som rubriken lyder.
kan man klassa om ett fritidshus till vanligt hus för att tex. slippa vissa byggnormer.

Jag har ett fritidshus som är under totalrenovering o tillbyggnad det ligger inte i fritidshusområde, sammlad bebyggelse eller på detaljplanerad tomt. Jag kommer bo där permanent och vill eventuellt bygga till ytterligare om man nån gång skulle få tillökning. Läget är perfekt och jag äger tomten på 1250m2. Och vill därför inte lämna denna lilla idyll.

:-[
 
Fastighetens taxeringskod har inte det minsta att göra med normer och krav på ditt bygge. Att du har en fritidsfastighet hindrar på inget sätt att du rustar upp den för permanentbruk. Kvalitetskraven för en åretruntvilla är desamma som om du gör samma byggändringar i en sommarstuga.
 
tack för svaret.

jag tänkte mest på det här att man inte får bygga mer än tex.70m2 höjd till nock osv.

mvh
 
Låter som bestämmelser i detaljplan (eller områdesplan). Och de påverkas inte heller av att huset används året runt eller endast sommartid. Även om du får ny typkod på fastigheten gäller samma planbestämmelser.
 
Lättas är att ta kontakt med kommunen där du har din stuga i. Dom är nog villig att hjälpa dig.
 
Anledningen till regler som max byggyta, takvinkel osv
är ju att kommunen vill förhindra att sommarstugor "permanentas".

Allt för att slippa oplanerade kostnader med "skola vård och omsorg",
kommunikationer mm långt från tätorterna.

Så någon vidare hjälp med att få bygga utanför planbestämmelserna skall du nog inte räkna med.

Kommunen vet att bara ett åretrunthus bland sommarstugorna kommer att leda
till krav på skolskjuts, hemvård, busslinje mm.

Och det vill den som sagt förebygga. Och du vill kanske
själv ta del av sammhällets service "om man nån gång skulle få tillökning", utan att kommunalskatten stiger ytterligare.

Men, lycka till moliden141!


//KoW
 
tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.