Har en gammal oljepanna och skorsten som inte används idag då vi har fjärrvärme. Någon som har erfarenhet och lite tips på hur man lättast tar bort det? Oljepannan går ut genom dörren så behöver inte såga sönder något. Enplanshus med hyfsat platt tak så skorstenen är inte särskilt "lång" heller. Huset är från 1972. Kan skorstenen innehålla asbest eller liknande så att man inte vill sätta tigersågen i den? Vem vänder man sig till annars som gör sådana typer av arbeten?

Tack på förhand!
 
Oljepannan är ju inget problem att släpa ut. Men ve dig om du knackar ner skorstenen...!!!

Det finns flera skäl till att behålla skorstenen.

* Det kan komma en dag då du vill ha en braskamin. Den dagen har en förmåga att komma snabbare än man tror. Då vill du ha skorstenen kvar kan jag säga.

* Det kan komma en dag då huset ska säljas. Det dagen har en förmåga... osv., och är skorstenen borttagen skulle åtminstone jag dra öronen åt mig som köpare – här kan man ju inte ens sätta in en braskamin, eller välja alternativ uppvärmningskälla.

* Skorstenen kan utgöra en integrerad del av hela husets konstruktion, och på äldre hus även ventilationen. Risken finns att det blir komplicerat eller att det helt enkelt inte går.

Sätt hellre en skorstenshuv ovanpå den befintliga skorstenen, så att den inte skadas av regn och snö när den inte används, och se den som något att ha i reserv. Att ta bort den vore helt enkelt en dålig idé.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Oljepannan är ju inget problem att släpa ut. Men ve dig om du knackar ner skorstenen...!!!

Det finns flera skäl till att behålla skorstenen.

* Det kan komma en dag då du vill ha en braskamin. Den dagen har en förmåga att komma snabbare än man tror. Då vill du ha skorstenen kvar kan jag säga.

* Det kan komma en dag då huset ska säljas. Det dagen har en förmåga... osv., och är skorstenen borttagen skulle åtminstone jag dra öronen åt mig som köpare – här kan man ju inte ens sätta in en braskamin, eller välja alternativ uppvärmningskälla.

* Skorstenen kan utgöra en integrerad del av hela husets konstruktion, och på äldre hus även ventilationen. Risken finns att det blir komplicerat eller att det helt enkelt inte går.

Sätt hellre en skorstenshuv ovanpå den befintliga skorstenen, så att den inte skadas av regn och snö när den inte används, och se den som något att ha i reserv. Att ta bort den vore helt enkelt en dålig idé.
Tack för ditt svar. Satte in en braskamin och skorsten för ett par år sedan så det finns redan i huset. Har svårt att se att den där skorstenen någonsin kommer användas av någon. Däremot så är den väldigt mycket i vägen för bra förvaring både i pannrummet samt på vinden och ser bedrövlig ut på taket.
 
B brasklappen skrev:
Har svårt att se att den där skorstenen någonsin kommer användas av någon.
Det är just det som är problemet. Att vi har svårt att se framtiden. Men den bjuder ofta på saker vi inte hade tänkt oss.

Förvaring går alltid att lösa på något sätt. En bortopererad skorsten är däremot mer definitivt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ska pannan bara skrotas så går den ju att demontera i mindre bitar för att lättare kunna hanteras i t.ex. en trappa.

Är det en traditionell murad tegelskorsten du vill ta bort, eller vad är det för typ?
 
Gissar att det är en gammal cortenstålskorsten, isf är det ingen förlust att riva ut den.
Det är ingen bra idé att ge sig på att installera något nytt på en sån modell, dom har i regel levt ut sin livslängd.

Inget farligt i den, men isoleringen dammar och kliar. Väger en del också så du lär få såga några bitar.
Alternativet är att hyra någon med en kranbil som får lyfta ut den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.