Vi håller på att anlägga en fristående uteplats med marktegel, i mittskåne. Platsen har tidigare varit odlingsland under många år. Allmänna råd gör gällande att man bör gräva till fast jord innan man fyller upp med 0-32 eller liknande. Men vid 70cm djup (jag har provgrävt på ett par ställen) är det fortfarande poröst. Är det verkligen värt att gräva ut 9x3,5m så djupt eller ännu djupare?

Överst är det ett tunt lager gräs och småväxter som etablerat sig, och deras rötter gör de första 15-20 cm relativt fast jämfört med jorden längre ner.

Marken sluttar, så uteplatsen kommer vara 10-20 cm högre än marknivån runt i ena änden.

Så, här är mina alternativ, kanske någon med lite erfarenhet kan hjälpa till med bra svar?
a) Lägg bärlagret/krossen direkt på gräset, det är ju styvare än jorden längre ner
b) Gräv bort 20-30 cm, packa, fyll på med bärlager/kross
c) Bit ihop och gräv tills jorden är fast (kan bli 1m+)...

Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Alternativ a) går bort, det organiska i jorden kommer att brytas ned och den kommer att kompakteras över åren. Då rör sig även ditt bärlager.

Alternativ b) är riskfyllt av samma anledning men bättre. Bet beror på hur påverkan jorden är av kulturen vid 30 cm djup.

Ja c) då.
 
  • Gilla
jobolito
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är organiskt material som ska bort, dvs jord, rötter, gräs mm. När du träffar på lera, grus, sand eller berg så kan du vara nöjd. Släng på fiberduk så att inte krossen blandar sig med underlaget och kör på ordentligt med paddan.
 
  • Gilla
jobolito
  • Laddar…
Tack för svaren, att det är just det organiska materialet som ska bort för att det inte ska sätta sig var ett värdefullt förtydligande! Jag går ut och gräver lite till då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.