Hej, höll på o skruvade på vattenavstängningar i pannrummet, då jag ville strypa radiatorslingan som går genom en kulvert till Garaget, och höll på o pillade på varmvattenavstäningen (skjutventil) istället av misstag. Det började läcka, sprutade en fin dimma över ansiktet.

Det läcker inte längre, jag fixade läckan men är orolig över legionella. Bör jag vara orolig?

Vänligen,

Meads
 
Krokben
Legionella är luftburen så så länge du inte andades in "dimman" behöver du inte oroa dig. Sen är det inte säkert att det fanns någon legionellatillväxt i vattnet. Man luftar ju element utan att dö, trots att vattnet legat i rören hela sommaren på en temp på runt 20 grader. Det kan ta upp till 6 dagar innan du känner av något om du har fått det så är du orolig, kontakta vårdupplysningen.
 
Värmevattnet är ett slutet system. Dels borde det tillräckligt många gånger ha värms tillräckligt för att döda av bakterierna och dels är vattnet väldigt syrefattigt så det är inte så många organismer som trivs där.
Det är stor skillnad mot tappvattnet där det hela tiden fylls på färskt vatten med bakterier och syre.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Om jag förstår det rätt så var det på tappvarmvatten som sprutade på dig? Om så behöver du inte vara orolig såvida du inte har haft systemet avstängt en längre tid alternativt om tempen konstant ligger under 45 grader
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Om jag förstår det rätt så var det på tappvarmvatten som sprutade på dig? Om så behöver du inte vara orolig såvida du inte har haft systemet avstängt en längre tid alternativt om tempen konstant ligger under 45 grader
Precis, det var varmvatten till bottenvåningens kranar. Är det tappvarmvatten alltså?
Tack för hjälpen, känns bättre och jag är väl lite onödigt orolig.

Tack :)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vattnet i radiatorkretsen är generellt grå/svart och kan lukta lite unket då det är syrefattigt som någon skrev. Har du däremot nyligen fyllt på stora mängder så kan vattnet vara klarare.
Tappvarmvatten är helt klart och ska inte understiga rekommenderade 50grader för att undvika legionellabakterier, har detta hänt kan man legionella spola systemet. Då höjer man framledningen något och spolar ur systemet, inget konstigt.
 
De flesta som utsätts för legionellabaktierer blir inte sjuka, så även om du råkat få några på dig är risken liten. Du kan sova lungt.
 
Jag får tappvarmvatten i en fin dimma i ansiktet varje morgon jag duschar. Ska jag vara orolig ? ;)
 
  • Gilla
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
Bara om du andas.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag får tappvarmvatten i en fin dimma i ansiktet varje morgon jag duschar. Ska jag vara orolig ? ;)
Beror på vad du har för temperatur i varmvattenberedaren.
Man rekommenderar att temperaturen skall höjas till minst 60°C en gång i veckan för att döda legionellabakterier.
Gör det!
En del beredare har denna temphöjning inbyggd som standard.
Att för att spara energi, ligga på 45°C i beredaren är att be om problem :worried:
 
Ska försöka hålla andan i fortsättningen....)
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man rekommenderar att temperaturen skall höjas till minst 60°C en gång i veckan för att döda legionellabakterier.
Det finns säkert de som rekommenderar det, men det är väldigt onödigt.
Är temperaturen över 45 grader, växer legionellan inte eller väldigt lite. Är temperaturen över 50, för den inom några timmar.
 
Hur uppfyller du det här skallkravet i BBR om du har 45 grader i beredaren?

6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål
Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället.
 
harry73
Det var ingen som rekommenderade att ha vvb inställd på 45 grader. Men är temperaturen under 45 grader en längre tid, är man i riskzonen för legionella. Över 50 grader dör legionellan efter max några timmar. Så är temperaturen inställd över 50 grader, kommer all legionella i beredaren dö varje natt när inget varmt vatten används. Det finns alltså ingen anledning att periodvis höja temperaturen till 60 grader för att döda legionella.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Den periodvisa värmningen används i värmepumpar där man vill hålla relativt låg temperatur av ekonomiska skäl. Har man någon annan värmekälla så brukar man försöka hålla rätt temperatur hela tiden.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.