Hej!
Hastigt och lustigt blev jag med en gräsklippare, en klippo någonting.
Kan någon förklara vad jag har för maskin?
Den står inte tillgänglig för mig just nu, men jag skulle vilja köpa motorolja, tändstift och nya knivar tills dess att jag får se den. Den verkar ju ha drivning. Pinnen som styr den är av, går väl fixa på ngt sätt.

Tacksam för lite hjälp.
 
  • Röd Klippo gräsklippare med synlig motor och styre avtaget, placerad inomhus.
  • Närbild på en gräsklippares modell- och typskylt med smuts och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en smutsig gräsklipparunderdel med slitage och synlig knivmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det väl quantum motorn. Poppis på 90talet däromkring. Notera att B&S inte längre gör motorer med driftdrivning sådär.
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Om du får ordning på drivningen är det även läge att byta framdäck. De ska inte vara släta utan vara mönstrade. Gör underverk för drivnignen.

Beroende på hur ojämn mark du har skulle jag också rekommendera att byta kniv till en fast. Den där tallriken klipper inget vidare och den bucklas lätt om du gör in i något. En fast kniv kan du röja sly med om du vill :)

Tändstiften är ofta lite udda så där blir det att googla på modellbeteckningen. Gräslklipparolja finns lite överallt, typ jula och biltema.

Köp startgas och byt eller blås ut luftfiltret så startar den säkert.
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Ok, tack! Blir till att åka till den lokala husqvarna-butiken och fixa lite saker så får vi se om den hoppar igång!
 
Fin klippare och du fixar till den. Jag har en liknande, min är från -92

Bästa tipset jag kan ge är också mulcherkniv. Det gör underverk.
 
MultiMan
Som jag skrev här i en liknande tråd är det en Klippo Kommun från sent 1980-tal med Briggs Max-motor: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-bensin-pa-klippo.374595/page-2#post-3682469

Har en själv, mycket bra klippare. Jag bytte till en universalkniv med vingar på eftersom den är bättre om man klipper sällan (kletar inte igen kåpan vid mycket gräs, vingarna river bort det). Tyvärr påstod handlaren att Klippo inte hade den knivtypen längre, men hittade en längst inne på lagret.
 
Åsa Lund
Om det mot förmodan är bensin kvar i så häll ut den och häll i ny, annars lär den aldrig starta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.