Jag står i begrepp att köpa en luftrenare Air Revival. http://www.airrevival.com/se/produkt/air-revival-for-hemmet/ Dom ska vara bra, har varit ett par artiklar i bl a GP om att metoden fungerar. (Jag har 2 luftrenare sedan tidigare, men problemet är att de väsnas för mycket, trots att det är bland de tystaste modellerna)

Men nu till problemet: Det står väldigt tydligt att man måste koppla in den i ett jordat uttag, och det har jag inte på ovanvåningen. Hur kan det komma sig att det måste vara jordat uttag?

I manualen står det så här:
"Övrigt: AirRevival måste kopplas till ett jordat uttag annars så går strömförsörjningsaggregatet efter en tid sönder"

Den drivs med 12 VDC.
 
Bilden visar en nätdel med en UK-kontakt med jordstiftet i plast. Det ser ut som grejorna är dubbelisolerad och helt byggt i plast och då har jord ingen betydelse för funktionen.
Uppenbart finns det felaktigheter i deras text/beskrivning.

Det finns en beskrivning hur grunkorna ska kopplas via ett ojordat eluttag och där man ska använda krokodilklämmor för anslutning mot värmeelement. Detta ser inte seriöst ut.
 
  • Gilla
gustavstrandberg och 1 till
  • Laddar…
Ok. Det jag fastnade för var nåt nyhetsinslag där dom hade sett att sjukfrånvaron på ett par förskolor minskade med 50% när de körde med denna + nåt test från Borås Högskola. Plus att den är nästan ljudlös också.
 
Om en konsumentprodukt går sönder av att användas utan skyddsjord så kan den knappast uppfylla kraven för CE-märkning och får inte säljas inom EU.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
Troligtvis inte så konstigt med jordningskravet. Om luftrenaren är en joniserare måste ju den statiska elektriciteten ta vägen någonstans. Jag hade en sådan i ett serverrum och den krävde jordanslutning för att fungera korrekt.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
Fick iallafall snabbt svar från deras återförsäljare.

"Den går helt enkelt sönder om du sätter den i ett ojordat uttag"

(Men ingen närmare förklaring på rent tekniskt varför det är så. Jag är ingen elektriker men det låter ju märkligt)
 
K kebab skrev:
Fick iallafall snabbt svar från deras återförsäljare.

"Den går helt enkelt sönder om du sätter den i ett ojordat uttag"

(Men ingen närmare förklaring på rent tekniskt varför det är så. Jag är ingen elektriker men det låter ju märkligt)
Du har ju fått ett svar från Johan G ovan som faktiskt låter väldigt rimligt. Man hade inte ansträngt sig och skrivit en så märklig manual om det inte behövdes (bad for business) så det hade jag inte fuskat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.