Hej

Köket kommer att byggas om och därmed golvet. Det är en öppen planlösning där golvet går samman ut i hallen. Köks inredningen är kommer att vara vit så jag skulle vilja ha ett mörkare golv.

Såg de fantastiska valnötsgolven som ser mycket bra ut, dock så har jag inte hittat mycket information om dom. I hårdhet ser de ut att vara i klass med ek. Är det någon som lagt ett sådant golv i ett kök? kanske ser det konstigt ut med ett mörkt golv... det rör sig om ca 45 m2 med 15 mm

Någon som kan ge ett bu eller bä? kanske även rekomendera någon återförsäljare?

Mvh Oskar
 
Hmm var kanske lite snabb där, såg att jag nog har förväxlat valnöt med merbau... kanske har någon erfarenhet av båda?

/Oskar
 
Eftersom jag ej själv lagt in varken valnöt eller merabu, kan jag inte rekommendera någon tillverkare...

Vill du ha ett hårdare golv är ju merabu ett självklart val.

Tycker inte att det ser konstigt ut med vit köksinredning och mörka golv. Kontraster kan vara riktigt vackert! Men till syvende och sist måste du ju känna efter om du är en "mörk" människa, och om du är det, slå till på ett mörkt golv!

Så här kan det se ut med valnötsgolv
ArkitektVit3.jpg

..och så här med merabu
studio

*Edit*
Nehej den sista bilden ville inte :-/
Här kommer länken
http://www.ballingslov.se/se/kitchen/malat/studio/studio
 
Så himla snyggt med mörkare trägolv!! Merbau är dessutom ett av de hårdaste trägolven du kan välja, så det lönar sig. Jag tror tyvärr valnöt inte ens når upp till samma hårdhet som ek. Synd, för det är mycket snyggt! Mörka golv står sig, det blir inte omodernt. Jag har sett så många mörka trägolv i europa och det är klass på dem...

Jag funderar själv på att lägga Merbau i de utrymmen vi ska ha trägolv. Vi kommer däremot ha mörk granitkeramik i alla sällskapsutrymmen och kök, supersnyggt och mycket praktiskt. I köket kommer det att bli vita luckor och svart granitbänk. Kontrasterna är mycket snygga, tycker jag, så till dina vita luckor tycker jag absolut att ett mörkt trägolv är snyggt, ekgolv är för de "mesiga" som inte vågar gå mot strömmen! ;) ;)

Kolla in Kärhs hemsida, där har du massa olika trägolv!

 
matrix skrev:
Hej

Köket kommer att byggas om och därmed golvet. Det är en öppen planlösning där golvet går samman ut i hallen. Köks inredningen är kommer att vara vit så jag skulle vilja ha ett mörkare golv.

Såg de fantastiska valnötsgolven som ser mycket bra ut, dock så har jag inte hittat mycket information om dom. I hårdhet ser de ut att vara i klass med ek. Är det någon som lagt ett sådant golv i ett kök? kanske ser det konstigt ut med ett mörkt golv... det rör sig om ca 45 m2 med 15 mm

Någon som kan ge ett bu eller bä? kanske även rekomendera någon återförsäljare?

Mvh Oskar
Vi har lagt in pergos valnöt orginal i hela ovanvåningen. Alla sa till oss att "nä ska ni verkligen lägga in ett sånt mörkt golv" o det kmer inte bli bra" bla bla bla!

MEN!!! Ni ska höra dom nu "oooh, vad fint det blev ju jättebra!"

Vi har alla möbler på ovanvåningen i vitt förutom vår sänggavel som är i valnöt. D vita är verkligen kanon snyggt till valnöten. D blir ett helt annat helhetsintryck...o väldigt annorlunda. Har inte sett nån här i sverige som jag varit hemma hos som har så "mörkt" golv! D snygga med pergos valnöt e att den är så livlig!!!

Men jag vet inte om det håller i ett kök...kollade på hemsidan o dom säger att den ska klara d.

Lycka till!  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.