Hej, vi bor permanent i en gammal sommarstuga och tar vatten från en egen brunn som vi delar med grannen (som bara bor här på sommaren). Efter ett vattenprov har vi valt att installera ett vattenfilter med omvänd osmos under köksbänken för dricksvattnet men den kräver minst 3 bar i vattenledningen och det verkar som vi inte har det för ackumulatortank kan inte fyllas upp.

Nere vid brunnen är det ett borrat hål, nedsänkt pump och en hydropress och sen går vattnet upp till våra vardera hus. Antagligen så har ingen fyllt på luft i hydropressen på många år så man kanske kan höja trycket där men hon som bor i andra huset vill inte ha högre tryck hos sig och jag vet inte om man vågar ruta runt där, det ser ganska kackigt ut i pumphuset.

Så det jag undrar är hur man på bästa sätt höjer vattentrycket hos oss? Det bästa hade ju varit om vi kunde få högre tryck i hela huset men i alla fall måste vi ha högre tryck i köksskåpet. Vad jag har förstått så kan vi inte bara sätta in en pumpautomat eller hydrofor hos oss då det skulle öka trycket ner till pumpen och henne också?

Utomlands verkar det finnas små booster pumpar man sätter innan vattenfiltret men inget jag hittar i sverige. Någon som vet om det är ett alternativ?

Alla förslag uppskattas!
 
Lite svårt att hitta info på området men vad är det som gör att det inte skulle fungera att installera något expansionskärl och och sen en pumpautomat i källaren hos oss?

Vi kan väl inte vara ensamma om problemet?
 
Det finns tryckhöjare att köpa. Som höjer trycket i bara ditt system.
 
Tänker du på t ex en sån här: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/grundfos-pumpautomat-mq3-45-b?category_id=1136

Det låter ju som det bara är att koppla in den på inkommande vatten i källaren och så löser den biffen, men det låter lite för bra för att va sant? Om den höjder trycket från t ex 2 till 3 bar så antar jag att den suger från hydropressen som står i pumphuset, klarar hydropressen det? Borde man inte ha en ackumulatortank innan den?

Jag hittar ingen information hur man installerar den eller i vilka anläggningar den funkar. Någon som har erfarenhet av en sån?
 
jahapp, hade hoppats att forumets eminenta medlemmar skulle kunna komma med lite smidigt hjälp mem får väl fortsätta jaga rörmockare. Ringde 3 idag, två ville inte ens fundera på att ta jobbet och den tredje sa att det bara gick att lösa genom att höja trycket från brunnen.....
 
D Detraw skrev:
jahapp, hade hoppats att forumets eminenta medlemmar skulle kunna komma med lite smidigt hjälp mem får väl fortsätta jaga rörmockare. Ringde 3 idag, två ville inte ens fundera på att ta jobbet och den tredje sa att det bara gick att lösa genom att höja trycket från brunnen.....
Visserligen får man meka med sitt vatten lite som man vill. Och du kan ju prova att gå till företaget i länken och fråga om denna automat. Hur den funkar osv. Det finns system att köpa, men för privat bruk är de inte så vanliga. Därmed inte sagt att det inte går eller att du kan fixa det. Kan bara bli lite svårare.
 
D Detraw skrev:
Hej, vi bor permanent i en gammal sommarstuga och tar vatten från en egen brunn som vi delar med grannen (som bara bor här på sommaren). Efter ett vattenprov har vi valt att installera ett vattenfilter med omvänd osmos under köksbänken för dricksvattnet men den kräver minst 3 bar i vattenledningen och det verkar som vi inte har det för ackumulatortank kan inte fyllas upp.

Nere vid brunnen är det ett borrat hål, nedsänkt pump och en hydropress och sen går vattnet upp till våra vardera hus. Antagligen så har ingen fyllt på luft i hydropressen på många år så man kanske kan höja trycket där men hon som bor i andra huset vill inte ha högre tryck hos sig och jag vet inte om man vågar ruta runt där, det ser ganska kackigt ut i pumphuset.

Så det jag undrar är hur man på bästa sätt höjer vattentrycket hos oss? Det bästa hade ju varit om vi kunde få högre tryck i hela huset men i alla fall måste vi ha högre tryck i köksskåpet. Vad jag har förstått så kan vi inte bara sätta in en pumpautomat eller hydrofor hos oss då det skulle öka trycket ner till pumpen och henne också?

Utomlands verkar det finnas små booster pumpar man sätter innan vattenfiltret men inget jag hittar i sverige. Någon som vet om det är ett alternativ?

Alla förslag uppskattas!
De pumpar som länkats till här är sugpumpar, och sådana kan du inte koppla in direkt på din inkommande vattenledning, de är gjorda för att ha en egen sugslang direkt ner något slags vattenmagasin, t.ex. en grävd brunn, eller ett borrhål med god tillrinning. För att dessa skulle funka för dig skulle ju den nuvarande pumpen och hydropressen behöva klara av att leverera minst samma mängd vatten med minst samma tryck till dessa pumpar som dessa pumpar sprutar ur sig, och kunde det gamla systemet göra det skulle du inte ha problemet.

Du kan inte heller bara ersätta "din" del med en sån här pump, eftersom det skulle kräva två slangar ner i din borrade brunn, en för den gamla pumpen och en för den nya, En sugpump kan dessutom bara suga upp vatten från ett begränsat djup, minns inte siffran exakt, men har för mig att det är i trakterna av 8-10 meter från pumpens placering räknat. Sjunker vattennivån i hålet under detta blir det lite eller inget vatten, och du kan behöva "starta om" pumpen genom att själv fylla den med vatten först.

Hydropressen måste fyllas med luft till ca. 90% av det som kallas för tillslagstryck, dvs. det tryck i systemet vid vilket tryckströmbrytaren startar pumpen. Sedan fyller pumpen systemet så länge trycket inte kommer upp i det som kallas frånslagstryck då pumpen slås av igen.

Om detta förtryck i hydropressen blir för lågt kommer den att få sämre funktion som buffert (trycksatt vattenmagasin) och din pump kommer att slå av och på oftare, vilket sliter i onödan på den. Dessutom kommer inte tryckvakten att hinna slå av pumpen så att trycket stannar på det inställda, utan den kommer att stanna först på ett högre tryck (nej, detta är inte bra även om det var just ett högre tryck du ville ha, detta blir på fel sätt...).

När pumpen arbetar är det i praktiken dess kapacitet som avgör ditt tryck i systemet, och först när den stannat är det hydropressen som avgör. Man ställer in de bägge trycken för till- och frånslag i tryckvakten, som brukar sitta på eller mycket nära hydropressen, antingen separat eller som endera av dem med ett intervall uppåt eller neråt, det varierar med märke och modell.

Vanliga värden för detta är tillslag vid 2 kg och frånslag vid 4 kg, men du skulle alltså kunna "flytta" upp detta intervall till t.ex. 3 och 5 kg. Se dock till att förtrycket i hydropressen ar kontrollerat och ev. justerat först, kanske är det allt som behövs!

Du justerar förtrycket genom att slå av pumpen, öppna en kran så att hydropressen blir så tom på vatten den kan och sedan fyller du på luft genom ventilen (som vanligtvis sitter på motstående sida på tanken mot utloppet) med en kompressor till ca 90% av tillslagstrycket, dvs. vanligen 1,8 kg. OBS! Du kollar detta på luftpåfyllarens manometer, inte på hydropressens! Det går att använda en handpump i stället för kompressor, men det kommer att ta skitlänge och vara rätt jobbigt.

Jag gissar att din granne inte är så hemma på det här heller och bara tycker att högre tryck "låter läskigt", inte att denne vet att installationen inte klara av det. Jag skulle ändå inte fixa alltför mycket med detta utan att grannen var med på båten. Å andra sidan, om förtrycket i hydropressen har blivit alltför lågt är sannolikt "vilotrycket" i systemet högre nu än när den har rätt förtryck, så börja i alla fall med det och se vad som händer.
 
Tack för svaren, speciellt maccall för att du tog dig tid att skriva så utförligt!

Jag har sneglat på scala pumpen också men var osäker om den kunde kopplas in efter hydropressen och på maccall låter det ju som det inte skulle gå :(

Jag var och mätte trycket på hydropressen och den var på 1,35 men då har jag inte tömt den på vatten, är osäker om man måste tömma den för att kunna mäta rätt? Tyvärr är det grannen som har elen till pumpen så jag kan inte stänga av den och från kranen mellan pumpen och hydropressen har rostat fast (en sån med röd ratt) och jag vågar inte ta i för hårt så att det läcker när jag inte har möjlighet att stänga av pumpen.

En första åtgärd är väl att pumpa upp trycket i hydropressen till 1,8 och se om det hjälper

Pumpen står som du säger på 2 och 4 för till och från. Det bästa hade ju varit att höja den till 3 och 5, för försöka ta det med grannen men är ganska osugen på det, hon är redan orolig för att vi "permanent boende" ska sabba brunnen för henne.

Hur stor är chansen att en gammal sänkpump skulle klara att höjas till 3 och 5 för till och frånslag? Borrdjudet är på 50m och det spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.