Okej. Förstagångsrenoverare här... Jag tror att vi kackat i det blå skåpet. Hus från -63, och då min lilla mamma skulle riva ut en heltäckningsmatta i ett av sovrummen när jag var på möte såg det ut såhär när jag kom hem. Mattan satt limmad på linoleum som följde med upp. Visst fasen är det asbest? Kommer vi alla att dö en plågsam död nu? Är skiten spridd över alla 280 kvadratmeterna? Hur tar vi hand om det där? Och hur får vi bort heltäckningsmattan i nästa rum som jag antar är limmad på samma sätt?
Hilfe!
 
  • Rivna bitar av en gammal heltäckningsmatta och linoleum på ett nedslitet trägolv i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven heltäckningsmatta avslöjar gammalt linoleumgolv i ett sovrum, potentiell asbestexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våra mattor från 60-talet var limmade med svartlim innehållande asbest, men det såg inte ut som limmet på din bild.
Ta ändå ett minst 1 cm stort prov och skicka till ett labb för svar på om det är asbest i limmet eller mattan.
Du kan våtmoppa golvet och använda ansiktsmask P3 för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…

Bästa svaret

jag är ingen expert på området. Men det ser inte ut som de bilder av svartlim jag har sett.

Och om vi nu antar att det mot förmodan skulle vara asbetshaltigt, så är det ingen dramtisk risk. Ta det lungt.

Om du utsätter dig för en viss exponering några enstaka gånger i livet så är risken för en asbestrealterad sjukdom i praktiken noll. Det ligger väl på nivån att om varenda människa som levt sedan neandertalarna skulle riva din matta, så kanske man ev. skulle kunna hitta en som påvisar en asbetsrelaterad sjukdom.

Och vad gäller damm med asbest, (nu är det med stor sannolikhet inte asbest), torka av golv och horisontella ytor med en fuktig trasa. Även det är mer en "god praxis", låter man bli att städa, så blir det ändå ingen detekterbar ökning av risken.

De grupper där man har sett ett tydligt samband mellan asbest och vissa sjukdomar, har stått dagligen i åratal och sågat, fräst osv i eternit (hög asbesthalt), helt utan skyddsutrustning. De har dagligen utsatts för halter som är miljardtals gånger högre än vad som kan finnas i mattlimmet. Och vid rivning av mattta frigörs försumbara mängder damm, jämfört med om du kör en kapskiva genom ett eternitrör.
 
  • Gilla
  • Älska
dajaskazal och 9 till
  • Laddar…
Du kommer inte att dö i vilket fall som helst.......Om det nu mot förmodan är nå asbest i nånting där så är det bundet i tex limmet och det sprids inte på det viset annat än om det skulle damma och ryka då. Skrapar ni bort mattorna och tar hand om det på ett bra sätt och sen städar på normalt vis så har ni gjort vad ni kan. Mer än så behöver man inte överdriva saken.
Det ska ju även nämnas att man kan mäta upp sporer av asbest i den vanliga luften vi andas in helt naturligt också så i det stora hela har du fått i dig en försvarlig dos redan............
 
  • Gilla
Premolar och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
Du kommer inte att dö i vilket fall som helst
Helt fel Stefan!
TS kommer definitivt att dö. Men inte av asbest! Gör som föreslagits. Våttorka precis som vanligt efter ett dammigt jobb, och skicka inte in några prover för analys. Det missbruket är lika beroendeframkallande som heroin. Efter bara ett inskickat prov kan du vara fast i asbestanalysträsket. Och sedan rullar det på med fler och större prover, och ett ständigt ökande sug efter fler saneringar.

Staffan (Asbestmissbrukscoach)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
arowe17 och 22 till
  • Laddar…
Tack för lugnande besked! Vi har bestämt oss för att inte fastna i asbestanalysträsket och skickar därför inte in några prover. Lika så bra, tänker vi då det är en hel kåk att riva. Kan vara inkörsport till ett tungt missbruk, det hör jag ju.

Vi klär på oss engångsoveraller och andningsskydd med P3-filter, hyr en industridammsugare med HEPA-filter och våttorkar ordentligt sen och så gör vi så gott vi kan helt enkelt. Nästa heltäckningsmatta får pillas bort medelst skalpell om det så ska behövas.

Tack hörrni!
 
  • Gilla
  • Haha
Premolar och 13 till
  • Laddar…
Dra mig baklänges detta var (fram till mitt intet tillförande bidrag) den sundaste tråden jag läst här på länge! =)
 
  • Gilla
Ben D och 15 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag är ingen expert på området. Men det ser inte ut som de bilder av svartlim jag har sett.

Och om vi nu antar att det mot förmodan skulle vara asbetshaltigt, så är det ingen dramtisk risk. Ta det lungt.

Om du utsätter dig för en viss exponering några enstaka gånger i livet så är risken för en asbestrealterad sjukdom i praktiken noll. Det ligger väl på nivån att om varenda människa som levt sedan neandertalarna skulle riva din matta, så kanske man ev. skulle kunna hitta en som påvisar en asbetsrelaterad sjukdom.

Och vad gäller damm med asbest, (nu är det med stor sannolikhet inte asbest), torka av golv och horisontella ytor med en fuktig trasa. Även det är mer en "god praxis", låter man bli att städa, så blir det ändå ingen detekterbar ökning av risken.

De grupper där man har sett ett tydligt samband mellan asbest och vissa sjukdomar, har stått dagligen i åratal och sågat, fräst osv i eternit (hög asbesthalt), helt utan skyddsutrustning. De har dagligen utsatts för halter som är miljardtals gånger högre än vad som kan finnas i mattlimmet. Och vid rivning av mattta frigörs försumbara mängder damm, jämfört med om du kör en kapskiva genom ett eternitrör.
och för att lugna ner alla ytterligare, utöver hempularens fina genomgång - de som fick asbestoslunga jobbade i asbetsrelaterade produktionsfabriker OCH var i stort sett uteslutande rökare. Så skyddsriktlinjerna kan man säga finns för att skydda dem som arbetar professionell med sanering, inte de som råkar sågs i en platta på fritiden.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Eftersom vi nämnde Arbetskydd tänkte jag berätta att vid ett Bygglov eller likn där du själv är Byggherre så faller arbetsskyddet på dig. Dvs du skall se till att de som arbetar inte utsätts för asbest. Kan medföra böter vid en inspektion.
Men som ovan bekräftat mycket sund genomgång av risker och lagom åtgärder för privat renoverare.
Och TS sätt att genomföra "saneringen" är väl exemplarisk.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Är det betong under det svarta? Mitt hus byggt -57 hade nästan exakt samma underlag. Under plastmatta låg linoleum och under det något pappliknande med svart under.

Det var dock tjära. Vanligt som fuktskydd förr. Beroende på vilken form av golv du tänkt ha så krävs olika grad av underarbete.
Själv skulle jag gjuta in golvvärme. Så det blev till att slipa bort tjäran med en diamantslip.. Man hyr med tillhörande dammsugare som fästs.. men dammar kopiöst ändå.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut som det gjorde under våra mattor (hus byggt 1960). Jag lämnade in för asbestprov från flera olika rum innan renovering och det var inte asbest i något av dem i alla fall. Men lämnar du inte in för prov är det väl bra att gardera med p3-mask och övrigt som du skriver.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Tack för lugnande besked! Vi har bestämt oss för att inte fastna i asbestanalysträsket och skickar därför inte in några prover. Lika så bra, tänker vi då det är en hel kåk att riva. Kan vara inkörsport till ett tungt missbruk, det hör jag ju.

Vi klär på oss engångsoveraller och andningsskydd med P3-filter, hyr en industridammsugare med HEPA-filter och våttorkar ordentligt sen och så gör vi så gott vi kan helt enkelt. Nästa heltäckningsmatta får pillas bort medelst skalpell om det så ska behövas.

Tack hörrni!
Tänk på att säga till hyresfirman att dammsugaren kan ha använts till missänkt asbest. Är väl ok som privatperson att riva i asbesten, men utsätt inte den som skall rengöra damsugaren inför nästa hyrestagare för den risken utan att tala om det!
 
  • Gilla
LGO och 2 till
  • Laddar…
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Okej. Förstagångsrenoverare här... Jag tror att vi kackat i det blå skåpet. Hus från -63, och då min lilla mamma skulle riva ut en heltäckningsmatta i ett av sovrummen när jag var på möte såg det ut såhär när jag kom hem. Mattan satt limmad på linoleum som följde med upp. Visst fasen är det asbest? Kommer vi alla att dö en plågsam död nu? Är skiten spridd över alla 280 kvadratmeterna? Hur tar vi hand om det där? Och hur får vi bort heltäckningsmattan i nästa rum som jag antar är limmad på samma sätt?
Hilfe!
Skulle kunna vara svartmögel eller parkslide!
Avliva mor så hon slipper att lida. :rofl:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Och du, passa dig för att gå i närheten av en gammal veteranbil, den har med största sannolikhet asbest i bromsarna.
 
Mask kan ju vara en rekommendation även utan asbest i mattan, det brukar ju damma en hel del när man river såna där gamla mattor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.