Hej alla!

Har gjort ett försök att leta efter detta ämne, men ej lyckats. I fall någon vet att/var det finns en liknande tråd, länka gärna :)

Jag går i husköpstankar och ska på visning imorgon.
Huset är ett dödsbo, byggt 1965 och har en "äldre dränering" runtom, enligt mäklaren, och källare finns under delar av huset. Det är svårt att få info om konstruktionen/grunden, då det barnlösa paret som bodde där är inte vid liv längre. Det verkar vara ont om dokumentation och fakta om huset.
Min fråga är: vad finns det för typer av dräneringar som praktiserades under 60-talet och något senare?
Vill gärna vara påläst inför beslutet.

Tack på förhand.
 
tegelrör var väl vanligt på den tiden. Om du går till kommunen och frågar så borde det finnas ritningar där som kanske kan ge information om hur dräneringen borde vara gjord.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
OK!
Tack för tipset!

Är tegelrör en någorlunda duglig dränering och i så fall hur länge "lever" den?
 
Vi grävde nyligen upp en del rabatter runt vår tillbyggnad som är från -72. Där låg det tegelrör som dränering.
Samtliga rör vi var på var fyllda med jord/skräp och många hade glidit isär. Noll funktion på den dräneringen alltså.
Kan du lokalisera rören och typ filma eller liknande med inspektionskamera så kan du ju kolla status på dem.

Jag skulle räknat med att behöva dränera om huset. Den tekniska livslängden är passerad sedan länge.
(Uppskattad teknisk livslängd är ca 20-30 år)
Å andra sidan kan ni ju bara låta det vara några år till om det inte ställer till några problem för er eller huset.
Det är ju alltid en avvägning/prioritering.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
Två strängar med tegelrör var egentligen den enda typ av dränering som förekom fram till några år in på 70-talet då dräneringsrör i plast blev vanliga. Jag har aldrig sett en enda uppgrävd dränering där tegelrören legat som de ska och inte varit fyllda med lera eller liknande. Men jag har heller inte sett ett gammalt plaströr som inte varit fyllt med lera. Beroende på markens beskaffenhet behöver detta inte vara ett så stort problem. Att dränera om bör absolut inte vara prioritet ett när man har köpt ett äldre hus. Endast om man ser att det rinner in ordentligt med vatten i källaren är det akut. Mindre fuktmängder i en källare har ofta andra orsaker än dålig dränering. Många gånger har leran packat sig kring husgrunden som ett extra tätskikt. Ska man dränera om bör detta ofta samordnas med att man isolerar grunden på utsidan. Behovet av det beror i sin tur på hur källaren ska användas.
 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Två strängar med tegelrör var egentligen den enda typ av dränering som förekom fram till några år in på 70-talet då dräneringsrör i plast blev vanliga. Jag har aldrig sett en enda uppgrävd dränering där tegelrören legat som de ska och inte varit fyllda med lera eller liknande. Men jag har heller inte sett ett gammalt plaströr som inte varit fyllt med lera. Beroende på markens beskaffenhet behöver detta inte vara ett så stort problem. Att dränera om bör absolut inte vara prioritet ett när man har köpt ett äldre hus. Endast om man ser att det rinner in ordentligt med vatten i källaren är det akut. Mindre fuktmängder i en källare har ofta andra orsaker än dålig dränering. Många gånger har leran packat sig kring husgrunden som ett extra tätskikt. Ska man dränera om bör detta ofta samordnas med att man isolerar grunden på utsidan. Behovet av det beror i sin tur på hur källaren ska användas.
Klokt skrivet. Det går tyvärr lite hets kring att ”dränera om” välfungerande hus.
 
  • Gilla
Pascal444 och 3 till
  • Laddar…
Som sagt tegelrör var standard. Det är mufflösa rör av tegel. de bara läggs ihop, och jag tror det är meningen att vatten skall rinna in genom de otäta skarvarna mellan rören. I praktiken fylls de snabbt med lera. Du kan förutsätta att de inte fungerar idag.

Plaströren med perforering som man började med på 70 talet fungerar avsevärt bättre även idag. I samband med ombyggnad råkade en grävare dra upp ett par meter dräneringsrör här för några år sedan. De var iofs lagda omkring 1991. Men det fanns inte en tillstymmelse till lera eller skräp i röret.

När mina föräldrar byggde om och renoverade där hemma 1972, huset byggt 1935. Så visade det sig att tegelrören låg ca 40 cm upp ovanför sulan. Det såg ut som man vid bygget hade grävt ett snålt schakt för källaren, karvat in rören i schaktväggen, på bekväm arbetshöjd, och sedan byggt källaren. Nu var ju rören helt fyllda med lera så fusket med djupet spelade nog ingen roll. Det fuskades på 30-talet också. Men då 1972, så dränerade man igen med tegelrör. Jag tror att det precis hade kommit plaströr, men inget förtroendeingivande.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
när jag byggde 1980 la de tegelrör med plastringar i skarverna
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Aa... man får gnugga sina geniknölar flitigt för att inte hamna i fel affär...
Ska, som sagt, på visning imorgon.
Blir att nosa på och studera källaren noga.

Jag hör med kommunen. Kan hända att det finns något matnyttigt där :D
 
Plastmuffarna till tegelrören blev vanliga på 70-talet. Dessförinnan fanns överhuvudtaget inte byggnadsmateral av plast. Knepet för att undvika skräp i dräneringsrören är att skydda dräneringsschaktet med filt, men det fanns inte på 50-talet.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
Nu har jag tänkt ytterligare en del kring mitt potentiella husförvärv.

Tänker fortfarande på dräneringen.
I och med att källaren, som omges (troligtvis) av tegelrör, finns endast under en del av huset (se bilden) tänker jag mig att det är ganska omöjligt att dränera om huset, alltså lägga ny dränering, ifall det blir nödvändigt. Det går ju inte att gräva under huset, eller?

Är det i så fall alls en bra idé att köpa ett sådant hus? :thinking::worried:
Ritning av källarplan för ett hus med markerat område för "Omgrävt", samt rum som hobbyrum, förråd och TV-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen är det väldigt vanligt att äldre dräneringar är kopplade till spillvatten, vilket kommunen kan kräva skall separeras.
 
  • Gilla
OM72
  • Laddar…
En dränering har i princip två syften. Dels att leda bort vatten som finns naturligt på tomten från själva husgrunden, dels att ta hand om vattnet från taket som kommer ner via stuprören (dagvatten). Förutsättningarna beror helt på hur tomten ser ut (topografi) och typen av mark. 70 % av Sveriges yta består av morän där behovet av dränering inte är så stort. Att delar av huset saknar källare kan betyda att det finns dränering på två olika nivåer. Men det betyder antagligen också att marken är så bra att det gått att grundlägga direkt på marken. Om det inte är så att det rinner in mycket vatten i källaren skulle jag inte oroa mig så mycket. En fördjupad diskussion kring detta förutsätter att du har bilder på huset och dess grund.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Huh...Problemet dök upp där jag inte väntade det.

Källaren visade sig helt schysst.
Något instängd lukt, då ingen har bott där på ca 2 år.

Däremot fukt i väggarna på enplansdelen och kring dess anslutning mot tvåplansdelen av huset.
Papptaket har läckt regnvatten, som det set ut, i några år, och det kan innebära rejäla bekymmer.
Dessutom har jag två astmatiker till barn som inte tål en tillstymmelse till mögel, så.... blir inget husköp denna gång.

Tack alla för support!
Jag har blivit rejält mycket klokare, i alla fall när det gäller husgrunder :giggle:
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En dränering har i princip två syften. Dels att leda bort vatten som finns naturligt på tomten från själva husgrunden, dels att ta hand om vattnet från taket som kommer ner via stuprören (dagvatten). Förutsättningarna beror helt på hur tomten ser ut (topografi) och typen av mark. 70 % av Sveriges yta består av morän där behovet av dränering inte är så stort. Att delar av huset saknar källare kan betyda att det finns dränering på två olika nivåer. Men det betyder antagligen också att marken är så bra att det gått att grundlägga direkt på marken. Om det inte är så att det rinner in mycket vatten i källaren skulle jag inte oroa mig så mycket. En fördjupad diskussion kring detta förutsätter att du har bilder på huset och dess grund.
Dräneringens syfte är att reglera grundvattnet runt källaren , det ska inte ledas ner något takvatten dit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.