Tänkte limma glarutors i stolpar för ett glasräcke (stolparna har en skåra som jag tänkte fylla sedan trycka ihop) och skulle behöva något lite segt men starkt lim som fäster bra på glas. Funderar på Biltema Ruttätning
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/vindrutetatning-2000017139
Eller biltemas marintätning
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775
eller kanske något slags pl lim
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-504035/
 
Aluminium arbetar ganska mycket. Vad hade du tänkt för glas? Pl400 skulle jag inte köra på. Den rörelsefogen är ganska stel.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vanlig hederlig silikon, men det ska vara tjockt med silikon, flera mm.
Får inte tryckas i botten.

Protte
 
Silver78 Silver78 skrev:
Aluminium arbetar ganska mycket. Vad hade du tänkt för glas? Pl400 skulle jag inte köra på. Den rörelsefogen är ganska stel.
Det är härdade glasrutor jag hade liggandes. Tänkte limma dom mot rustas stolpar https://www.rusta.com/se/tradgard/glasracken/rustas-glasracken/
Normalt är det en aluminiumlist som är limmad i glasrutorna som sedan skruvas ihop med stolpen. Men jag har ej dessa lister så det blir lim alltihop. Skåran är ca 12mm och glaset ca 6mm så det finns utrymme för en del lim.
Tänkter att polyueuretan borde vara lite starkare än vanlig silikon. Man vet ju tex polyeuretanfästen till trimmade bilmotorer för att det skall bli lite styvare. Jag vill ju samtidigt att det blir stabilt och inte för mycket flex i limmet.
 
B Bockstensmannen skrev:
Det är härdade glasrutor jag hade liggandes. Tänkte limma dom mot rustas stolpar [länk]
Normalt är det en aluminiumlist som är limmad i glasrutorna som sedan skruvas ihop med stolpen. Men jag har ej dessa lister så det blir lim alltihop. Skåran är ca 12mm och glaset ca 6mm så det finns utrymme för en del lim.
Tänkter att polyueuretan borde vara lite starkare än vanlig silikon. Man vet ju tex polyeuretanfästen till trimmade bilmotorer för att det skall bli lite styvare. Jag vill ju samtidigt att det blir stabilt och inte för mycket flex i limmet.
Viktigt är att det finns flex. Du får under omständigheter sätta rutorna i press. Aluminium har en rörelsemån på ungefär 1 mm per meter. Det finns ju sikaflex 271. Det har jag använt en del. Det är elastiskt.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Rutorna ska sitta lösa och inte fästas upp, en vinkel nere med en gummi bit på som förhindrar att rutan åker ner och någon gummibit mellan ruta och stolpe uppe och nere på båda sidor om rutan, finns gummiduk från 1 - 10 mm tjock. Har själv glas men mot trästolpar som rör sig rätt bra.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Det satt alulister i spår i stolparna, gör så att jag limmar dessa på glas ytterkanterna med 2 komponents epoxylim.
Det är ett litet spel i spåren så hoppas den rörelsen räcker. orginalrutorna sitter också med limmade lister.
https://www.bauhaus.se/strong-rapid-2-100ml#go-to-description

Frågan är om det går att rugga upp ytan på ett härdat glas, tex med något specialsandpapper eller något slipdon?
 
Att rugga upp ytan på ett glas är nog inte att föredra, dessa glas är i allmänhet av härdad typ och kan gå i kras vid repor i., det med alulist, du bör nog sätta en vinkel nere som håller glaset på rätt nivå i höjdled och en silikon eller annat som gör att inte det blir skrammel i övrigt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
3 hårda material med olika temperaturutvidgning (glas, epoxy och aluminium).
Varför inte något flexibelt mellan glaset och aluminium, tex silikon som sitter som berget på blanka ytor.

Protte
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
3 hårda material med olika temperaturutvidgning (glas, epoxy och aluminium).
Varför inte något flexibelt mellan glaset och aluminium, tex silikon som sitter som berget på blanka ytor.
Det är inte mycket att fylla upp så silikon blir för lite volym för att bli hållfast i läget om jag använder skenorna.
Sedan står stolparna skruvade i trä så det hela är ändå lite möjlighet till rörelser utöver rörelsemarginalen mellan skenorna/spåren i stolpen.
Är mer rädd att limfogar skall släppa vid vindlast så får bli 2komponent grejer.

Protte
 
Hej
Var med för länge sedan om en konstruktion med glas och aluminium. den låg i och för sig kontinuerligt blött så värre än ett altanräcke men lite av det vi lärde oss då var:
* Det enda man kan limma glas med som håller för kontinuerlig väta är silikon.
* Fogarna måste vara tjocka (flera mm) pga värmerörelserna.
* Härdat glas får absolut inte repas, det kan explodera..
* Tvätta glas med diskmedel, Yes Citron var bäst. Det var det enda som inte lämnade en hinna av diskmedel efter sig, mycket effektivare än lösningsmedelstvätt. Trasor med lösningsmedel lämnar en tunn hinna fett om man inte har ett flöde rent lösningsmedel om man använder lösningsmedelstvätt.
* Efterskölj noga.
Aluminium är svårt att få rent. Svartanodiserat fick man specialbeställa annars anoljades det vid tillverkningen. Vanlig ofärgad anodisering har många djupa porer och är i sig spröd, svårt att få en fog med hög hållfasthet. .
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz och 2 till
  • Laddar…
Oj vad negativ jag lät. Jag tror säkert du får till det med några enkla regler, använd mjukt lim (silikon), tvätta, tvätta, tvätta och javisst ja tvätta rent.
 
Och ta inte på ytorna du tänker limma, du lämnar en fettfilm tjockare än 4 Ångström kvar. (lärde mig det på en limkurs).
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Och ta inte på ytorna du tänker limma, du lämnar en fettfilm tjockare än 4 Ångström kvar. (lärde mig det på en limkurs).
Inte i Coronatider med spritade händer :p
 
U Urban J A skrev:
Hej
Var med för länge sedan om en konstruktion med glas och aluminium. den låg i och för sig kontinuerligt blött så värre än ett altanräcke men lite av det vi lärde oss då var:
* Det enda man kan limma glas med som håller för kontinuerlig väta är silikon.
* Fogarna måste vara tjocka (flera mm) pga värmerörelserna.
* Härdat glas får absolut inte repas, det kan explodera..
* Tvätta glas med diskmedel, Yes Citron var bäst. Det var det enda som inte lämnade en hinna av diskmedel efter sig, mycket effektivare än lösningsmedelstvätt. Trasor med lösningsmedel lämnar en tunn hinna fett om man inte har ett flöde rent lösningsmedel om man använder lösningsmedelstvätt.
* Efterskölj noga.
Aluminium är svårt att få rent. Svartanodiserat fick man specialbeställa annars anoljades det vid tillverkningen. Vanlig ofärgad anodisering har många djupa porer och är i sig spröd, svårt att få en fog med hög hållfasthet. .
Tror jag ändrar mig och kör på Biltemas Marintätning 1komponents polyeuretan gummimassa.
Hade det i bilrutan på en dragrace bil och det satt otroligt bra men ändå flex.

kan få lite mer ”volym” i fogen om jag tar bort listerna jag först tänkte epoxilimma mot rutorna.
Låg och funderade i natt vad som händer vid vindlast. Rutorna är 2,25m breda och 1m höga så mer än dubbelt de som rusta säljer.
 
  • Aluminiumprofil som hålls upp, troligen för glasinstallation eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.