 Hz är den blind för så vanliga elkablarna är inget problem.
 
E etompau skrev:
Klipparna lyssnar efter signaler i kHz-området, 50 Hz är den blind för så vanliga elkablarna är inget problem.
Tack då behöver jag inte oroa mig för det iallafall.
en annan fundering är om man kan dra guide slingan för långt bort från vissa områden? bilden nedan förklarar.
SERuhuK.jpg
 
Det blir nog bra om du gör som på din skiss. Klipparna far runt som en biljardboll och kan efter start från en plats längs guidekabeln hamna var som helst inom begränsat område.
 
  • Gilla
aka_the_barf
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det blir nog bra om du gör som på din skiss. Klipparna far runt som en biljardboll och kan efter start från en plats längs guidekabeln hamna var som helst inom begränsat område.
Tack än en gång. då kan det där nog fungera. Tyvärr för dig så hopar sig frågorna. Lågströmskabeln man får med kommer inte att räcka fram till området den ska stå vid. jag har kollat på en 10 meters kabel men priserna är smått vansinniga måste jag säga. mellan 300-400kr för en tiometers fjutt kabel.
Jag ser 3 alternativ. ett är att hitta likadana kontakter och göra en egen kabel, jag har massor av fin kabel hemma så det är inget bekymmer.
alternativ 2 bryter garantin då jag förlänger kabeln, oroa dig inte jag kommer löda fint och försegla det med fin krympslang.
alternativ 3 är att jag skaffar en annan likadan kabel av kort längd för att hålla priset nere och förlänger, eller bara snor kontakterna.
har du något tips på om dessa kontakter finns någonstans eller vart korta kablar finns. jag köper helst från en affär då inget kommer skickas i tid. bor i södra Stockholm så jag har nära till det mesta, bauhaus, k rauta, claes ohlsson, kjell, biltema, netonet, webhallen, el giganten, jula, rusta och diverse mindre kedjor/affärer.
Är detta någon form av universell kontakt, på transformatorn står det husqvarna som för visso äger mcculloch. passar dessa kontakter även till andra märken, kan jag tex köpa gardenas kabel, eller worx?
FDpik02.jpg
 
E etompau skrev:
Piratkontakter från Biltema:
[länk]
Dom där ser iallafall snarlika ut och billigare blir det + att man slipper fula skarvar OCH behåller garantin.

tack för all hjälp, hoppas jag får chansen att återgälda det någon gång!
 
E etompau skrev:
Piratkontakter från Biltema:
[länk]
har köpt dom nu och dom är exakta kopior. köpte den där tången också så blir allting rätt. 10 st i varje paket. detta är även perfekt när jag meckar bil, slipper jag köra skabbiga skarvhylsor/flatsift som inte ser så trevliga ut efter ett par år. sen har jag trädgårdsbelysning där skarvar alltid varit ett dilemma inte längre, att jag inte tänkt på dessa tidigare?
 
Funkar vilken kabel som helst till begränsnings/guidekabel? Jag ser att originalkabeln är förtennad, vilket till viss del kan förklara varför de är så dyra.
 
Jag använde vanlig svart Fk från Jula när jag la tråden för ett par år sig. Funkar hur bra som helst! Riktiga skarvdon på det så håller det många år!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Lysande andr.ljung! (y)

Jag lurar lite på skarvdonen också. Jag har sett att kontakterna som ska in i laddstationen är av modellen som brukar kallas för "Norsk skarvklämma", vilket enligt min erfarenhet är riktigt skräp. Min första tanke var att där måste jag in med något smörj för att undvika korrosion.
 
Man kan säga att jag snålade på kabeln och köpte för ändamålet avsedda skarvar, dvs sådana som är kapslade och fyllda med någon form av fett/olja som gör skarven vattentät. En helt ok kompromiss tycker jag!
 
Så nu är kabeln klar. biltemas tång för ändamålet är inte så bra, "clipsen" hamnar snett hela tiden så försök hitta en annan istället, fick sitta med en näbbtång och hålla clipsen raka . såg en tysk med en riktig tång som gjorde dom rakt och snabbt. blev tillslut en sladd tråd detta. tycker orginal sladdarna verkar vara av dålig kvalite och väldigt tunna, skulle timma på 0.25mm. det kan ge en rätt bra volt drop. kikade på deras 20 meters kablar och dom verkade ha samma klena kabel.
enligt en voltage drop sida skulle en kabel med 0.25 tappa 14 volt av dess 28 volt. min kabel om den vore 20 meter tappar bara 0.3 volt
n31ijNV.jpg
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.