Hej,
Vår bergvärmepump är från 2007. Vi har en extra värmepumpsförsäkring från Artic á 2995 kr per år. Min fråga är om det är värt att fortsätta med denna, ganska dyra, försäkring och vilka erfarenheter ni har av att få ersättning vid skada m.m.?
Tacksam för tips och erfarenheter.
MVH JKL

https://www.arctic.se/forsakringslosningar/varmepumpar/
 
Vi har en Thermia luft vatten VP vid fritidhuset, och en bergvämepump här i villan. Vi betalar också de här rätt dyra försäkringarna.

Här i villan råkade vi ut för läckande VV beredare i värmepumpen sommaren 2018 (om jag minns rätt), skadan kostade 24 000. Vi fick ca 50% av skadan från hemförsäkringen, resten från Arctic.

Värmepumpen vid fritidshuset krånglade häromåret, det var dels fel på en växlingsventil, dels en tryckgivare. Det var en del strul med felsökningen, totalt 3 felsökningsbesök, plus själva reparationerna. Vill minnas att det gick på 12 000. Där fick vi en liten summa från hemförsäkringen (äldre pump), resten från Arctic.

De har varit väldigt lätta att ha med att göra.

Premierna är höga, och verkar växa kraftigt med åldern på värmepumpen. Nu är premierna så höga att man kan ifrågasätta om det är lönt att fortsätta betala.

Det är skönt med försäkringsskyddet. För man kan kompromisslöst låta reparera, behöver inte fundera på om jag skall åka dit och felsöka själv (50 mil), eller om man skall skippa felsökning, och köpa ny VP istället.
 
Kolla med ditt försäkringsbolag , t.ex. Folksam som vi har är åldersavdraget helt avskrivet efter 12 år enligt handläggaren. Hen tillade också att det kan vara fel som blir för kostsamma i förhållande till åldersavdraget och då går oftast Arctic in, då får man stå för hela kostnaden själv och begära från Arctic i efterskott. Vet inte om de täcker kostnad för initiell felsökning och beräknad kostnad för åtgärd innan insats görs.

Jag är inne på 11e året och betalar för det 2095kr, har för mig det började på 995 kr 7e året. Arctics försäkring kan man förnya till och med 16e året. Ångrar att jag inte tog erbjudandet vid installationen om att direkt utöka försäkringen till 10år (billigare), detta kanske inte erbjuds idag?

Händer något allvarligt så slutar oftast notan på 5 siffrigt och då har man kanske tjänat in utgiften, håller värmepumpen 16 år har man gött Arctic i 10 år utan nytta. Lite av ett lotteri.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker försäkringen är värd pengarna. Har utnyttjat den en gång när kompressorn havererade. Fick en helt ny utedel + uppgradering av innedelen utan kostnad.
 
  • Gilla
JL2021
  • Laddar…
Tack för tipsen!
 
Jag räknade lite vad det skulle kosta för mig att förnya försäkringen för min Nibe F750. Arctic höjer försäkringspremien med 600 kr per år. Man kan förlänga försäkringen i 18 år (Jag antar att de menar tills VP:n är 18 år från nyinstallation). 6 års försäkring ingick när jag köpte VP:n.
Tabell över ökande försäkringspremier för en Nibe F750 värmepump över 18 år, med en total kostnad på 51,140 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 12 år har man betalt in 51,140 kr till försäkringsbolaget.

Man kan väl anta att kompressorn gått sönder en gång före sista året. Under en 20 års period livslängd på en värmepump skall man räkna med ett byte av kompressor. En kompressor kostar 11,674 kr på JS Energi. Tillverkarna rekommenderar alltid att man även byter torkfilter och expansionsventil när man byter kompressor i värmepumpen, detta är också något som är standard vid ingrepp i gas/kylkretsar.

Jag hoppar över det där med försäkringen och sparar undan 50,000 kr extra på ett buffertkonto för "oförutsedda utgifter" under 10 år istället. 420 kr i månaden blir det om man får 0% i ränta.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Intressant. Bra spaning. Och tack för att du gjorde matten åt oss andra!
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
knorrhane knorrhane skrev:
Jag räknade lite vad det skulle kosta för mig att förnya försäkringen för min Nibe F750. Arctic höjer försäkringspremien med 600 kr per år. Man kan förlänga försäkringen i 18 år (Jag antar att de menar tills VP:n är 18 år från nyinstallation). 6 års försäkring ingick när jag köpte VP:n.
[bild]

Efter 12 år har man betalt in 51,140 kr till försäkringsbolaget.

Man kan väl anta att kompressorn gått sönder en gång före sista året. Under en 20 års period livslängd på en värmepump skall man räkna med ett byte av kompressor. En kompressor kostar 11,674 kr på JS Energi. Tillverkarna rekommenderar alltid att man även byter torkfilter och expansionsventil när man byter kompressor i värmepumpen, detta är också något som är standard vid ingrepp i gas/kylkretsar.

Jag hoppar över det där med försäkringen och sparar undan 50,000 kr extra på ett buffertkonto för "oförutsedda utgifter" under 10 år istället. 420 kr i månaden blir det om man får 0% i ränta.
knorrhane knorrhane skrev:
Jag räknade lite vad det skulle kosta för mig att förnya försäkringen för min Nibe F750. Arctic höjer försäkringspremien med 600 kr per år. Man kan förlänga försäkringen i 18 år (Jag antar att de menar tills VP:n är 18 år från nyinstallation). 6 års försäkring ingick när jag köpte VP:n.
[bild]

Efter 12 år har man betalt in 51,140 kr till försäkringsbolaget.

Man kan väl anta att kompressorn gått sönder en gång före sista året. Under en 20 års period livslängd på en värmepump skall man räkna med ett byte av kompressor. En kompressor kostar 11,674 kr på JS Energi. Tillverkarna rekommenderar alltid att man även byter torkfilter och expansionsventil när man byter kompressor i värmepumpen, detta är också något som är standard vid ingrepp i gas/kylkretsar.

Jag hoppar över det där med försäkringen och sparar undan 50,000 kr extra på ett buffertkonto för "oförutsedda utgifter" under 10 år istället. 420 kr i månaden blir det om man får 0% i ränta.
(Blev dubbla citat..) Hmm, undrar om inte F750 har annan premie (troligen pga alla problem) ? Jag betalade för 12 året 2795kr och har årlig ökning med 300kr. (2495 året innan) IVT bergvärmepump installerad nov 2009.

Det är ju inte bara att köpa prylar på JS, gäller ju att känna en kyltekniker som tar åt sig jobbet och som även blir "blåst" på vinsten på delarna. Garantin gäller ju bara om certad tekniker gjort fackmannamässigt jobb.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Jag fick en faktura i handen för 7 år sedan när vi köpte huset på en sådan försäkring. Jag hoppade över den och det har än så länge visat sig rätt. Nu är pumpen snart 14 år så det är väl dags oavsett vad ändå
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
F fusion skrev:
Det är ju inte bara att köpa prylar på JS, gäller ju att känna en kyltekniker som tar åt sig jobbet och som även blir "blåst" på vinsten på delarna. Garantin gäller ju bara om certad tekniker gjort fackmannamässigt jobb.
Det förstår jag. Jag ville bara ha med priset för att man ska kunna bilda sig en ungefärlig uppfattning om vad kostnaden för byte av en kompressor. Självklart skulle jag anlita en riktig installatör och köpa kompressorn av denne. :D
 
Med tanke på att bolaget har som affärsidé att sälja försäkringen så är det rätt givet att de förväntar sig att de ska gå med vinst på den. Med den logiken kan köparen av försäkringen räkna med att göra förlust på den. Så visst tycker man det är kul att spela ett spel som är riggat till ens nackdel så kan man ju köpa försäkringen.

Bara att inse att många är trygghetsnarkomaner och att dessa bolag tjänar bra på det. Jag har blivit erbjuden att teckna försäkring när jag köpt en vattenkokare på Elgiganten, trodde faktiskt inte de gjorde det för så billiga produkter (ca 200:), men eftersom de frågade så kan man tyvärr anta att det finns folk som köper sådana försäkringar.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
J JL2021 skrev:
Hej,
Vår bergvärmepump är från 2007. Vi har en extra värmepumpsförsäkring från Artic á 2995 kr per år. Min fråga är om det är värt att fortsätta med denna, ganska dyra, försäkring och vilka erfarenheter ni har av att få ersättning vid skada m.m.?
Tacksam för tips och erfarenheter.
MVH JKL

[länk]
I december 2023 ”dog” pumpen. En VVS kille konstaterade elfel. Hand el kollega lagade detta med en ny brytare till pumpen. Artic vägrar ersätta oss. Nu ligger ärendet till omprövning hos Protector. Hur kan detta vara rimligt?
Med vänlig hälsning, ST
 
S Sussmpuss skrev:
I december 2023 ”dog” pumpen. En VVS kille konstaterade elfel. Hand el kollega lagade detta med en ny brytare till pumpen. Artic vägrar ersätta oss. Nu ligger ärendet till omprövning hos Protector. Hur kan detta vara rimligt?
Med vänlig hälsning, ST
Den dog en månad för tidigt? Eller?
 
Nej den dog inte för tidigt! Fokus är att min extra försäkring i Artic inte anser att jag har en skada enligt deras vokabulär, på trots av att pumpen faktiskt inte fungerade då den tillhörande el dosan intill den var trasig.
 
Om det är en säkerhetsbrytare på vägg så tillhör ju den inte vp. För det var väl inte så att den kom med i förpackningen tillsammans med värmepumpen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.