Erik Lundin
Tjena!

Ska lägga begränsningskabel runt hela min tomt enligt bifogad bild. Blå line=kabel Röd kub=Laddstation.

Min tanke är att lägga sten runt exakt samma blå linje för att få ett rent avslut och att klipparen kommer upp på stenen och får klippt varenda grässtrå och slippa gå med trimmer. Stenen ska ligga i nivå med gräsmattan.

Min fråga är om klipparen kommer känna av kabeln genom stenen och om det kommer fungera bra?

Kabel: https://www.husqvarna.com/fi-se/res...ation/begransningskabel-pro-o5-5mm/593297701/

Sten: https://www.fresks.se/sortiment/bruk-block-sten/marksten/159850
 
  • Planritning av en tomt med markerad begränsningskabel för robotgräsklippare och position för laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den kommer att känna av kabeln. Men den behöver ju ändå inte ligga under den.
 
  • Gilla
Ulahem och 1 till
  • Laddar…
Erik Lundin
Jag tänker att jag vill lägga den under för att klipparen ska köra upp lite på stenen och verkligen komma åt allt samt att kabeln ligger skyddad under tänker jag? Är det fel tänk?
 
Du missar att halva klippbredden normalt sett ligger utanför slingan.
 
Erik Lundin
Är detta standard eller något man kan ställa in? Klipparen är inte köpt ännu då gräsmattan ska anläggas nu i vår och därav tänkte jag att det var smart att lägga ned kabeln i samband med det.

kommer bli en husqvarna.
 
Det kan du ställa in. Men om vi säger att klipparen kör över kabeln med 25 cm varav 15 cm är så mycket som knivdisken går över kabeln kan du alltså lugnt ha kabeln 5–10 cm innanför kantstenen och ändå uppnå resultatet att allt gräs klipps.
 
Erik Lundin
Ja stenen som är 14cm bred kommer ju ligga mot husgrunden (steni terra skivor) så jag vill ju inte att klipparen hela tiden kör in i grunden...

vad finns det för inställningsmöjligheter? Kan man ställa hur mycket den ska gå över?
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
vad finns det för inställningsmöjligheter? Kan man ställa hur mycket den ska gå över?
Ja.

Jag har mitt garage på en stenläggning med kabel under. Det funkar kanon.

PS. Man ska dock tänka efter två gånger innan man låter klipparen gå någon längre väg på sten. Hjulen är hårda och det låter ganska mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.